20 580 läst ·
108 svar
21k läst
108 svar
Flydde ångest och köpte kontorslokal för 12,7 miljoner – Husdrömmar
Stenkoll på exakt hur många kronor de överskridit med…sysmali skrev:
Kul och dyrt projekt. Som vanligt känner jag mig fattig när människor mitt i livet med 3 barn kan hosta upp 12,7 miljoner + renovering.
Är inte riktigt med på texten i artikeln som säger "De överskred sin budget som var på 2,5 miljoner med 623 874 kr. Någon har haft stenkoll."
Är det någon typ av ironi (som jag inte förstår) med tanke på att de överskred budget med ca 25%? Eller menar skribenten att det kunde vara ännu värre?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Eftersom Wingårdh trodde att renoveringen skulle gå på det dubbla så är det nog det som åsyftas ja.sysmali skrev:
Kul och dyrt projekt. Som vanligt känner jag mig fattig när människor mitt i livet med 3 barn kan hosta upp 12,7 miljoner + renovering.
Är inte riktigt med på texten i artikeln som säger "De överskred sin budget som var på 2,5 miljoner med 623 874 kr. Någon har haft stenkoll."
Är det någon typ av ironi (som jag inte förstår) med tanke på att de överskred budget med ca 25%? Eller menar skribenten att det kunde vara ännu värre? Eller är det pga. den exakta summan?
inte till alla har man bra lön så går det bra att låna plus man har sålt en lägenhet tidigare i stockholm som man har gått plus påC carl fabian skrev:
Ovanligt snygg renovering. Där skulle jag kunna tänka mig bo. Härligt med de stora vackra ytorna som inte är övermöblerade.
Var det "riktig" stavparkett som las in?
Jag förstår inte kommentarer om att barn måste förstöra så mycket. Har haft barnbarnen här de flesta helger från 0 till tonår, ofta alla 5. Inte har de kladdat ner eller förstört hemmet. .... bortsett från stora fototavlan av bästefar i plommonstop som rasade i golvet... men det var en kudd-olycka.
Var det "riktig" stavparkett som las in?
Jag förstår inte kommentarer om att barn måste förstöra så mycket. Har haft barnbarnen här de flesta helger från 0 till tonår, ofta alla 5. Inte har de kladdat ner eller förstört hemmet. .... bortsett från stora fototavlan av bästefar i plommonstop som rasade i golvet... men det var en kudd-olycka.
Jag har dock svårt att få ihop att man på vårkanten 2025 står och säger att budgeten spruckit med 350 000. Sen när man är klar ett år senare så är man uppe i 623 874. Då när man var uppe i 350' så fanns det inte en endaste vägg som var färdig vad det såg ut som. Fortfarande massa spår i väggarna osv.
Sen dessutom säga i början på programmet att man inte har ekonomi för det. Men att köpa en lägenhet för 12,7 miljoner och lägga 3,1 miljoner på renovering. Då har man ekonomi för det oavsett vad man säger och dålig koll på hur många lever i landet skulle jag säga.
Sen dessutom säga i början på programmet att man inte har ekonomi för det. Men att köpa en lägenhet för 12,7 miljoner och lägga 3,1 miljoner på renovering. Då har man ekonomi för det oavsett vad man säger och dålig koll på hur många lever i landet skulle jag säga.
Kan vara så att de hade dragit över 350’ mot budget vid tillfället då ventilation blev 250’ dyrare och lite annat jox.Purre skrev:
Jag har dock svårt att få ihop att man på vårkanten 2025 står och säger att budgeten spruckit med 350 000. Sen när man är klar ett år senare så är man uppe i 623 874. Då när man var uppe i 350' så fanns det inte en endaste vägg som var färdig vad det såg ut som. Fortfarande massa spår i väggarna osv.
Kan man köpa för 12,7 och lägga 2,5 på renovering så lär +1 M inte bli ett jätteproblem även om initiala målsättningen var att ha ett maxtak på, låt säga, 15 M.
Förövrigt måste jag säga att de fick rätt mycket för 3,1.
Att de är 350k över budget innebär inte att de har spenderat upp till den summan utan uppdaterat totalkalkylen för hela projektet.Purre skrev:
OT i övrigt - min insikt från programet var att Borlänge och Borås inte är dialekter man vill blanda 😀
P patrik.hermansson50 skrev:
I det här fallet höginkomsttagare, hon ca.800000kr och han ca.1,2mille! Enligt senaste taxering.C carl fabian skrev: