24 295 läst ·
85 svar
24k läst
85 svar
Fogelsta släp - konstigt mått på flaket?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
Min släpvagnslev har skivor som är 1500x2600mm isåfall. Den som är 1250 bred är som sagt bara 2500mm lång. Största skivan de har är 1880x4000mm......
J JeLö skrev:Vart i Skåne bor du? Finns ju några stycken som fixar hästtransporter som brukar ha skivor hemma.
Vi har några lastbilspåbyggare som också brukar ha skivor hemma. Oftast billigare än fogelstas egna, men minns inte hur dom står sig mot exempelvis Hornba
ja Jan ju vara ett alternativ. Bit utanför LundJ JeLö skrev:
Bröderna Johanssons karroseri i Skurup har hemma, och hjälper till att kapa.
Hörde dock att de hade väldigt mycket att göra nu inför semestern, så inte säkert de tar emot privatkunder då.
Men bor du i Lund har du ju nära till Hornbach, och har du själv möjlighet att kapa blir det troligtvis billigare
Hörde dock att de hade väldigt mycket att göra nu inför semestern, så inte säkert de tar emot privatkunder då.
Men bor du i Lund har du ju nära till Hornbach, och har du själv möjlighet att kapa blir det troligtvis billigare
Redigerat:
Ja inga problem kapa själv. Fogelstad säljer för ca 4 000 sek i rätt storlek, tror jag sparar 1 000 på beställa Hornbach o kapa själv…J JeLö skrev:Bröderna Johanssons karroseri i Skurup har hemma, och hjälper till att kapa.
Hörde dock att de hade väldigt mycket att göra nu inför semestern, så inte säkert de tar emot privatkunder då.
Men bor du i Lund har du ju nära till Hornbach, och har du själv möjlighet att kapa blir det troligtvis billigare
Traditionellt använder man väl vagnsbult, därav namnet?
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
På mitt släp Thule LV1000 så används försänkt maskinskruv typ sån här,S sepani skrev:
https://verktygsboden.se/bygg-hem-h...SwgTTZ4MjUsIFozLCAyMDAgc3Q=&campaign_content=
Kolla upp dimension på skruven och fundera över ytbehandling. Rostfri skruv eller motsv gör att det går att demontera flaket rätt enkelt även om ett tiotal år.
Fogelstas flakskruv M6x25
https://fogelstareservdelar.se/kategorier/brenderup-reservdelar/d-serien/flakskruv-6x25mm/
https://fogelstareservdelar.se/kategorier/brenderup-reservdelar/d-serien/flakskruv-6x25mm/
Det nuvarande flaket sitter (bl a) med en sorts vagnsbult. Jag vet inte hur många gånger jag har svurit över denna, då jag med full kraft kört skyffeln i den uppstickande skallen....så jag hade tänkt en annan lösning. Har sett ett youtube klipp där man kör med självborrande skruv ner i chassit. Jag har inget behov av att demontera flaket, det får sitta tills det är utslitet. Det gamla flakets fästpunkter kommer jag att få borra ut.
Bara jag som ogillar att göra hål i onödan?S sepani skrev:Det nuvarande flaket sitter (bl a) med en sorts vagnsbult. Jag vet inte hur många gånger jag har svurit över denna, då jag med full kraft kört skyffeln i den uppstickande skallen....så jag hade tänkt en annan lösning. Har sett ett youtube klipp där man kör med självborrande skruv ner i chassit. Jag har inget behov av att demontera flaket, det får sitta tills det är utslitet. Det gamla flakets fästpunkter kommer jag att få borra ut.
Nackdelen är väl att denna inte är självborrande utan hål i rätt dimension måste förborras?ClasseClas skrev:
