W Weimik skrev:
Men eftersom du inte får hindra de köande bilarna måste det ju vara minst dubbla lagliga avståndet för att du ska få plats…
Tre gånger. Det måste ju finnas ett lagligt avstånd såväl före som efter bilen som kommer in.

• Gilla
  • Haha
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag svarade på att avsiktligt inte släppa förbi någon bakom för att du själv kör exakt 110z Det innebär att det går att byta fil men du väljer demonstrativt att inte göra det.
Om det är kö i högerfilen finns det ingen lucka att gå in i. Det finns ingen regel som säger att man måste flytta på sig bara för att den bakom vill köra för fort.

Visst, efter avslutad omkörning ska man gå tillbaka till höger, men man behöver inte tränga sig in i högerfilen bara för att den bakom vill köra fortare.

• Arg
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det finns ingen regel som säger att man måste flytta på sig bara för att den bakom vill köra för fort.
Hur vet du varför hen vill köra fortare?

• Gilla
Spik_och_Skruv
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det påverkar inte vad trafikreglerna säger om hur jag ska göra.

• Arg
Jorel03
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Den bakom kan ju förstås lägga sig i min bagagelucka och frenetiskt blinka med helljuset för att den tycker det är så kul, men jag tror det är ett rimligt antagande att den vill köra om dvs. köra fortare än mig.
Du har aldrig varit med om det eller?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Tre gånger. Det måste ju finnas ett lagligt avstånd såväl före som efter bilen som kommer in.
Mer än tre gågner avståndet om väglaget är kasst.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
Att en omkörd förare måste lätta på gasen för att underlätta filbyte eller för att utöka avståndet är ju faktiskt inget märkligt, det ska man ju faktiskt göra.

När man kör enligt blixtlåsprincipen så kan man ju inte lägga sig 1 meter bakom framförvarande och förstöra blixtlåset och sen klaga på att den andra tränger sig.

Ett bra avstånd på landsväg i 90 km/h är 75 m till framförvarande (3 sekunder). Alla som klagar på att avståndet blir för kort, när ni gör en omkörning på en sådan väg, ligger. Ni kvar i mötande körfält tills avståndet är så stort?
Nu kanske kommer på en 90-väg och hamnar bakom en husvagn som kör 80 km/h. För att ni ska kunna köra om den lagligt så gör vi alltså enligt följande:
  • Håller 90 km/h hela omkörningen
  • Går ut i mötande fil när det är 75 meter kvar till husvagnen
  • Ligger kvar i mötande körfält tills ni är minst 75 meter framför dragbilen
För varje sekund tar ni in cirka 3 meter på bilen framför respektive drar ifrån. Efter 15 sekunder är ni ikapp husvagnen, ytterligare 3-4 sekunder för att passera och sen 15 sekunder till för att inte gå in för nära och "hindra" det andra fordonet.
Under de 34 sekunderna i mötande körfält så hon er ni köra 850 meter. Sen behövs lika stor marginal för mötande och så vill man ju inte ligga på gränsen, så säg att det måste vara fritt i 2 km för att ni ska kunna genomföra omkörningen.

Kör vi verkligen så eller är det här med att man hindrar andra om man byter fil så att avståndet inte är 3 sekunder bara en dålig ursäkt för att man tycker det är orättvist att andra kör om er?

Om ni verkligen håller 3 sekunder till framförvarande så kommer det inte bli några problem med kugghjulsprincipen, bara lätta lite på gasen och den rulla vidare.

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Försöker man hålla tre sekunder så kan man lika gärna parkera bilen, för är det så stor lucka så kommer tyvärr nån klämma sig in där och då måste man lätta på gasen ännu mer och då klämmer sig nån in i den nya luckan så man måste lätta på gasen ännu mer...

Jag försöker hålla 3 sekunder lucka om fordonet framför är t.ex. en lastbil så jag inte ser vad som händer längre fram, men annars håller jag blicken på bilarna längre fram för att hinna bromsa in innan bilen framför börjar göra det.

