Nissens
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varmförzinkad spik i en trappa av tryckt virke utan tak här i Stockholm är helt och hållet rostfria. Byggt 1983.
Varför skulle inte skruv hålla lika länge om de är varmgalvade?
frågan är väl snarare varför de skulle hålla lika länge som rostfritt?

Det räcker att skruvar och spik håller lika länge som trallen och virket finns ju ingen anledning att ha en altan med rostfria uppstickande skruv när altanen är rutten🙄

Nissens
Frerider Frerider skrev:
Det räcker att skruvar och spik håller lika länge som trallen och virket finns ju ingen anledning att ha en altan med rostfria uppstickande skruv när altanen är rutten🙄
Tryckimpregnerat ruttnar inte på flera decennier… och det är väl bara rostfritt som ser bra ut så länge?

Det räcker om skruvarna håller till byggarna har farit hem. Men ofta håller de inte ens så länge numera. I skruvade konstrukrioner som är några år gamla är det helt normalt att hälften av skruvarna är av. Det är så länge de skall hålla. Enligt leverantörerna och enligt skruvande byggare.

Det finns en orsak till att jag spikar det mesta.

• Gilla
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tryckimpregnerat ruttnar inte på flera decennier… och det är väl bara rostfritt som ser bra ut så länge?
Nej har byggt många altaner där alltid konstruktionen har spikats med galvade spik eller skruvat med VSB C4 skruv, sedan är det kanske 25-50% av kunderna som vill ha Rf skruv till trallen men oftast har jag använt C4 där med har varit yrkesverksam i över 30år och inga reklamationer på grund av rost eller dålig kvalitet på spik eller skruv.
Så bor man inte granne med havet så är Rf överkurs, vet inte varför så många är emot C4 för jag frågade våra säljare och dom säger att C4 säljs till 80-90 procent av all trall som säljs.

Hade du några bra butiker som säljer Rf bygg och konstruktionsskruv?

H heimlaga skrev:
Det räcker om skruvarna håller till byggarna har farit hem. Men ofta håller de inte ens så länge numera. I skruvade konstrukrioner som är några år gamla är det helt normalt att hälften av skruvarna är av. Det är så länge de skall hålla. Enligt leverantörerna och enligt skruvande byggare.

Det finns en orsak till att jag spikar det mesta.
Är det så illa i öst😢

F
Nissens Nissens skrev:
Haha

Nissens
Nissens Nissens skrev:
Tex
[länk]
Vart finns denna butik?

Nissens
Frerider Frerider skrev:
Vart finns denna butik?
Alldeles framför näsan på dig. 😊

Nissens Nissens skrev:
Alldeles framför näsan på dig. 😊
Men när jag ska hämta tex 6x120mm byggskruv och skruva bjälklag?

F
Frerider Frerider skrev:
Men när jag ska hämta tex 6x120mm byggskruv och skruva bjälklag?
Du beställer?...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Du beställer?...
Jaha omöjligt att jobba med då😢

• Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.