HejP PHPersson skrev:
Jag har valt en stor fläktkonvektor som kan kyla 1,5 till 2 kW på lägsta hastighet (10W driveffekt) och då har man svårt att höra om fläktkonvektorn är igång
Den kan vara tillslagen hela sommaren (utan att någon kompressor är i drift bara en varvtalsstyrd cirkulationspump) och går då i intervallet och klarar ju då att kyla till 20 till 23 grader i alla rummen i markplanet även om det är 30 grader utomhus
Den sitter inmonterad i taket och syns knappt då den nästan inte sticker ut från taket
Det roterar vattnet i borrhålen hela sommaren så rimligen så undviker man att borrhålet långsamt blir kallare vid många års drift på vintern
Redigerat:
Tillåt mig tvivla =) Vad är det för fläktkonvektor?M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har valt en stor fläktkonvektor som kan kyla 1,5 till 2 kW på lägsta hastighet (10W driveffekt) och då har man svårt att höra om fläktkonvektorn är igång
Den kan vara tillslagen hela sommaren (utan att någon kompressor är i drift bara en varvtalsstyrd cirkulationspump) och går då i intervallet och klarar ju då att kyla till 20 till 23 grader i alla rummen i markplanet även om det är 30 grader utomhus
Den sitter inmonterad i taket och syns knappt då den nästan inte sticker ut från taket
En LLVP har väl som bäst 7-9 i verkningsgrad. Dvs för att få ut 2kW kyleffekt så drar den kanske 250W. Men som sagt jag tvivlar på dina uppgifter =)
HejP PHPersson skrev:
För min frikyla så använder jag
en Skystar SK-ECM52 fläktkonvektor monterad i taket i hallen som matas med kallvatten från bergvärmens borrhål via en varvtalsstyrd cirkulationspump
Kyleffekten mäter och beräknar jag med en flödesmätare och två temperaturgivare
Temperaturen i vattnet som kommer från borrhålet är ca 8 grader
Varför tvivlar du?
Figuren nedan visar hur kylningen har levererat idag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vilken temperatur har inkommande luft till utedelen samt vilken temperatur har utgående luft i utedelen när LLVPn jobbar som AC? Samt hur stort är luftflödet genom utedelen?P PHPersson skrev:
Vilken värmekapacitet har luft respektive vatten?
Luft har ett energiinnehåll (värmekapacitet) på 0,36 Wh/m³K (eller 1,012 J/gK). Det innebär att du behöver tillföra eller ta bort 0,36 Wh energi för att värma eller kyla 1 m³ luft med 1 grad Celsius.
Vatten har ett energiinnehåll (värmekapacitet) på 1,16 kWh/m³K (4.1813 J/gK). Det innebär att du behöver tillföra eller ta bort 1,16 kWh energi för att värma eller kyla 1 m³ vatten med 1 grad Celsius.
Snygg mätning!M Martin Lundmark skrev:Hej
en Skystar SK-ECM52 fläktkonvektor monterad i taket i hallen som matas med kallvatten från bergvärmens borrhål via en varvtalsstyrd cirkulationspump
Varför tvivlar du?
[bild]
Själv mäter jag bara hur mycket effekt jag förbrukar, så jag vet egentligen inte kyleffekten.
Men, mycket intressant.
Snyggt! Jag hade fel, blandade ihop dig med han som skrev att han hade ett litet ventilationsgaller i väggen med dold installation.M Martin Lundmark skrev:Hej
Varför tvivlar du?
[bild]
Som sagt, snyggt.
LLVP är lättare, där finns allt du vill veta beskrivet. SEER värdet ger en indikation.Demmpa skrev:
Vilken temperatur har inkommande luft till utedelen samt vilken temperatur har utgående luft i utedelen när LLVPn jobbar som AC? Samt hur stort är luftflödet genom utedelen?
Vilken värmekapacitet har luft respektive vatten?
Luft har ett energiinnehåll (värmekapacitet) på 0,36 Wh/m³K (eller 1,012 J/gK). Det innebär att du behöver tillföra eller ta bort 0,36 Wh energi för att värma eller kyla 1 m³ luft med 1 grad Celsius.
Vatten har ett energiinnehåll (värmekapacitet) på 1,16 kWh/m³K (4.1813 J/gK). Det innebär att du behöver tillföra eller ta bort 1,16 kWh energi för att värma eller kyla 1 m³ vatten med 1 grad Celsius.
Är inte den övre delen där den som ska cirkulera den interna luften, dvs ju mer kylt rummet blir desto enklare.J Joxalatorn skrev:
Som du nu har så kommer du ju alltid att försöka kyla ute-luften vilket förvisso gmr den effektivare så länge det är kallare ute än inne. Men därefter blir det sämre?
Ja, två slangar känns bättre, eller som någon visade, sätta hela apparaten utomhus med slangar in på kylsidanK Kanelbullen123 skrev:
Det hade jag inte koll på. Får väl plocka bort den och testa.K Kanelbullen123 skrev:
För nyare hus och hus med tilläggsisolering med ångspärr så kanske man bör tänka på det om man håller så kallt dygnet om flera dagar i rad.Jarlingar skrev:
Äldre hus med sågspånsisolering/timmer etc. tror jag är mer tåliga och har mer fibermassa i väggarna som kan suga fukt fibermässigt ifall det skulle börja imma ut innan det börja rinna runt och bli ett problem.
Har man suttit i teknikrum med blåst från en AC så är 20 grader C i rummet väldigt kallt och man blir ganska snabbt blåfrusen av draget från innerdelen... - och jag har ingen minne av att man har speciella arrangemang i väggarna avseende fuktpåslag i dessa teknikbodar för fallet betydligt varmare utomhus än inomhus i längre tider...