Nä, men ljudnivån är ju väldigt hög jämfört med en fast installerad LLVP.B Bästerortarn skrev:Ja, det är klart L/L värmepump är ett bättre alt. men dom överdrifterna hur dåliga portabla AC's är smått hysteriska. Varav den nedan citerade kan vara den värsta
Nu är ju "ett sovrum" ett rätt vitt begrepp men ett stängt sovrum av noprmalstorlek skulle jag uppskatta tar 30-40 min på fullpatte att få ner i 19-20 grader så antingen killgissar du bara eller så har du haft en kraftigt underdimensionerad eller riktigt jävla kass AC
Jag har en ombrandad Midea från 2018 (12.000BTU och dryga 3500W) som står mellan vardagsrum/sovrum i en mp-lgh. på 47 kvm Utblåset ledde jag ut genom antingen sovrumsfönstret eller balkongdörren. Jag har testat fönsterkitt som är som en tät canvasbälg (eller hur man nu ska förklara det) och den varianten gillade jag inte.
Istället har jag testat tre olika varianter. Första var att jag hade fått tag på en extra gammal balkongdörr i samband med att dom renoverade en lgh. på gården. Den sågade jag upp ett hål i och ledde ut slangen genom. Detta var den klart smidigaste lösningen vid användning men onödigt råddigt att byta dörr 😂
Dom andra två varianterna var två olika skivor med runda hål för slangen som jag på olika sätt lyckades klämma fast mellan fönster och fönsterram.
Hur som helst så vardagsrum & sovrum fick jag ner från 31 grader till 19 grader på ca. 45 min och med alla innerdörrar öppna så tog det knappt 3h att få ner hela lgh. från 31 till 21 grader. Ja, den låter en hel del men i.o.m. att det går så fort att få ner tempen så går det att styra smart med timer/app (som min tyvärr inte har). När jag slocknade på kvällen var det -18-19 grader och jag lät bara fläkten gå under natten. För mig är det viktigaste att det är svalt innan jag somnar, när jag vaknar och när jag kommer hem från jobbet och det går som sagt utmärkt att åstadkomma.
Som sagt, det råder inget tvivel om att en vanlig L/L-värmepump är ett betydligt bättre alt. men dels kostar den med installation minst 3 gånger så mycket, dels kräver den håltagning och dels är det långt ifrån alla som kan ha det alternativet.
Och ja, oväsen är den absolut största nackdelen med en portabel AC men dels går det som sagt att styra och programmera för att man ska störas så lite som möjligt och dels så tror jag att dom flesta är beredda att leva med lite oväsen för att få ett drägligt inneklimat. Överdriv inte nackdelarna med en portabel AC så förbannat!
Kan du leva med det så….
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 653 inlägg
Ja, och det har jag som sagt inte protesterat mot men du är som redan nämnt inte tvungen att köra den dygnet runt. Men visst, om du aldrig går utanför dörren och är fast hemma 24/7 så kan det bli ett problem.Hannuse skrev:
Det är liksom inte full patte 24/7 eller helt avstängd som är dom enda alternativen.
Ibland häpnar jag över bristen på sunt förnuft och bristen på läsförståelse.
Nä, AC:n har två värmeväxlare med separata fläktar - en förångare på den kalla sidan och en kondensor på den varma sidan. En portabel AC hämtar normalt tilluften till både förångaren och kondensorn från rummet. Den varma frånluften från kondensorn blåses ut genom slangen, och den kalla frånluften från förångaren blåses ut i rummet.D David__11 skrev:
När man modifierar AC:n ser man till att tilluften till kondensorn istället hämtas utifrån genom den sekundära slangen. Tilluften till förångaren fortsätter hämtas från rummet som tidigare. Så att inomhusluften ständigt cirkulerar genom den kalla förångaren och kyls mer och mer.
Tack för pedagogisk förklaring 🙏 Nu hänger jag medC cpalm skrev:Nä, AC:n har två värmeväxlare med separata fläktar - en förångare på den kalla sidan och en kondensor på den varma sidan. En portabel AC hämtar normalt tilluften till både förångaren och kondensorn från rummet. Den varma frånluften från kondensorn blåses ut genom slangen, och den kalla frånluften från förångaren blåses ut i rummet.
