434 462 läst ·
6 394 svar
434k läst
6,4k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Ja exakt, det korrekta borde ju vara att varannan lämnar höger körfält till det vänstra, för att sen låta blixtlåsprincipen råda där det går ihop igen,il_duce skrev:
Dåligt att det finns så många dåliga förare som inte gör rätt utan klamrar sig kvar i höger körfält!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Ja. Jag vet ju inte hur skylten såg ut. Det är ju inte helt ovanligt att trafikanter byter fil direkt vid den nedersta skylten också.T TypRätt skrev:Enligt en annan artikel var det en orange skylt (var vid vägarbete) så tänker mig att det var en sån här.
[bild][bild]
Jag förstår hur han resonerar för andra skyltar gäller ju vid skylten om det inte finns en tilläggstavla som upplyser om att det kommer något längre fram som tex hastighetsändringen som din skylt upplyser om och även denna nedan:
[bild]
Jag har ingen direkt uppfattning i denna fråga, som jag aldrig fördjupat mig i.useless skrev:
Det var bara mina snabba tankar om det hela som jag skrev ner, inte "hur det är", vilket jag hoppas inte var alltför otydligt.
Är inte det där en motorvägspåfart?useless skrev:
Alla 2+1-vägar jag åkt på är bara 2+1 på sträckor mellan avfarter/påfarter. Sen blir det 1+1 på de ställen där det är korsningar.
Det som också är vanligt är att "påfarten" blir den nya högerfilen. Så kön i det fallet ligger i vänsterfilen (om det är kö på grund av stopp längre fram).
Men ok, jag har ju inte åkt på alla som finns. Men grejen är ju att 2+1 bygger man för att det är billigt, ska man då bygge en viadukt för att de som kommer från "fel sida" ändå ska kunna köra på "åt vänster" (d.v.s köra under/över 2+1-vägen) så bygger man knappast 2+1.
Jag svarade på att avsiktligt inte släppa förbi någon bakom för att du själv kör exakt 110z Det innebär att det går att byta fil men du väljer demonstrativt att inte göra det.N Nerre skrev:
Du beskriver ett annat scenario.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 386 inlägg
Här om dagen norr om Stockholm på E4an låg ett "Körprov" i mittenfilen en längre bit, sen blev det 2 filbyten där blinkersen slogs på med rattrörelsen för att svänga av motorvägen.
Undra om det blev nått körkort ??
Undra om det blev nått körkort ??