ClasseClas
S sepani skrev:
Nackdelen är väl att denna inte är självborrande utan hål i rätt dimension måste förborras?
I mitt fall fästs skruvarna i stålramen och då funkar det inte med självgängande skruv. Det är färdiggängade hål i stålramen.
Lätt fixat med borr och en försänkare.
Tre svarta försänkare i olika storlekar på vit bakgrund för borrning i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ex. https://www.jula.se/catalog/verktyg...-och-borrset/borrtillbehor/forsankare-020382/
Sedan har du ett helt slätt flak.

• Gilla
ostling
  • Laddar…
alternativt att ska va på exakt samma ställe...

När jag byter flakskiva, är dags efter 20 år, så blir det gängad försänkt skruv som idag. Går några inte att lossa blir det borr och sedan fixat med gängtapp.

självborrande skruv med försänkt skalle verkar vara det bästa alternativet. Fast vilken dimension bör de vara? min skiva är 15 mm tjock. och vart köper man dem?

A
när jag bytt så borrar jag hål och bara gängar med gängtapp. Såna rostfria skruvar kan man köpa var som. Man behöver inte försänka skruvarna, dom går att skruva ner i t träet så det blir platt. Att det skulle vara bättre/bäst med självborrande skruv vet jag inte.

Jag körde med vagnsbult som jag drog lite extra hårt så att kanten på skallen sjönk in lite. Jag kan också rekommendera att använda utomhuslim mellan bult och skiva för att hålla borta fukten (om ni inte planerar att vända skivan senare). Min släp hade vagnsbult från början och mutter "inne i" C-balken under. Sjukt jobbigt att komma åt för att dra muttern om man inte lyfter släpet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fast som jag förstår det är den självborrande till att skruva genom skivan och ned i den underliggande balken?? d v s ingen förborrning? och det ser väldigt smidigt ut

Mulvaden skrev:
när jag bytt så borrar jag hål och bara gängar med gängtapp. Såna rostfria skruvar kan man köpa var som. Man behöver inte försänka skruvarna, dom går att skruva ner i t träet så det blir platt. Att det skulle vara bättre/bäst med självborrande skruv vet jag inte.
Men drar inte skruven i balken direkt? Varför gänga?

A AndersS skrev:
När jag byter flakskiva, är dags efter 20 år, så blir det gängad försänkt skruv som idag. Går några inte att lossa blir det borr och sedan fixat med gängtapp.
Det låter vettigt men varför gänga? Skruven måste väl inte sitta på exakt samma ställe (som tidigare)?

A
Den drar nog. Jag tar gängat för att det brukar sitta såna. Lite gänglåsning på sen så sitter det bra.

Borde det inte räcka att måla den sågade kanten med utefärg? Demidekk. Blir det verkligen bättre med utelim?

S sepani skrev:
Det låter vettigt men varför gänga? Skruven måste väl inte sitta på exakt samma ställe (som tidigare)?
Det är så jag brukar göra i tjockare metall och låser gängorna med lite Loctite. Använder bara självborrande i tunnplåt.

Bräckte loss gamla flaket o det ser ut så här Metallstaket ovanför stenbelagt gatusten, skuggor, del av en träplatta, soligt väder.
Skapa konto
Metallställning på kullerstensmarkering, rostiga delar och kablar synliga, skuggor och naturligt ljus.
Skapa konto

Redigerat:
ClasseClas
S sepani skrev:
Bräckte loss gamla flaket o det ser ut så här[bild][bild]
Balkarna är såpass tjocka så att det inte funkar med självgängande skruv.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
ClasseClas
Lägg ut nya skivan på släpet och borra pilothål underifrån genom skivan så kan du använda befintliga gängade hål.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.