När man modifierar AC:n ser man till att tilluften till kondensorn istället hämtas utifrån genom den sekundära slangen. Tilluften till förångaren fortsätter hämtas från rummet som tidigare. Så att inomhusluften ständigt cirkulerar genom den kalla förångaren och kyls mer och mer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Har du tillräckligt djupt hål kan du få ut 10 - 20 kW kyla nästan gratis. Bergvärmepumpen är ju en LLVP den med på steroider tack vare värmen/kylan från bergetO Okunnigsnickare skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Jag har ingen agenda mot portabel AC och tyckte mitt inlägg var balanserat och - hoppas jag - hjälpsamt...B Bästerortarn skrev:Ja, det är klart L/L värmepump är ett bättre alt. men dom överdrifterna hur dåliga portabla AC's är smått hysteriska. Varav den nedan citerade kan vara den värsta
Nu är ju "ett sovrum" ett rätt vitt begrepp men ett stängt sovrum av noprmalstorlek skulle jag uppskatta tar 30-40 min på fullpatte att få ner i 19-20 grader så antingen killgissar du bara eller så har du haft en kraftigt underdimensionerad eller riktigt jävla kass AC
Jag har en ombrandad Midea från 2018 (12.000BTU och dryga 3500W) som står mellan vardagsrum/sovrum i en mp-lgh. på 47 kvm Utblåset ledde jag ut genom antingen sovrumsfönstret eller balkongdörren. Jag har testat fönsterkitt som är som en tät canvasbälg (eller hur man nu ska förklara det) och den varianten gillade jag inte.
Istället har jag testat tre olika varianter. Första var att jag hade fått tag på en extra gammal balkongdörr i samband med att dom renoverade en lgh. på gården. Den sågade jag upp ett hål i och ledde ut slangen genom. Detta var den klart smidigaste lösningen vid användning men onödigt råddigt att byta dörr 😂
Dom andra två varianterna var två olika skivor med runda hål för slangen som jag på olika sätt lyckades klämma fast mellan fönster och fönsterram.
Hur som helst så vardagsrum & sovrum fick jag ner från 31 grader till 19 grader på ca. 45 min och med alla innerdörrar öppna så tog det knappt 3h att få ner hela lgh. från 31 till 21 grader. Ja, den låter en hel del men i.o.m. att det går så fort att få ner tempen så går det att styra smart med timer/app (som min tyvärr inte har). När jag slocknade på kvällen var det -18-19 grader och jag lät bara fläkten gå under natten. För mig är det viktigaste att det är svalt innan jag somnar, när jag vaknar och när jag kommer hem från jobbet och det går som sagt utmärkt att åstadkomma.
Som sagt, det råder inget tvivel om att en vanlig L/L-värmepump är ett betydligt bättre alt. men dels kostar den med installation minst 3 gånger så mycket, dels kräver den håltagning och dels är det långt ifrån alla som kan ha det alternativet.
Och ja, oväsen är den absolut största nackdelen med en portabel AC men dels går det som sagt att styra och programmera för att man ska störas så lite som möjligt och dels så tror jag att dom flesta är beredda att leva med lite oväsen för att få ett drägligt inneklimat. Överdriv inte nackdelarna med en portabel AC så förbannat!
Bergvärmepumpen är inte inblandad i en normal frikyleanläggning, frikylan cirkulerar bara köldbäraren genom konvektorn / konvektorerna. Därmed jobbar den inte direkt med optimala temperaturdeltan och därmed blir inte heller effektuttaget optimalt. Låter otroligt att man i realiteten skulle kunna få ut 10-20 kW kyleffekt ur ett normalt borrhål med frikyla. 😮AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 263 inlägg
Okej jag förenklade det lite. Du måste välja en pump som slår över till aktiv bergkyla om frikyla inte räcker. Men det är fortfarande mer effektivt än LLVP eftersom den kan utnyttja att berget är kallare än utomhusluften ovan markC cpalm skrev:Bergvärmepumpen är inte inblandad i en normal frikyleanläggning, frikylan cirkulerar bara köldbäraren genom konvektorn / konvektorerna. Därmed jobbar den inte direkt med optimala temperaturdeltan och därmed blir inte heller effektuttaget optimalt. Låter otroligt att man i realiteten skulle kunna få ut 10-20 kW kyleffekt ur ett normalt borrhål med frikyla. 😮
Hej! Det finns en som är värd varenda krona, det är denna tvådelade, det är en enorm skillnad då den inte suger ut luft utan fungerar mer som en riktig LLI Incinerator skrev:Som de flesta i södra Sverige har känt av so är det aningen varmt just nu så jag söker tips på en portabel AC som kyler bra och låter lite och givetvis är av bra kvalitet.
