I stort sett ja.
Avsaknad så kommer du ändå få utfällning i väggen.
Det går att räkna ut exakt på mm vart det sker.
Och ångbroms är närmast så tät att den beter sig exakt likadant som ångspärr i detta fall.
Det jag ville belysa var att man inte obehindrat kan köra kyla dygnet runt.
Jag har själv AC i sovrummet och det är helt underbart 🙂
Men jag skulle aldrig låta den gå 24/7.
Avsaknad så kommer du ändå få utfällning i väggen.
Det går att räkna ut exakt på mm vart det sker.
Och ångbroms är närmast så tät att den beter sig exakt likadant som ångspärr i detta fall.
Det jag ville belysa var att man inte obehindrat kan köra kyla dygnet runt.
Jag har själv AC i sovrummet och det är helt underbart 🙂
Men jag skulle aldrig låta den gå 24/7.
Är det verkligen så farligt?Jarlingar skrev:
Tänker att man kör 22-23 grader inne och det är 30 ute, blir det verkligen risk för kondens?
Borde jag inte få det på fönsterrutorna på min inglasade altan då, som har englasfönster?
Tänker att ölburken är ju typ 5 grader, så det kanske är en viss skillnad, eller?
Du skrev att du tyckte att utedelarna till LLVP var fula, vad tycker du om ditt rostiga staket då? 😎M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har frikyla på 125 m2 i markplanet som kyler alla rummen till mellan 20 och 22 grader med en fläktkonvektor, även när det var upp till 30 plusgrader ute. Systemet kopplat till min bergvärmepump och värmen levereras till borrhålen och samtidigt roteras vattnet där
Jag köpte en stor takkonvektor som sattes i hallen med dörrar in till angränsande rum
Den klarar av att leverera 1,5 till 2 kW kyla på lägsta flykthastigheten då hörs knappast fläkten man bara känner kylan
Fläkten drar då 10 W och cirkulationspumpen plus elektroniken något motsvarande
Det innebär vid drift alltså rimligen 30 W
Kylningen går så i intervallet och jag mäter kyleffekten med två st termometer och en flödesmätare
Jag ser frikylan samt värme och varmvattenproduktionen med ca 5 kW som toppeffektbehov (då det är ned till 30 minusgrader) som ett bra energikombinat som håller nere både årsenergibehovet och toppeffekten
Det sistnämnda bla med tanke på framtida effektavgifter
Komdensvattnet leds via brotaket till en vattenskål till katterna
När det rinner där då kan man konstatera vart kondensvattnet hamnar
[bild]
Ja det är det.Hannuse skrev:
Och det går oftast bra att köra AC.
Men när du uppnår kriteriet för daggpunkten så får du ganska snabbt vatten rinnandes på ångspärren.
Det finns ingen absolut punkt för när detta sker, det är beroende på temperatur och luftens relativa fuktighet.
Renoverare
· Stockholm
· 20 345 inlägg
Daggpunkten i Stockholm just nu är 12 till 14 grader. Tror inte de flesta vill ha vinkylskallt i husetJarlingar skrev:
Det är under rötmånaden som det kan bli bekymmersamt, företagshotell med kylbafflar inomhus minskar kylan på dessa ju högre relativa fuktigheten är inomhus för att det inte skall börja droppa kondens om dem, så augusti/september är det ofta knapp någon kyla längre från dem, om inte fastighetens ventilationssystem förkyler inkommande luft och den vägen blöder ut en del av fukten innan det fördelas i fastigheten och den vägen kan ha mer kyla på sina bafflar.
Är inte det just det som sker i innerdelen på en AC, avfuktning på evaporatorn?X xxargs skrev:Det är under rötmånaden som det kan bli bekymmersamt, företagshotell med kylbafflar inomhus minskar kylan på dessa ju högre relativa fuktigheten är inomhus för att det inte skall börja droppa kondens om dem, så augusti/september är det ofta knapp någon kyla längre från dem, om inte fastighetens ventilationssystem förkyler inkommande luft och den vägen blöder ut en del av fukten innan det fördelas i fastigheten och den vägen kan ha mer kyla på sina bafflar.