sysmali sysmali skrev:
Kul och dyrt projekt. Som vanligt känner jag mig fattig när människor mitt i livet med 3 barn kan hosta upp 12,7 miljoner + renovering.

Är inte riktigt med på texten i artikeln som säger "De överskred sin budget som var på 2,5 miljoner med 623 874 kr. Någon har haft stenkoll."

Är det någon typ av ironi (som jag inte förstår) med tanke på att de överskred budget med ca 25%? Eller menar skribenten att det kunde vara ännu värre?
Stenkoll på exakt hur många kronor de överskridit med…

• Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Kul och dyrt projekt. Som vanligt känner jag mig fattig när människor mitt i livet med 3 barn kan hosta upp 12,7 miljoner + renovering.

Är inte riktigt med på texten i artikeln som säger "De överskred sin budget som var på 2,5 miljoner med 623 874 kr. Någon har haft stenkoll."

Är det någon typ av ironi (som jag inte förstår) med tanke på att de överskred budget med ca 25%? Eller menar skribenten att det kunde vara ännu värre? Eller är det pga. den exakta summan?
Eftersom Wingårdh trodde att renoveringen skulle gå på det dubbla så är det nog det som åsyftas ja.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Eftersom Wingårdh trodde att renoveringen skulle gå på det dubbla så är det nog det som åsyftas ja.
Tror att det är den exakta summan som avsågs.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Programmen blir värre och värre ,det byggs som om alla vore miljonärer,var får dom pengar ifrån? Vunnit på Lotto ,bankerna är ju mkt restriktiva med utlåning
inte till alla har man bra lön så går det bra att låna plus man har sålt en lägenhet tidigare i stockholm som man har gått plus på

För de pengarna hade jag haft balkong/terass eller åtminstone trevlig utsikt på kravlistan...

Annars kan jag tycka att lägenheter inte har så mycket i Husdrömmar att göra 😀

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J J00 skrev:
För de pengarna hade jag haft balkong/terass eller åtminstone trevlig utsikt på kravlistan...

Annars kan jag tycka att lägenheter inte har så mycket i Husdrömmar att göra 😀
tycker du samma om lägenhets medlemar på byggahus? 😂

• Gilla
Kashew
  • Laddar…
Ovanligt snygg renovering. Där skulle jag kunna tänka mig bo. Härligt med de stora vackra ytorna som inte är övermöblerade.

Var det "riktig" stavparkett som las in?

Jag förstår inte kommentarer om att barn måste förstöra så mycket. Har haft barnbarnen här de flesta helger från 0 till tonår, ofta alla 5. Inte har de kladdat ner eller förstört hemmet. .... bortsett från stora fototavlan av bästefar i plommonstop som rasade i golvet... men det var en kudd-olycka.

• Gilla
Jaggatagga och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
12000 i månaden. Sen har dom kanske lika mycket i lån?
20-30.000 i kostnad per månad för två höginkomsttagare är småpengar. Det är inte omöjligt att de har 60.000 kvar att leva för.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
TRJBerg
Inte mitt val för en sekelskiftslägenhet. Föredrar den gamla stilen. Är dessutom allergisk mot vitmålning överallt.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Purre
Jag har dock svårt att få ihop att man på vårkanten 2025 står och säger att budgeten spruckit med 350 000. Sen när man är klar ett år senare så är man uppe i 623 874. Då när man var uppe i 350' så fanns det inte en endaste vägg som var färdig vad det såg ut som. Fortfarande massa spår i väggarna osv.

Sen dessutom säga i början på programmet att man inte har ekonomi för det. Men att köpa en lägenhet för 12,7 miljoner och lägga 3,1 miljoner på renovering. Då har man ekonomi för det oavsett vad man säger och dålig koll på hur många lever i landet skulle jag säga.

• Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tycker du samma om lägenhets medlemar på byggahus? 😂
Bryr mig inte om vad det är för medlemmar här däremot tillåter jag mig vara mer kritisk mot allt som är statsfinansierat 😉

Purre Purre skrev:
Jag har dock svårt att få ihop att man på vårkanten 2025 står och säger att budgeten spruckit med 350 000. Sen när man är klar ett år senare så är man uppe i 623 874. Då när man var uppe i 350' så fanns det inte en endaste vägg som var färdig vad det såg ut som. Fortfarande massa spår i väggarna osv.

Sen dessutom säga i början på programmet att man inte har ekonomi för det. Men att köpa en lägenhet för 12,7 miljoner och lägga 3,1 miljoner på renovering. Då har man ekonomi för det oavsett vad man säger och dålig koll på hur många lever i landet skulle jag säga.
Kan vara så att de hade dragit över 350’ mot budget vid tillfället då ventilation blev 250’ dyrare och lite annat jox.
Kan man köpa för 12,7 och lägga 2,5 på renovering så lär +1 M inte bli ett jätteproblem även om initiala målsättningen var att ha ett maxtak på, låt säga, 15 M.

Förövrigt måste jag säga att de fick rätt mycket för 3,1.

Suvi5700
P patrik.hermansson50 skrev:
20-30.000 i kostnad per månad för två höginkomsttagare är småpengar. Det är inte omöjligt att de har 60.000 kvar att leva för.
Kanske så. Men i min värld är det sjuka summor.

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Att de är 350k över budget innebär inte att de har spenderat upp till den summan utan uppdaterat totalkalkylen för hela projektet.

OT i övrigt - min insikt från programet var att Borlänge och Borås inte är dialekter man vill blanda 😀

• Haha
LinneaBee
  • Laddar…
P patrik.hermansson50 skrev:
C carl fabian skrev:
Programmen blir värre och värre ,det byggs som om alla vore miljonärer,var får dom pengar ifrån? Vunnit på Lotto ,bankerna är ju mkt restriktiva med utlåning
I det här fallet höginkomsttagare, hon ca.800000kr och han ca.1,2mille! Enligt senaste taxering.

• Wow
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.