20 580 läst ·
108 svar
21k läst
108 svar
Flydde ångest och köpte kontorslokal för 12,7 miljoner – Husdrömmar
Jag skulle vilja se övriga rum, två badrum till och tvättstugan. Artikeln säger ju att de är helt klara, men det var ingen fokus på dessa rum.
Det där är ju inte onormalt mycket på något sätt. Jag och min fru tjänar det där och vi har lagt 3Mkr på vårt boende med inköp + renovering och det tyckte vi var mycket pengar. Helt otroligt vad mycket pengar folk lägger på sitt boende istället för att spara undan för en tidig pension.L Love Magnusson skrev:
Vad vet du och övriga om vad de gjort för typ av investeringar på börsen? krypto eller annat för den delen?M MaKrBr skrev:
Var man bör lägga precis så mycket pengar denne önskar på det som får en att må bra. Har man råd ska man unna sig.
Kul att man säger att man kommer ifrån förorten i Borlänge.Kvackatore skrev:
Smakfullt renoverat, men hade gärna sett färg / tapeter på väggarna.
nu blev det för mycket sjukhus
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 668 inlägg
Verkligen, det är ju ooootroligt vanligt med hushåll som har 2 miljoner om året i inkomst.M MaKrBr skrev:
Medianlönen ligger väl på ca 35 000kr/mån? Ca 28 000kr efter skatt.M MaKrBr skrev:
2 personer, förutsätt ingen vabb eller sjukdom och 100% jobb är då ca 672 000kr om året.
Edit: enligt SCB var medianen för båda könen 37 100kr 2024.
Definiera vanligt. Enligt DN så är det ju nästan 200 000 personer i Sverige som har den lönen så det är väl inte direkt ovanligt eller? https://www.dn.se/ekonomi/sa-manga-tjanar-en-miljon-om-aret-har-ar-yrkena-med-hogst-lon/B Bästerortarn skrev:
Please - Lägg ner bara.M MaKrBr skrev:
- Totalt 197 252 svenskar hade drömlönen under 2023, visar siffrorna. Det motsvarar 2,5 procent av svenskarna som hade en inkomst det året.
Om du tror att 2,5% är vanligt så är du helt ute och cyklar.
För oss som tjänar en bra bit under 500000kr/år så är det onormalt mycket!😉😉M MaKrBr skrev:
Historisk har svensk bostadsmarknad haft en tillväxt på 4-5% per år. Då är den värd 40-50m om 30 år. Då kan de sälja den och pensionera sig.M MaKrBr skrev:
Dessutom är Sveriges väder ganska deppigt majoriteten av året och det blir ganska lätt att man ofta är hemma, då förstår jag helt att man vill bo fint. Så om man har råd utan att behöva tumma på annat så kan man absolut köra på.
Många glömmer att det var/är normalt med 50% av nettolönen på fasta kostnader. 2026, såväl som 2026.
Tyvärr är inte historisk avkastning någon garanti för framtida avkastning.Drafen skrev:
Historisk har svensk bostadsmarknad haft en tillväxt på 4-5% per år. Då är den värd 40-50m om 30 år. Då kan de sälja den och pensionera sig.
Dessutom är Sveriges väder ganska deppigt majoriteten av året och det blir ganska lätt att man ofta är hemma, då förstår jag helt att man vill bo fint. Så om man har råd utan att behöva tumma på annat så kan man absolut köra på.
Många glömmer att det var/är normalt med 50% av nettolönen på fasta kostnader. 2026, såväl som 2026.
Fint betyder inte dyrt läge så det där förstår jag inte alls. Vi bor väldigt vackert, på ett bra läge i ett fint hus men köpte ändå vårt hus för mindre än vad deras renovering kostade.Drafen skrev:
Historisk har svensk bostadsmarknad haft en tillväxt på 4-5% per år. Då är den värd 40-50m om 30 år. Då kan de sälja den och pensionera sig.
Men visst, köper man för att sälja sen så kan man klart tjäna pengar på det sättet. 4-5% är ju ingen massiv avkastning och vi har haft en galen bump de senaste 20 åren som nog inte kommer att vara lika stor framöver men nu är vi inne på spekulationer.