Hur gör jag mej av med värmen utan att ha ett fönster öppet som släpper in ny värme?
Det bör bli kondensvatten, hur gör jag med detta, brukar det finnas en tank eller är det som med avfuktaren att man ska ha en slang till ett avlopp?
När jag skrev Portabel AC i rubriken första gången så påpekade systemet att det redan fanns tre trådar i ämnet "Välj en unik rubrik. Det finns redan en annan tråd med samma rubrik." och dessa var från 2005, 2009 och 2013 så jag tycker att det är dags för en ny.
Hur omfattande är det att sätta in en LLVP som kan kyla på sommaren, elbehov och liknande.
https://www.tretti.se/tradgard/fl-k...1JjAU2v2C-ntpwoYjjeMQBq5NRQ15xhYaAoPLEALw_wcB
Om man förklarar något och det är helt fel har man inte förenklat utan försvårat något.AndersMalmgren skrev:
Jag har haft två olika portabla AC och tillslut en LLVP.
Portabel AC är en hemsk nödlösning, som dock kan kännas som en livräddare om man inte har något annat alternativ. Den sänker ju verkligen temperaturen snabbt, på ett väldigt litet område. Så om huset är supervarmt gör det ju att paniken lägger sig om man står precis framför den när man har den påslagen.
Trots åratal av försök att t.ex. få sovrummet kallt varaktigt till natten, så lyckades jag aldrig med portabel AC. Om man hade på den hela dagen och stängde av den när man skulle lägga sig (pga den extremt höga ljudnivån), så ökade temperaturen snabbt på ca en timme. Då var valet att slå på tröskverket igen eller lida i värmen. Blev lite bättre om man snabbt rullade ut (den mycket tunga) maskinen ur rummet direkt efter att man stängt av den. Pga att den var väldigt varm och spred värmen i rummet när man stängt av den. Men det köpte bara kanske en kvart till av ok temperatur. Sista alternativet var att ha på den hela natten, men ok kyla, men extremt högt ljud, så väldigt svårt att sova.
Eller så tar man LLVP, som tyst och effektivt kyler hela övervåningen. Kan ha på den på natten utan att störas överhuvudtaget. Upplevs extremt mycket effektivare. Och om det är lite kallt på vintern ger den snabbt lite skön extravärme. Kan inte rekommendera LLVP för mycket. Bästa köpet någonsin!
Vi har en Mizubishi Hero LN-25 i hus på två våningar, 150m². Kyler övervåningen bra när det är riktigt varmt ute och "överskottskylan" som faller ner vid trappan räcker även bra till nedervåningen. Men finns säkert många andra bra modeller av andra märken. Det är själva typen LLVP som är så extremt mycket bättre än portabel AC. Skulle kanske skaffat en LN-35 om jag valt idag bara för den lite starkare effekten, men klarar mig ändå bra med den vi har.
10 gånger av 10 skulle jag välja LLVP om jag hade möjlighet.
Portabel AC är en hemsk nödlösning, som dock kan kännas som en livräddare om man inte har något annat alternativ. Den sänker ju verkligen temperaturen snabbt, på ett väldigt litet område. Så om huset är supervarmt gör det ju att paniken lägger sig om man står precis framför den när man har den påslagen.
Trots åratal av försök att t.ex. få sovrummet kallt varaktigt till natten, så lyckades jag aldrig med portabel AC. Om man hade på den hela dagen och stängde av den när man skulle lägga sig (pga den extremt höga ljudnivån), så ökade temperaturen snabbt på ca en timme. Då var valet att slå på tröskverket igen eller lida i värmen. Blev lite bättre om man snabbt rullade ut (den mycket tunga) maskinen ur rummet direkt efter att man stängt av den. Pga att den var väldigt varm och spred värmen i rummet när man stängt av den. Men det köpte bara kanske en kvart till av ok temperatur. Sista alternativet var att ha på den hela natten, men ok kyla, men extremt högt ljud, så väldigt svårt att sova.