Men stirrar man bara på bromsljusen på bilen framför så behövs de där tre sekunderna.

Är det kö och krypkörning försöker jag hålla längre lucka för att kunna rulla mjukt hela tiden istället för en massa start och stopp. Det brukar ibland irritera bilarna bakom så de gör idiotomkörningar bara för att ta sig en bil längre fram i kön.

• Wow
  • Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om det är kö i högerfilen finns det ingen lucka att gå in i. Det finns ingen regel som säger att man måste flytta på sig bara för att den bakom vill köra för fort.

Visst, efter avslutad omkörning ska man gå tillbaka till höger, men man behöver inte tränga sig in i högerfilen bara för att den bakom vill köra fortare.
Det beror på hastigheten i kön. Står den stilla finns ingen lucka och ju högre hastighet kön rör sig i desto större luckor blir det. Vissa håller för kort lucka med hänsyn till hastigheten och andra håller större lucka än nödvändigt. Till och med i stillastående köer är det vanligt att man inte startar direkt när bilen framför börjar röra på sig utan väntar lite och det bildas en lucka, för att kunna krypköra i jämn hastighet och minska antalet start och stopp och då blir det tillfälle att byta fil.

Menar du att köra 110 i vänsterfil och högerfilen står still är det naturligtvis svårt att byta fil.

Blinka och visa att du vill byta fil när det är en någorlunda stor lucka så blir du insläppt.

Hur kommer du ens av (eller på) motorvägen i tät trafik med resonemang?

Hur ser du på situationen om du kör långsammare än tillåtet, eller en lastbil eller husvagn ligger före dig i vänsterfil i för dem maximala 80 km/h med en karavan av personbilar bakom?

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Det har du rätt i. Har jag rätt i att man inte ska köra snabbare än tillåtet?
Du kan bara påverka din egen hastighet, eller hur?
Förstår om du vill bestämma över andra men det fungerar inte så.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det finns ingen regel som säger att man måste flytta på sig bara för att den bakom vill köra för fort.
Men det finns en regel att man måste underlätta för en medtrafikant som önskar byta körfält.

• Gilla
Jorel03 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Går ut i mötande fil när det är 75 meter kvar till husvagnen
Det är inte vad jag lärde mig när jag tog körkort. Då skulle man öka farten/närma sig bilen framför i samma fil under tiden man dubbellkollade att det var fritt fram. Sen fick man avgöra när man var nära bilen framför om man skulle vika ut och fortsätta omörningen eller om man skulle avbryta och bromsa och öka avståndet igen till bilen framför.

Fairlane
useless useless skrev:
Det är inte vad jag lärde mig när jag tog körkort. Då skulle man öka farten/närma sig bilen framför i samma fil under tiden man dubbellkollade att det var fritt fram. Sen fick man avgöra när man var nära bilen framför om man skulle vika ut och fortsätta omörningen eller om man skulle avbryta och bromsa och öka avståndet igen till bilen framför.
Ja så lärde jag mig också, men nu var det ju att det blev farligt om någon byter fil framför en med mindre avstånd än 3 sekunder. Om det är farligt är det såklart lika farligt att det görs vid omkörning.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Grisigt beteende att tränga sig före i köer. Handlar inte om att det ska gå smidigare med blixtlåsprincip osv. utan endast att man vill komma fortare fram själv på andras bekostnad.
Eller så fattar man inte varför en massa folk sitter i en jättelång kö när det finns ett fritt körfält bredvid. Man tar väl för givet att dessa typer inte har särskilt bråttom eftersom de ligger kvar i högerfilen. Bara för att andra gör felval behöver man ju inte kopiera det. Men visst, flockbeteendet är utbrett.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det påverkar inte vad trafikreglerna säger om hur jag ska göra.
Jo. Du skrev "vill köra för fort" , som att det är pga eget nöje enbart.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.