Fairlane
useless useless skrev:
Fast vad jag har sett sker en absolut majoritet av olyckorna på 2+1-väg där två filer går ihop till en.
Det blir isåfall bara plåtskador och orsakas av att folk inte klarar av blixtlåsprincipen.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Mikael_L
il_duce il_duce skrev:
Grisigt beteende att tränga sig före i köer. Handlar inte om att det ska gå smidigare med blixtlåsprincip osv. utan endast att man vill komma fortare fram själv på andras bekostnad.
Ja exakt, det korrekta borde ju vara att varannan lämnar höger körfält till det vänstra, för att sen låta blixtlåsprincipen råda där det går ihop igen,

Dåligt att det finns så många dåliga förare som inte gör rätt utan klamrar sig kvar i höger körfält!

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T TypRätt skrev:
Enligt en annan artikel var det en orange skylt (var vid vägarbete) så tänker mig att det var en sån här.
[bild][bild]

Jag förstår hur han resonerar för andra skyltar gäller ju vid skylten om det inte finns en tilläggstavla som upplyser om att det kommer något längre fram som tex hastighetsändringen som din skylt upplyser om och även denna nedan:
[bild]
Ja. Jag vet ju inte hur skylten såg ut. Det är ju inte helt ovanligt att trafikanter byter fil direkt vid den nedersta skylten också.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jag kommer inte ihåg paragrafer såhär på rak arm, men det finns i trafikförordningen en lista på vilka som får bryta mot ett antal bestämmelser typ blåljuspersonal, läkare, tull, veterinär etc. och något i stil med "och övriga i jämförbart brådskande läge".
Textutdrag ur svensk lag om undantag från hastighetsbestämmelser vid brådskande utryckningar och yrkesutövning, med betoning på jämförliga fall.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Fast vad jag har sett sker en absolut majoritet av olyckorna på 2+1-väg där två filer går ihop till en.
Sen är det väl inte lättare att upptäcka en kö om den är 1 eller 2 kilometer lång när man kommer ikapp den?
Jag har ingen direkt uppfattning i denna fråga, som jag aldrig fördjupat mig i.
Det var bara mina snabba tankar om det hela som jag skrev ner, inte "hur det är", vilket jag hoppas inte var alltför otydligt.

useless useless skrev:
Beror nog ofta på "måste passera"/"orkar inte vänta x km till nästa 2-filssträcka"/"ligger för tätt inpå framförvarande"/"ger inte tecken i tid"/etc.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Beror nog ofta på "måste passera"/"orkar inte vänta x km till nästa 2-filssträcka"/"ligger för tätt inpå framförvarande"/"ger inte tecken i tid"/etc.
Isåfall har useless helt korrekt bild av det hela ...
ATT det sker flest olyckor där körfälten går ihop ...

W Weimik skrev:
Och det finns det alltså lagstöd för?
Ja.

K karlmb skrev:
Ja.
Tack för att du bidrar så konstruktivt till diskussionen.

useless useless skrev:
Du skrev:

"Och garanterat inte på en 2+1-sträcka (där finns det inga påfarter)."

Påfarten är definitivt på en 2+1-sträcka och givetvis kan man inte svänga vänster och köra mot färdriktningen.
Är inte det där en motorvägspåfart?

Alla 2+1-vägar jag åkt på är bara 2+1 på sträckor mellan avfarter/påfarter. Sen blir det 1+1 på de ställen där det är korsningar.

Det som också är vanligt är att "påfarten" blir den nya högerfilen. Så kön i det fallet ligger i vänsterfilen (om det är kö på grund av stopp längre fram).

Men ok, jag har ju inte åkt på alla som finns. Men grejen är ju att 2+1 bygger man för att det är billigt, ska man då bygge en viadukt för att de som kommer från "fel sida" ändå ska kunna köra på "åt vänster" (d.v.s köra under/över 2+1-vägen) så bygger man knappast 2+1.

P Pin skrev:
Du ska köra i högra körfältet. Byt till vänster för att köra om och byt tillbaka snarast när omkörningen är avslutad. Det har ingenting med någons hastighet att göra.
Men när det är kö i högerfilen dröjer det rätt länge tills omkörningen kan avslutas.

• Arg
Jorel03
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men när det är kö i högerfilen dröjer det rätt länge tills omkörningen kan avslutas.
Jag svarade på att avsiktligt inte släppa förbi någon bakom för att du själv kör exakt 110z Det innebär att det går att byta fil men du väljer demonstrativt att inte göra det.

Du beskriver ett annat scenario.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Hur skulle det kunna vara det? Alla ligger väl på lagliga avstånd så att rn omkörande bil har plats att komma in emellan två köande bilar?

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Här om dagen norr om Stockholm på E4an låg ett "Körprov" i mittenfilen en längre bit, sen blev det 2 filbyten där blinkersen slogs på med rattrörelsen för att svänga av motorvägen.
Undra om det blev nått körkort ??

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur skulle det kunna vara det? Alla ligger väl på lagliga avstånd så att rn omkörande bil har plats att komma in emellan två köande bilar?
Men eftersom du inte får hindra de köande bilarna måste det ju vara minst dubbla lagliga avståndet för att du ska få plats…

• Gilla
  • Haha
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.