20 580 läst ·
108 svar
21k läst
108 svar
Flydde ångest och köpte kontorslokal för 12,7 miljoner – Husdrömmar
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Alltid lär man sig något, tack!4774 skrev:
Till alla tvivlare 😉. En människa med astma kan må betydligt bättre i en storstad än på landet. Detta pga att astma förvärras av pollen och inte avgaser i samma utsträckning. Så, under vår och sommar gäller så lite växtlighet som möjligt = stad.
När bönderna hsr sin skördeperiod kan jag inte annat än att önska att jag bodde någonstans där permsfrost alltid råder. Helst tolv minusgrader, klar hög luft utan fukt och pollen.
Det varierar mycket, så vi vet väl inte vad som gäller för detta hus. I äldre fastigheter med låga lån och intäkter från butiker i bottenvåningen så är avgifterna väsentligt lägre än denna nivå (12.000 kr för 190 kvadrat). Många fastigheter i innerstan har nollavgift under dessa förutsättningar, eller i vart fall låga avgifter.P Pin skrev:
K klimt skrev:
Kikar man på deras årsredovisning 2024 så hade de 33 bostadsrätter och 5 stycken lokaler/hyresrätter. Förmodligen har en av dessa hyresrätter/lokaler sålts till dem.K Kane skrev:
Deras skuldsättning var vid utgången 2024 - 9687kr/kvm vilket är ganska högt för så pass gammal förening men de har haft stora investeringar och förbättrat fastigheten. 2023 hade dem en skuldsättning på 12417kr/kvm så det är en välmående förening.
Föreningens totala lån är på 58mkr och dessa 5 lokaler/hyresrätter vid en eventuell försäljning kommer att inbringa ett fint tillägg i kassan om de nu säljs.
Och då kostar lägenheten mer, som jag skrev tidigare. Varken 12 000 eller 12 miljoner är anmärkningsvärtK klimt skrev:Det varierar mycket, så vi vet väl inte vad som gäller för detta hus. I äldre fastigheter med låga lån och intäkter från butiker i bottenvåningen så är avgifterna väsentligt lägre än denna nivå (12.000 kr för 190 kvadrat). Många fastigheter i innerstan har nollavgift under dessa förutsättningar, eller i vart fall låga avgifter.
Men det beror inte på vilken kostnad för ett hus som spelar roll för en astmatiker, utan växtlighet och miljö. Har absolut inte med pengar att göra.Suvi5700 skrev:
Jag är uppväxt på södermalm, för att senare flytta till årsta för att jag ville att mina katter skulle kunna njuta av skog och vatten i lugn miljö.
Nu mer bor jag på landet i nynäshamn där byn består av 26 fastigheter.
Så hur man som astmatiker blir påverkad av miljön man bor i påtaglig, men med rätt medeciner så överlever man förhoppningsvis de flesta boende oavsett kostnad för det, det är vad jag menar.
Ok , du har hittat vilket hus det gäller, det visste inte jag, finns ju rätt många på Norr Mälarstrand. Skuldsättningen är hög för att vara en äldre fastighet, kanske en rätt nybildad förening. Den har minskat rejält mellan 2023 och 2024, tyder väl på att man säljer av hyresrätter, kan väl även gälla den bostad som togs upp i programmet.N Nucky skrev:Kikar man på deras årsredovisning 2024 så hade de 33 bostadsrätter och 5 stycken lokaler/hyresrätter. Förmodligen har en av dessa hyresrätter/lokaler sålts till dem.
Deras skuldsättning var vid utgången 2024 - 9687kr/kvm vilket är ganska högt för så pass gammal förening men de har haft stora investeringar och förbättrat fastigheten. 2023 hade dem en skuldsättning på 12417kr/kvm så det är en välmående förening.
Föreningens totala lån är på 58mkr och dessa 5 lokaler/hyresrätter vid en eventuell försäljning kommer att inbringa ett fint tillägg i kassan om de nu säljs.
träffa en gubbe för några år sen som hadde sålt av skog för att dottern skulle få en bostad på söder i stockholm när hon pluggade därP Pligg85 skrev:
han ångra sig att han inte sålde av all skog och köpte flera lägenheter för vinst vart större en vad skogen var värd
Redigerat:
Förstår jag det rätt så har de ett par rum kvar som inte är klara. Alla barn sover ju i samma rum. Så vad blir den slutliga slutnotan kan man ju undra?
Känns som en väldigt modern lägenhet där man visserligen tagit in element från sekelskiftet men frågar ni mig har de inte lyckats med det fullt ut.
Hoppas de har väluppfostrade barn för de där arkitetktvita väggarna och möblerna osv kommer nog få se lite kladdiga barnfingrar.
Känns som en väldigt modern lägenhet där man visserligen tagit in element från sekelskiftet men frågar ni mig har de inte lyckats med det fullt ut.
Hoppas de har väluppfostrade barn för de där arkitetktvita väggarna och möblerna osv kommer nog få se lite kladdiga barnfingrar.
Så kan det nog vara.M maria01 skrev:
Nu vet jag ju vad skogen ökat de sista 10 åren och tror nog att bostäderna inte hängt med samma denna gången.
Sen fanns det en tid när skogen inte var värd mycket och bostäderna skenar.
Oavsett skulle jag inte vilja att barnen skulle bli Stockholmare.
Stort projekt som i mitt tycke blev väldigt snyggt.
Trevliga och entusiastiska människor med!
Meeen som Snål smålänning så tycker jag att det är ogreppbart stora summor. Jag hade nog kunnat köpa upp samtliga hus på gatan jag bor på för dom pengarna.
Men mycket fin renovering.
Trevliga och entusiastiska människor med!
Meeen som Snål smålänning så tycker jag att det är ogreppbart stora summor. Jag hade nog kunnat köpa upp samtliga hus på gatan jag bor på för dom pengarna.
Men mycket fin renovering.
Varför inte? Vad är det för fel på oss som är stockholmare?P Pligg85 skrev:
Programmen blir värre och värre ,det byggs som om alla vore miljonärer,var får dom pengar ifrån? Vunnit på Lotto ,bankerna är ju mkt restriktiva med utlåningB Bästerortarn skrev:Om en av anledningarna till detta projekt var barnens astma så fattar jag i ärlighetens namn inte varför dom överhuvudtaget stannar i innerstan. Vågar knappt tänka på vad månadsavgiften är 😮 Med den budgeten så hade dom kunnat få något mycket trevligt utanför stan, något som dom dessutom äger.
Men men, smaken är som baken och detta projekt kanske primärt är en förmodad bra affär precis som en del tidigare husdrömmarprojekt. Jag sätter i.a.f. en liten slant på att lgh. ligger ute till försäljning inom 12 månader.
Kul och dyrt projekt. Som vanligt känner jag mig fattig när människor mitt i livet med 3 barn kan hosta upp 12,7 miljoner + renovering.
Är inte riktigt med på texten i artikeln som säger "De överskred sin budget som var på 2,5 miljoner med 623 874 kr. Någon har haft stenkoll."
Är det någon typ av ironi (som jag inte förstår) med tanke på att de överskred budget med ca 25%? Eller menar skribenten att det kunde vara ännu värre? Eller är det pga. den exakta summan?
Är inte riktigt med på texten i artikeln som säger "De överskred sin budget som var på 2,5 miljoner med 623 874 kr. Någon har haft stenkoll."
Är det någon typ av ironi (som jag inte förstår) med tanke på att de överskred budget med ca 25%? Eller menar skribenten att det kunde vara ännu värre? Eller är det pga. den exakta summan?