434 306 läst ·
6 394 svar
434k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Södertälje Torsdags kväll.
Bil ligger i ytterfilen utan anledning, polisbil kommer ikapp, ligger bakom en stund, kör upp bredvid till höger och slår på blåljusen, ingen reaktion.
Polisbilen svänger av troligtvis för att den skulle åt det hållet. Bilen ligger kvar i vänster filen så länge jag såg den tills jag svängde av vid Botkyrka.
Flera bilar åkte upp bakom och blinkade under resan, men de fick köra om till höger.
En engelsman ??
Bil ligger i ytterfilen utan anledning, polisbil kommer ikapp, ligger bakom en stund, kör upp bredvid till höger och slår på blåljusen, ingen reaktion.
Polisbilen svänger av troligtvis för att den skulle åt det hållet. Bilen ligger kvar i vänster filen så länge jag såg den tills jag svängde av vid Botkyrka.
Flera bilar åkte upp bakom och blinkade under resan, men de fick köra om till höger.
En engelsman ??
Eller amerikanare, dom kör så rätt ofta. Har varit med om det i Sverige en gång, gammal Volvo 855. Blinkade och tutade tills den till slut gick till höger och blicken jag fick när jag körde om sa typ "va i helvete är det för fel på dig?" Vägen var i det närmaste tom kan tilläggas.Isakare skrev:
Södertälje Torsdags kväll.
En engelsman ??
Här i Göteborg så har polisen också börjat bötfälla detta och jag tycker faktiskt det börjat bli lite bättre.RoTe skrev:
De följer nyheterna, de där sniglarna.
Kollade en första test av nya BMW IX3 på Youtube idag. En välkänd biljournalist ger sig iväg från sthlm och åker E4 norrut. Ligger konstant i mittfil, blir ibland omkörd på höger sida. Någon i kommentarsfältet påpekar det felaktiga att ligga i mittfil varpå journalisten svarar "är inte ivägen för någon"🙄
Kanske inte just då, men vi vet ju...M Myckling skrev:Kollade en första test av nya BMW IX3 på Youtube idag. En välkänd biljournalist ger sig iväg från sthlm och åker E4 norrut. Ligger konstant i mittfil, blir ibland omkörd på höger sida. Någon i kommentarsfältet påpekar det felaktiga att ligga i mittfil varpå journalisten svarar "är inte ivägen för någon"🙄
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Halleluja! Jag har väntat i åratal på att de ska göra någon annan insats på E20 genom Partille, än att ha hastighetskontroller när vägen är praktiskt taget tom på trafik.K karlmb skrev:
För övrigt tycker jag det är märkligt att högerfilen är tjockstreckad och avfartsskyltad hela vägen mellan Allum och Jula på väg ut ur stan, men bara några hundra meter mellan Fräntorpsmotet och Allum. Känns som att det är 10x mer trafik och köbildning innan Allum och att bufferten skulle göra mycket mer nytta där.
Midsommarhelgen fick jag låna farsans bil med adaptiv farthållare, och det funkade utmärkt på motorvägen med 2 filer i vardera riktning. Men sen kom vi hem till Stockholm och när man ligger i högerfil så ser ju inte farthållaren att det ligger en massa bilar i mittenfil och såsar och då funkade den ju inte alls...
Har du inte läst den här tråden? Det finns så många missuppfattningar...H Hybro skrev:
"Högerfilen är för av- och påfart."
"Högerfilen kanske försvinner längre fram."
"Jag ligger i mittenfil för att slippa väja för de som kör på, eftersom högerregeln gäller vid motorvägspåfart."
Det lustiga är att folk bara verkar ha dessa missuppfattningar när det är tre körfält, men inte när det är bara två...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 810 inlägg
Är nog modellberoende.N Nerre skrev:Midsommarhelgen fick jag låna farsans bil med adaptiv farthållare, och det funkade utmärkt på motorvägen med 2 filer i vardera riktning. Men sen kom vi hem till Stockholm och när man ligger i högerfil så ser ju inte farthållaren att det ligger en massa bilar i mittenfil och såsar och då funkade den ju inte alls...
Vill minnas att våra VW med funktionen inte passerar på högersidan av sig själv.
Renoverare
· Stockholm
· 20 766 inlägg