Eller så tar man LLVP, som tyst och effektivt kyler hela övervåningen. Kan ha på den på natten utan att störas överhuvudtaget. Upplevs extremt mycket effektivare. Och om det är lite kallt på vintern ger den snabbt lite skön extravärme. Kan inte rekommendera LLVP för mycket. Bästa köpet någonsin!
Vi har en Mizubishi Hero LN-25 i hus på två våningar, 150m². Kyler övervåningen bra när det är riktigt varmt ute och "överskottskylan" som faller ner vid trappan räcker även bra till nedervåningen. Men finns säkert många andra bra modeller av andra märken. Det är själva typen LLVP som är så extremt mycket bättre än portabel AC. Skulle kanske skaffat en LN-35 om jag valt idag bara för den lite starkare effekten, men klarar mig ändå bra med den vi har.
10 gånger av 10 skulle jag välja LLVP om jag hade möjlighet.
Håller helt med, det är min upplevelse också. Känner inte till nåt om modellen du nämner men antar det är bättre än dom jag har. Men även dom jag köpte (billigaste jag hittade på amazon när det var aktuellt sist) är väldigt bra och har hållit hittills. ..D Dr.E skrev:Jag har haft två olika portabla AC och tillslut en LLVP.
Portabel AC är en hemsk nödlösning, som dock kan kännas som en livräddare om man inte har något annat alternativ. Den sänker ju verkligen temperaturen snabbt, på ett väldigt litet område. Så om huset är supervarmt gör det ju att paniken lägger sig om man står precis framför den när man har den påslagen.
Trots åratal av försök att t.ex. få sovrummet kallt varaktigt till natten, så lyckades jag aldrig med portabel AC. Om man hade på den hela dagen och stängde av den när man skulle lägga sig (pga den extremt höga ljudnivån), så ökade temperaturen snabbt på ca en timme. Då var valet att slå på tröskverket igen eller lida i värmen. Blev lite bättre om man snabbt rullade ut (den mycket tunga) maskinen ur rummet direkt efter att man stängt av den. Pga att den var väldigt varm och spred värmen i rummet när man stängt av den. Men det köpte bara kanske en kvart till av ok temperatur. Sista alternativet var att ha på den hela natten, men ok kyla, men extremt högt ljud, så väldigt svårt att sova.
Eller så tar man LLVP, som tyst och effektivt kyler hela övervåningen. Kan ha på den på natten utan att störas överhuvudtaget. Upplevs extremt mycket effektivare. Och om det är lite kallt på vintern ger den snabbt lite skön extravärme. Kan inte rekommendera LLVP för mycket. Bästa köpet någonsin!
Vi har en Mizubishi Hero LN-25 i hus på två våningar, 150m². Kyler övervåningen bra när det är riktigt varmt ute och "överskottskylan" som faller ner vid trappan räcker även bra till nedervåningen. Men finns säkert många andra bra modeller av andra märken. Det är själva typen LLVP som är så extremt mycket bättre än portabel AC. Skulle kanske skaffat en LN-35 om jag valt idag bara för den lite starkare effekten, men klarar mig ändå bra med den vi har.
10 gånger av 10 skulle jag välja LLVP om jag hade möjlighet.
Ja. Själva typen med fast installerad LLVP är så extremt mycket bättre än portabel! Säkert är "märkespumparna" kanske lite bättre än de billigaste, men tror att även de billiga varianterna av LLVP är mycket bättre än portabel, bara pga hur portabel är uppbyggd och att det inte går att få en tillräckligt bra funktion, även för de dyraste portabla varianterna.Farstatjej90 skrev:
Har för mig att min LLVP gick på strax över 20.000 installerad och klar av lokal firma för några år sedan. Men tror att man kunde få det från ca 12.000 för nån likvärdig Panasonic som billigast installerat och klart. Verkligen värt det!
