pacman42 pacman42 skrev:
Den är ju inte billig...
...första säljaren ville ha 3300kr...
Detta var 10+ år sedan, tom. gett bort kärran strax efter bytet. Men finns i min närhet så lär höra när det blir dax igen.

F fribygg skrev:
Hur är det att skotta av lasset nu om du kört grus eller liknande?
Sysslar man med så små fraktioner får man väl välja rostfri skiva eller vända durken upp och ner. Jag beställer lastbil när det skall köras massor, de tar så mycket mer åt gången

Eller galvad plåt ovan träskivan, sitter original på min ATV-vagn och har hållit bra (lånad bild)

En fyrhjulsdriven lastmaskin med tippflak i ett lövfallande område under hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AndersS skrev:
Men, jag fäller bara baklämmen när de läggs på plats och stänger den sedan. Absolut ingen klämrisk 😉 Lastar 2500 skivor på 2500 släp utan de beskrivna problemen eller har jag missförstått klämproblemet, kan även stå på sidan då det är 1300mm brett.
Men nu var det ju måtten på flaket som var "frågan" inte om man kan använda ett släp med andra mått. Det kan man såklart...

K
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Men nu var det ju måtten på flaket som var "frågan" inte om man kan använda ett släp med andra mått. Det kan man såklart...
Men nu var ju tråden senast aktiv för 2 år sen så vi får väl anta att det hela löst sig, i annat fall komma med nya tips som svarar på TS fråga.

K kniv skrev:
Men nu var ju tråden senast aktiv för 2 år sen så vi får väl anta att det hela löst sig, i annat fall komma med nya tips som svarar på TS fråga.
Men visst är det kul att komma med meningslösa inhopp, som svar på meningslösa kommentarer, långt efter att TS fått sitt problem löst.

Jag tycker det är underhållande med alla som kapar trådar, för att marknadsföra sin egen förträfflighet, med kommentarer som överhuvudtaget inte har med TS fråga att göra. Ungefär som jag gör nu.

Hamnade i tråden när jag sökte efter ett golv til mitt släp. Har samma dimension, kanske den vanligaste av alla för lite äldre släp (kanske även nya) och har gissat att dimensionen bland annat har med storleken på t.ex. vanliga gipsskivor (EU: 120x240) att göra. Att någon annan lyckas lasta 250-paneler i ett 250-släp har ju ingenting med frågan att göra. Det inlägget är, kanske precis som mitt, bara gjort för att någon vill visa sin manlighet...

Att tråden lösts för två år sedan gjorde inget för mig - jag fick faktiskt svar på min fundering.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Nja, om du läser tråden var det klämrisken jag kommenterade för snart två år sedan utifrån flakstorlek om jag minns rätt och hur jag gjorde för att undvika det. Även om det kanske inte var direkt svar på ursprungsfrågan utan svar på inlägg i tråden.😉
Tänker inte läsa tråden på nytt om jag minns fel.😂 Lycka till med att hitta ny flakskiva till ditt släp.

A AndersS skrev:
Nja, om du läser tråden var det klämrisken jag kommenterade för snart två år sedan utifrån flakstorlek om jag minns rätt och hur jag gjorde för att undvika det. Även om det kanske inte var direkt svar på ursprungsfrågan utan svar på inlägg i tråden.😉
Tänker inte läsa tråden på nytt om jag minns fel.😂 Lycka till med att hitta ny flakskiva till ditt släp.
Precis (och jo - jag läste såklart tråden) men visst är det spännande att trådar drar iväg från ursprungsfrågan efter bara några inlägg. Och visst - kommentaren om varför flaket har ett visst mått var ju också aningen off topic men eftersom TS "klagade" på de udda måtten (som i varje vall då var standard på många släp) så var det svaret kanske relevant.
Jag har hittat ett originalgolv - mycket tack vare tråden - och skall snart hämta och montera det:-)

kikar på släp men har fastnat på val av nätgrind - 50cm eller 80cm vilken ska man välja?

J jamdung skrev:
kikar på släp men har fastnat på val av nätgrind - 50cm eller 80cm vilken ska man välja?
Det beror ju på vad du ska köra. Har man höga grindar blir ett lass nyhuggen björkved ganska tungt, kanske för tungt för ett obromsat släp?

J jamdung skrev:
Beror väl också lite på hur stort släpet är i övrigt. Jag har ett Fogelsta L850 med samma flakmått om TS och på det har jag c.a. 30cm förhöjningslämmar vilket ger c.a. en kubikmeter extra lastutrymme för t.ex. ved. Med travad torr björkved på flaket träffar man släpets maxvikt ganska precis. (Låt vara att jag aldrig vägs släpet varken med eller utan ved...)

Med den konstruktionen når man dessutom hela släpets yta från sidorna vilket kan vara praktiskt då man packar. Det gör man inte med lite högra nätgrindar.

Skall man köra ris och löv så är det bättre ju högre grindarna är då vikten inte spelar så stor roll.

Jag hade nog valt 80 cm då det underlättar surrning av lite större saker (=mer flexiblelt) så får man helt enkelt vara lite försiktig när man fyller släpet med tunga saker.

J jamdung skrev:
Jag skulle välja med öppningsbar främre nätdel, då kan man lasta lite enklare och även få en halvmeter extra lastyta när man kör långa föremål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.