kashieda kashieda skrev:
Om de kör för fort utan att vilja det är det väl för att de måste?
Ja, kanske.

Fairlane
N Nerre skrev:
Frågan är om den som väljer att köra fortare än tillåtet ska ha mer rättigheter i trafiken än de som inte kör fortare än tillåtet.
Nej givetvis samma regler. Jag ska inte leka polis och inte du heller.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
De ställer sig snällt i den vänstra kön. Väljer du den längsta kön på konsum också?
Självklart, särskilt om den ä full med pensionärer som kommer betala kontant med mynt.

• Haha
  • Älska
Pin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej frågan är om man ska följa det officiella regelverket eller hittar på egna regler.
Där det finns ett tydligt regelverk gäller det såklart. Till exempel situationen där en bil ligger i 110 i vänsterfil och gör en omkörning. Det finns ingen regelverk som säger att den bilen behöver flytta på sig innan omkörningen är avslutad.

När det gäller det här med att båda filerna ska användas fram till hindret hittar jag ingenting om det i trafikförordningen.

• Haha
Jorel03
  • Laddar…
P Pin skrev:
De ställer sig snällt i den vänstra kön. Väljer du den längsta kön på konsum också?
Som jag skrev tidigare, om de öppnar en ny kassa så låter jag de som står längre fram än mig i kön få chansen att byta till den kassan, eftersom de stått längre tid än jag i kön. Jag kastar mig inte fram till den nya kassan så jag blir klar före de som väntat längre.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
så låter jag de som står längre fram än mig i kön få chansen att byta till den kassan,
Men om de inte tar chansen utan väljer att stå kvar i den långa kön?

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Då står Nerre också kvar i den långa kön såklart.
Kommer Nerre till kassorna och ser en kö med 10 personer till kassa 1 och 2 till kassa 2 så ställer han sig i kön till kassa 1 och blir sur på de som väljer den andra kön... 😉

• Gilla
  • Haha
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då väljer man den korta kön med gott samvete eftersom de som står kvar i den längre kön inte drabbas av att man byter kö.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Där det finns ett tydligt regelverk gäller det såklart. Till exempel situationen där en bil ligger i 110 i vänsterfil och gör en omkörning. Det finns ingen regelverk som säger att den bilen behöver flytta på sig innan omkörningen är avslutad.
Givetvis inte, då krockar man ju. När du passerat den andra bilen måste du inte ligga kvar i vänsterfilen tills du har en lucka på närmare 100 meter till bilen du passerade, det går att byta fil betydligt tidigare utan att det är farligt. För att vara tydlig, Nej man byter inte fil 2 meter framför heller.

Ärligt talat är det ju rätt tramsigt att få påstå att man måste ha en stor lucka när man kör enligt kugghjulsprincipen för att det inte ska vara farligt.
N Nerre skrev:
När det gäller det här med att båda filerna ska användas fram till hindret hittar jag ingenting om det i trafikförordningen.
Du väljer om du vill ligga i högerfil eller vänsterfil, men du får se till att anpassa farten efter den fil du valt, inte efter den andra filen. Sen om du vill sitta och vara sur är det också tillåtet, men att hindra annan trafik är inte tillåtet, det hittar du i trafikförordningen.

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Då väljer man den korta kön med gott samvete eftersom de som står kvar i den längre kön inte drabbas av att man byter kö.
Hör du inte själv hur dumt resonemanget är, att någon drabbas för att någon annan byter fil in framför.

Brukar du köra om?
Om ja, hur känner du dig då?

• Älska
Jorel03
  • Laddar…
Kugghjulsprincipen vid kö och omkörning i motorvägsfart är två helt olika saker.

Det låter som att folk här måste lämna 30 meter lucka framför och bakom bilen vid fickparkering...

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hör du inte själv hur dumt resonemanget är, att någon drabbas för att någon annan byter fil in framför.
Då är vi där igen, med din läsförståelse. Jag pratar om kassaköer och du kommer med märkliga påståenden om bilköer.
FredrikR FredrikR skrev:
Brukar du köra om?
Om ja, hur känner du dig då?
Jag kör om ganska ofta. Jag känner inget särskilt alls faktiskt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fairlane
useless useless skrev:
Kugghjulsprincipen vid kö och omkörning i motorvägsfart är två helt olika saker.

Det låter som att folk här måste lämna 30 meter lucka framför och bakom bilen vid fickparkering...
Visst är det så, men ivrarna för att man ska in i högerfilen så fort som möjligt anger ju att det är en risk för olyckor där vägen går ihop för att det är för korta avstånd.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Som jag skrev tidigare, om de öppnar en ny kassa så låter jag de som står längre fram än mig i kön få chansen att byta till den kassan, eftersom de stått längre tid än jag i kön. Jag kastar mig inte fram till den nya kassan så jag blir klar före de som väntat längre.
Men det öppnas inte en ny fil på motorvägen, det stängs en fil.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det blir en rent hypotetisk situation, för det händer i princip aldrig. Både folk framför och bakom kastar sig oftast till den nya kön.

Sen ska man ju vara väldigt medveten om att längden på kassakön sällan avgör hur fort den går, man måste titta på hur mycket varor det är. Och även om det är få folk med få varor så är det ofta nån som ska börja krångla och diskutera, måste föra över pengar på internetbanken, ifrågasätter priset etc...

Sist vi var på Bauhaus så så var det nån som tog 10 minuter på sig att tjafsa om nån rabatt, han ringde till nån på mobilen som den i kassan fick prata med...

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.