F
Jag tror både kund och åf blir förvirrande. Köpte denna skjutregeln för ett tag sen.

IMG20260725132236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F Fideliox skrev:
Jag tror både kund och åf blir förvirrande. Köpte denna skjutregeln för ett tag sen.

[bild]
Den är för inomhusbruk.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
F
R roli skrev:
Den är för inomhusbruk.
Exakt, men på engelska så det galvanized. Så det förvirrar nog en del.

Sen har jag haft en likadan ute, skyddad av tak och där är ingen rost på 5 år iaf.

F Fideliox skrev:
Exakt, men på engelska så det galvanized. Så det förvirrar nog en del.
Skall det vara något rostskydd på den engelska prylen så skall det stå "hot-dip" före galvanized, annars blir det elförzinkat. Vilken kan i vissa fall hålla några år utomhus innan det börjar rosta, kan vara tjockleken på skiktet som styr hur länge den klarar sig.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Postar några bilder på hur galvaniserade och varmförzinkade skruv påverkas av tryckt virke, detta byggdes för 5år sedan.
Jag tycker inte man bör använda annat än rostfria skruv och då helst A4.
De grövre skruvarna i mittenbilden är ytbehandling ZF MAX som tillverkaren beskriver ZF Max har en mycket hög resistens mot de kemikalier som finns i tryckimpregnerat virke
[bild]
[bild]
[bild]
Har du något paket kvar som du kan fota eller hänvisa till vilken skruv du har köpt för dina skruv kan inte vara för utomhusbruk?

K kniv skrev:
varför använder man galvaniserade skruvar utomhus?
.
Frerider Frerider skrev:
Har du något paket kvar som du kan fota eller hänvisa till vilken skruv du har köpt för dina skruv kan inte vara för utomhusbruk?
Det är C4 klassade skruv avsedda för utomhusbruk och paketen var märkta med outdoor.
De skruvarna i mitten bilden är Fast Big Dog 8x140 eller 10x140mm.
Trappstegen är skruvade med träskruv Heco (TFT) 5x80mm.
De sitter 8km fågelvägen från Östersjön ute på landsbygden så inga industrier i närheten som kan påverka.

Jag vill visa nackdelar med att välja vanliga C4 skruv i tryckt virke och rekommenderar rostfria A4 skruv precis som i tidigare inlägg i tråden.
Snåla inte på skruvarna då det är de som behöver vara av hög kvalitet för att bygget ska bli bra och hålla över tid samt finns det salter i tryckimpregnerat virke som påverkar skruvarna.
20260811_215253.jpg
Skapa konto

Bild på en vagnsbult i samma konstruktion.
20260811_215526.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Den där vagnsbulten är inte varmförzinkad, för då hade den inte sett ut så där….
Väljer man elförzinkat så blir det så där.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
.
Det är C4 klassade skruv avsedda för utomhusbruk.
De sitter 8km fågelvägen från Östersjön ute på landsbygden så inga industrier i närheten som kan påverka.

Jag vill visa nackdelar med att välja vanliga C4 skruv i tryckt virke och rekommenderar rostfria A4 skruv precis som i tidigare inlägg i tråden.
Snåla inte på skruvarna då det är de som behöver vara av hög kvalitet för att bygget ska bli bra och hålla över tid samt finns det salter i tryckimpregnerat virke som påverkar skruvarna.

[bild]
Har aldrig använt dessa men väl mycket utomhus skruv med C4 klass, brukar använda dessa som är C4 klassade och har det hemma där det har suttit väl över tio år.

https://docs.keskofiles.com/f/btt/ASSET_MISC_53406433

Jag skulle reklamerat skruven då det enligt produktspecifikationen är en utomhusskruv.
Om det är denna typen?

• IMG_2072.jpeg
    Skapa konto
Frerider Frerider skrev:
Har aldrig använt dessa men väl mycket utomhus skruv med C4 klass, brukar använda dessa som är C4 klassade och har det hemma där det har suttit väl över tio år.

[länk]

Jag skulle reklamerat skruven då det enligt produktspecifikationen är en utomhusskruv.
Om det är denna typen?
Som jag skrev i tidigare inlägg är det 5år, jag såg byggbilder som visar att det är byggt april 2021.
Inget kommer reklameras då det kommer rivas då ståplanet ska bli större så allt kommer byggas nytt men då med rostfria A4 skruv.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Du gör som du vill men jag hade alla gånger reklamerat en så undermålig skruv.
Konstruktionen själva bjälklaget har jag aldrig använt eller sett att msn använder rostfria skruv, däremot trall är det väl 50/50 rostfritt eller C4. Men förstår att du inte kommer använda annat än rostfritt i detta läget.

K
F fixarpelle skrev:
.
Det är C4 klassade skruv avsedda för utomhusbruk och paketen var märkta med outdoor.

[bild]
[bild]
Må vara C4, men du skrev att det fanns varmförzinkade skruvar på bilderna du la upp. Det för det definitivt inte, då hade det inte sett ut sådär. För 8km från Östersjön är ändå helt klart att klassa som sjönära.

Finns flera trådar där man konstaterat att C4 ofta anses vara utomhus fast skyddat, dvs under tak eller liknande.
För konstruktionen/bjälklaget lär du ha svårt att hitta rostfri konstruktionsskruv. Då blir alternativet rostfri gängstång, men onödigt dyrt och krångligt. Och att det mjukare stålet inte helt lämpar sig i konstruktioner.. Använd varmförzinkat helt enkelt.

Nissens
K kniv skrev:
Må vara C4, men du skrev att det fanns varmförzinkade skruvar på bilderna du la upp. Det för det definitivt inte, då hade det inte sett ut sådär. För 8km från Östersjön är ändå helt klart att klassa som sjönära.

Finns flera trådar där man konstaterat att C4 ofta anses vara utomhus fast skyddat, dvs under tak eller liknande.
För konstruktionen/bjälklaget lär du ha svårt att hitta rostfri konstruktionsskruv. Då blir alternativet rostfri gängstång, men onödigt dyrt och krångligt. Och att det mjukare stålet inte helt lämpar sig i konstruktioner.. Använd varmförzinkat helt enkelt.
Obegripligt att använda något annat än A2-A4 utomhus. Då vet man att det funkar. Den extra kostnaden är en bra investering.

K
I en skyddad konstruktion är varmförzinkat inga problem öht

Nissens Nissens skrev:
Obegripligt att använda något annat än A2-A4 utomhus. Då vet man att det funkar. Den extra kostnaden är en bra investering.
Vart hittar man stora sortiment på byggskruv och konstruktionsskruv som är av A4 klass?
Inte trallskruv för det finns hos alla välsorterade bygghandlare.

• Gilla
Sofia E
  • Laddar…
K kniv skrev:
I en skyddad konstruktion är varmförzinkat inga problem öht
Varmförzinkad spik i en trappa av tryckt virke utan tak här i Stockholm är helt och hållet rostfria. Byggt 1983.
Varför skulle inte skruv hålla lika länge om de är varmgalvade?

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.