Problemet är väl med olika upplevelse om hur effektivt det är att olika stora sovrum och olika hur sovrummet ligger med solsida eller naturlig skugga , fönster med solinstrålning. hur välisolerat. hur man håller dörren stängt dit eller om acn kylar hela lägenheten för dörren står öppen hela dagarna osv osv
nåt sovrum rymmer 150 m3 luft nästa rymmer 18m3 osv
Den som har sovrummet i källaren som är naturligt kall tänk gammalt 70 tals hus mot den som har sovrummet uppe motdet halvdåligt isolerade taket och inget som skuggar såkllart det är olika hur mycket kylkapacitet som behövs
Sen om man har någorlunda tätt där man leder ut luften från den portabla acn eller dom som bara hänger ut slangen genom fönstret på glänt..
Många variabler som gör jämförelser svåra hur långt 7000 btu kontra 12 000 btu räcker och vad folk upplever som ok temp och ljudnivå för att kunna sova...en del anser det ska ner till 18 grader och nån annan sover skönt fast det är 28 grader i sovrummet..
personligen har jag tidigare haft portabla ac med hål i väggen tidigare men det leder ju till en hel del ljud både från portabla ac som att det leder in en del ljud utifrån.. numera kör vi luftluftvärmepumpar en på varje våning så kan enkelt tvinga ner nästan hela huset 10 grader på några timmar.. moderna top kvalitet luftluftvärmepumpar som med flit är överdimensionerade för att aldrig behöva gå på full fläkt utan räcker ändå.. vi har nog luftluftvärmepumpar för dubbelt så stort hus mot vad vi har i dagslägen och dom låter inte mycket ute heller lite fläktljud men dom är placerade där man inte uppehåller sig.
Dom som tycker utedelarna är högljuda kolla på bättre märken och inte dom billigaste lågprisgrejerna. är man osäker så se till att få lyssna på en pump i drift om ni är rädda att dom ska störa.. går man runt ett hörn eller 8-10 Meter ifrån så hör jag ingen av våra utedelar. dom sittter båda i väggstativ med ljudämpande upphängning, mer än möjligen precis när dom vänder håll för avisning och liknande när dom låter lite extra.. men årstider när man använder dom som hårdast är det ju antingen riktigt kallt eller när det på sommaren blir för varmt så brukar man inte stå ute där dom låter iaf
nåt sovrum rymmer 150 m3 luft nästa rymmer 18m3 osv
Den som har sovrummet i källaren som är naturligt kall tänk gammalt 70 tals hus mot den som har sovrummet uppe motdet halvdåligt isolerade taket och inget som skuggar såkllart det är olika hur mycket kylkapacitet som behövs
Sen om man har någorlunda tätt där man leder ut luften från den portabla acn eller dom som bara hänger ut slangen genom fönstret på glänt..
Många variabler som gör jämförelser svåra hur långt 7000 btu kontra 12 000 btu räcker och vad folk upplever som ok temp och ljudnivå för att kunna sova...en del anser det ska ner till 18 grader och nån annan sover skönt fast det är 28 grader i sovrummet..
personligen har jag tidigare haft portabla ac med hål i väggen tidigare men det leder ju till en hel del ljud både från portabla ac som att det leder in en del ljud utifrån.. numera kör vi luftluftvärmepumpar en på varje våning så kan enkelt tvinga ner nästan hela huset 10 grader på några timmar.. moderna top kvalitet luftluftvärmepumpar som med flit är överdimensionerade för att aldrig behöva gå på full fläkt utan räcker ändå.. vi har nog luftluftvärmepumpar för dubbelt så stort hus mot vad vi har i dagslägen och dom låter inte mycket ute heller lite fläktljud men dom är placerade där man inte uppehåller sig.
Dom som tycker utedelarna är högljuda kolla på bättre märken och inte dom billigaste lågprisgrejerna. är man osäker så se till att få lyssna på en pump i drift om ni är rädda att dom ska störa.. går man runt ett hörn eller 8-10 Meter ifrån så hör jag ingen av våra utedelar. dom sittter båda i väggstativ med ljudämpande upphängning, mer än möjligen precis när dom vänder håll för avisning och liknande när dom låter lite extra.. men årstider när man använder dom som hårdast är det ju antingen riktigt kallt eller när det på sommaren blir för varmt så brukar man inte stå ute där dom låter iaf
