A
ClasseClas ClasseClas skrev:
Lägg ut nya skivan på släpet och borra pilothål underifrån genom skivan så kan du använda befintliga gängade hål.
Det går nog på kanten, men inte på mitten på dom tjockare delarna va? På min så är det inte hål genom fyrkantsröret.

Nångång hade jag tur och lyckades borra på precis rätt ställen, men missar man så sabbar man skivan lite grand. Så det är mkt enklare att gänga ett nytt hål.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Mulvaden skrev:
Det går nog på kanten, men inte på mitten på dom tjockare delarna va? På min så är det inte hål genom fyrkantsröret.

Nångång hade jag tur och lyckades borra på precis rätt ställen, men missar man så sabbar man skivan lite grand. Så det är mkt enklare att gänga ett nytt hål.
Eller använda befintlig skiva som borrmall.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns enkom flakskruv. Finns på fler ställen än skärmdumpen. Gängpressande.

• Skärmbild av en webbsida som visar en platt skruv med torx-huvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
skruva i skruven i släpet, lägg skivan ovanpå ock slå med hammare ovanpå skivan i området där skruven sitter på undersidan så har du markering i skivan vart du ska borra

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
skruva i skruven i släpet, lägg skivan ovanpå ock slå med hammare ovanpå skivan i området där skruven sitter på undersidan så har du markering i skivan vart du ska b
Eller använda befintlig skiva som borrmall.
Nu har jag rensat ramen och det kommer i mitt fall att fungera bra att lägga på skivan och borra underifrån. Jag har idag M6 x 25 flakskruv men ska nog öka till 30 då jag gått upp 3 mm i tjocklek på skivan.

R roli skrev:
Att försegla är inte svårt. Lite vattenfast utomhuslim på sågytan och saken är fixad.
Verkar finnas lite olika metoder att försegla kanter? Oljefärg, lack, utomhuslim. Att pensla på lim verkar smidigt och det är även tipset i tråden. Gissar att det går bra med ”alla” sorters utelim?
R roli skrev:
lite olika

S sepani skrev:
Gissar att det går bra med ”alla” sorters utelim?
Vilket vattenfast utomhus trälim som helst lär fungera. Lägg gärna lite i hålet också före du dra i skruven så förlänger du skivans livslängd. Annars finns det risk att vatten kan tränga ner i skivan via hålet. Kanske lite överkurs men kostar inte speciellt mycket att göra när man ändå håller på.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Om kärran står ute så låt den få en "bra" pressening över flaket

• Gilla
sepani
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om kärran står ute så låt den få en "bra" pressening över fl
Vilken sida av skivan ska vs uppåt…? Finns en ”glatt” och en skrovligare….

Någon som använt sig av denna typ av flakskruv…?

Två rostiga batterier ligger på en våt yta med vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Senaste gången flaket byttes har tydligen hålen borrats upp till större storlek. Resultatet är att jag endast har två fästen i bakkant och två i framkant som passar ”vanlig” flakskruv. De andra har cs 1mm större dimension. Maskin skruv verkar inte finnas grövre, några tips?

Totte_S
Balkarna är såpass tjocka så att det inte funkar med självgängande skruv.
Finns skruv som lätt borrar sig ner i stålbalkar på 5mm …
Men det kanske inte är lämpligt på ett släp.

S sepani skrev:
Senaste gången flaket byttes har tydligen hålen borrats upp till större storlek. Resultatet är att jag endast har två fästen i bakkant och två i framkant som passar ”vanlig” flakskruv. De andra har cs 1mm större dimension. Maskin skruv verkar inte finnas grövre, några tips?
Låsmutter och flakskruv för mutter.

• Wow
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.