24 295 läst ·
85 svar
24k läst
85 svar
Fogelsta släp - konstigt mått på flaket?
Det går nog på kanten, men inte på mitten på dom tjockare delarna va? På min så är det inte hål genom fyrkantsröret.ClasseClas skrev:
Nångång hade jag tur och lyckades borra på precis rätt ställen, men missar man så sabbar man skivan lite grand. Så det är mkt enklare att gänga ett nytt hål.
Eller använda befintlig skiva som borrmall.Mulvaden skrev:
Produkter som diskuteras: "borrskruv"
Borrande skruv
Borrande skruvar är speciella skruvar utrustade med en borrspets, vilket gör att de kan borra genom material samtidigt som de skruvas in. Detta eliminerar behovet av att förborra hål, vilket kan spara tid och arbete i många situationer. De
Läs mer
Tokslut skrev:
Nu har jag rensat ramen och det kommer i mitt fall att fungera bra att lägga på skivan och borra underifrån. Jag har idag M6 x 25 flakskruv men ska nog öka till 30 då jag gått upp 3 mm i tjocklek på skivan.ClasseClas skrev:
Verkar finnas lite olika metoder att försegla kanter? Oljefärg, lack, utomhuslim. Att pensla på lim verkar smidigt och det är även tipset i tråden. Gissar att det går bra med ”alla” sorters utelim?R roli skrev:
R roli skrev:
Vilket vattenfast utomhus trälim som helst lär fungera. Lägg gärna lite i hålet också före du dra i skruven så förlänger du skivans livslängd. Annars finns det risk att vatten kan tränga ner i skivan via hålet. Kanske lite överkurs men kostar inte speciellt mycket att göra när man ändå håller på.S sepani skrev:
Senaste gången flaket byttes har tydligen hålen borrats upp till större storlek. Resultatet är att jag endast har två fästen i bakkant och två i framkant som passar ”vanlig” flakskruv. De andra har cs 1mm större dimension. Maskin skruv verkar inte finnas grövre, några tips?
Låsmutter och flakskruv för mutter.S sepani skrev: