432 628 läst ·
6 382 svar
433k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Där det finns ett tydligt regelverk gäller det såklart. Till exempel situationen där en bil ligger i 110 i vänsterfil och gör en omkörning. Det finns ingen regelverk som säger att den bilen behöver flytta på sig innan omkörningen är avslutad.Alfredo skrev:
När det gäller det här med att båda filerna ska användas fram till hindret hittar jag ingenting om det i trafikförordningen.
Som jag skrev tidigare, om de öppnar en ny kassa så låter jag de som står längre fram än mig i kön få chansen att byta till den kassan, eftersom de stått längre tid än jag i kön. Jag kastar mig inte fram till den nya kassan så jag blir klar före de som väntat längre.P Pin skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Då står Nerre också kvar i den långa kön såklart.Alfredo skrev:
Kommer Nerre till kassorna och ser en kö med 10 personer till kassa 1 och 2 till kassa 2 så ställer han sig i kön till kassa 1 och blir sur på de som väljer den andra kön... 😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Givetvis inte, då krockar man ju. När du passerat den andra bilen måste du inte ligga kvar i vänsterfilen tills du har en lucka på närmare 100 meter till bilen du passerade, det går att byta fil betydligt tidigare utan att det är farligt. För att vara tydlig, Nej man byter inte fil 2 meter framför heller.N Nerre skrev:
Ärligt talat är det ju rätt tramsigt att få påstå att man måste ha en stor lucka när man kör enligt kugghjulsprincipen för att det inte ska vara farligt.
Du väljer om du vill ligga i högerfil eller vänsterfil, men du får se till att anpassa farten efter den fil du valt, inte efter den andra filen. Sen om du vill sitta och vara sur är det också tillåtet, men att hindra annan trafik är inte tillåtet, det hittar du i trafikförordningen.N Nerre skrev:
Då är vi där igen, med din läsförståelse. Jag pratar om kassaköer och du kommer med märkliga påståenden om bilköer.FredrikR skrev:
Jag kör om ganska ofta. Jag känner inget särskilt alls faktiskt.FredrikR skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Visst är det så, men ivrarna för att man ska in i högerfilen så fort som möjligt anger ju att det är en risk för olyckor där vägen går ihop för att det är för korta avstånd.useless skrev:
Men det öppnas inte en ny fil på motorvägen, det stängs en fil.N Nerre skrev:
Det blir en rent hypotetisk situation, för det händer i princip aldrig. Både folk framför och bakom kastar sig oftast till den nya kön.Alfredo skrev:
Sen ska man ju vara väldigt medveten om att längden på kassakön sällan avgör hur fort den går, man måste titta på hur mycket varor det är. Och även om det är få folk med få varor så är det ofta nån som ska börja krångla och diskutera, måste föra över pengar på internetbanken, ifrågasätter priset etc...
Sist vi var på Bauhaus så så var det nån som tog 10 minuter på sig att tjafsa om nån rabatt, han ringde till nån på mobilen som den i kassan fick prata med...