432 634 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Det finns också en regel som säger att man inte får köra om om det inte kan ske trafiksäkert, vilket torde innebära att man kan se att det finns chans att ta sig tillbaka till höger körfält utan att riskera medtrafikanterna.Alfredo skrev:
Vilken av dessa "vinner"?
(Såklart vinner (oftast) den som kör om osäkert och tränger sig in, eftersom de allra flesta i högerfilen inte vägrar att släppa in, om resultatet skulle bli en frontalkrock just bredvid.)
Det måste finnas en otrolig mängd informella sjukhus och annat, om vi antar att de som kör för fort gör det på grund av till exempel medicinska nödfall. Konstigt nog är nödfallet över när de kommit fram till affären, barnens skola eller vart de än var på väg. Mycket mystiskt.K karlmb skrev:
Tänker du på denna?kashieda skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-de-inte-kor-om.342289/page-405#post-6503515
Vad har detta för relevans till vad jag skrev?kashieda skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det lär knappast vara applicerbart på vägar där det är kö och kugghjulsprincipen är aktuell. Det är ingen risk att byta fil om inte förare i den ena filen ignorera "varannan" och stänger, men då är det ju denne som gör fel.kashieda skrev:
Nu har det blandats mycket i tråden. Stillastående, krypkörning, inte köra över laglig hastighet, köra över laglig hastighet samt olika stora avstånd mellan bilarna. Allt detta förekommer ju inte rimligen samtidigt.
Det är stopp i högerfilen där @Weimik snällt väntar medan @Nerre kör i vänsterfilen i 110,00 km/h och jag kommer ifatt i 130 och @Nerre kan inte byta fil för det finns ingen tillräckligt stor lucka och jag har dessutom gjort fel. @Fairlane längst fram i vänsterfilen blinkar höger och blir insläppt där vänsterfilen upphör fast ingen tror att han skulle bli insläppt. Någon anser att man ska byta fil 200 m innan och bryter blixtlåsprincipen. Ja och så någon som avsiktligt blockerar eller prejar (vad nu definitionen på det är - endast tvinga någon åt sidan eller knuffa till den andra bilen) Är det så ni tror en vanlig dag i trafiken ser ut?
Det är stopp i högerfilen där @Weimik snällt väntar medan @Nerre kör i vänsterfilen i 110,00 km/h och jag kommer ifatt i 130 och @Nerre kan inte byta fil för det finns ingen tillräckligt stor lucka och jag har dessutom gjort fel. @Fairlane längst fram i vänsterfilen blinkar höger och blir insläppt där vänsterfilen upphör fast ingen tror att han skulle bli insläppt. Någon anser att man ska byta fil 200 m innan och bryter blixtlåsprincipen. Ja och så någon som avsiktligt blockerar eller prejar (vad nu definitionen på det är - endast tvinga någon åt sidan eller knuffa till den andra bilen) Är det så ni tror en vanlig dag i trafiken ser ut?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det jag avser med preja är typiskt en situation jag var med om för några år sen. Jag låg i 80/90 i vänsterfil på motorvägen när en lastbil svängde ut från högerfil så när framför mig att jag tvingades bromsa rejält hårt och styra mot vägrenen för att undvika en kollision. Hade det varit duktig vägbana vet jag inte om jag hunnit få stopp innan vi krockat.
Han rullade sen tillbaks i högerfil men så fort jag påbörjade en ny omkörning gjorde han likadant så det var nog inte så att han missat mig i backspegeln...
Minimum indraget körkort kan jag tycka för den chauffören, men jag misstänker att andra tycker att han agerade helt ok.
Han rullade sen tillbaks i högerfil men så fort jag påbörjade en ny omkörning gjorde han likadant så det var nog inte så att han missat mig i backspegeln...
Minimum indraget körkort kan jag tycka för den chauffören, men jag misstänker att andra tycker att han agerade helt ok.
Var det bara ni två där, eller var det något annat som kan ha förklarat beteendet?Fairlane skrev:
Det jag avser med preja är typiskt en situation jag var med om för några år sen. Jag låg i 80/90 i vänsterfil på motorvägen när en lastbil svängde ut från högerfil så när framför mig att jag tvingades bromsa rejält hårt och styra mot vägrenen för att undvika en kollision. Hade det varit duktig vägbana vet jag inte om jag hunnit få stopp innan vi krockat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det var han och ett gäng andra som gillade att köra långsamt i högerfil när vänsterfil var tom en kilometer åtminstone.kashieda skrev:
Det förklarar iofs inte ett så tokigt beteende. Hade han blockerat körfältet i god tid innan jag kom fram hade han gjort fel, men det här var ju 10 ggr värre.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg