Upponer Upponer skrev:
Är det normalt? Har nog bytt 100+ skruvar nu av de jag får upp utan att förstöra hela brädan.
Samma för mig, byggde ca 40kvm för 8 år sedan. Använde bandad trallskruv från Essve. De gick av under första vintern.
Jag tog upp det med brädgården där jag köpt dem.
Det ledde till att en representant från Essve kom å tittade.
Han tog med några av de skruvar som gått av, erkände inte att de hade problem (trotts att redan då skrivits många artiklar om trallskruv som går av).
Han tyckte iofs att jag lagt för tätt, men han tyckte inte det borde leda till att skruven går av.
Han gav mig en låda med 1000 rostfria… men som sagt utan att erkänna att de eventuellt har problem med skruven.

• Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Upponer Upponer skrev:
Byggde en stor altan i Maj och har fått problem att i stortsett varenda trallbräda har 1 eller flera trallskruvar som gått av på mitten.

När jag skruvade ned skruvarna körde jag aldrig med slagfunktionen utan på låg hastighet utan slag - det kanske är felet?

Material och skruvar köptes hos Beijer och har gjort en reklamation på skruvarna.

Är det normalt? Har nog bytt 100+ skruvar nu av de jag får upp utan att förstöra hela brädan.

Måste ju snedskruva ersättaren och ”gräva” upp vissa skruvar som gått av, trallen ser inte jättefint ut efteråt.
Inte heller jättekul att göra det på en nybyggd ca 100kvm altan efter knappt 2 månader…
Hej, jag har byggt många altaner de senaste 35 åren och jag har aldrig haft brott på skruvarna, har alltid använt de billigaste A2 och några gånger billigast C4 (biltema)
Men jag har alltid förborrat innan jag monterar skruven, även de med borrspets, det tar inte mycket längre tid, med det krävs en maskin till med borr.
Ps, flera har sagt att jag inte är klok som komplicerar trall montaget, men det bjuder jag på, skruven utsätts för ett högt vridmoment utan förborrning.

• Gilla
Sune Silver och 4 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Essve är helt kass. Jag trodde att jag bytte upp mig men de går av hela tiden.
Håller med ska man ha Essve så måste det vara rostfri
Har använt 6.0x100 guldfärgade Essve som har gått av i bland ( efter nån månad)

Jag har tyvärr samma erfarenhet av Essves C4-skruv. Snickare byggde en entretrapp med platå i tryckt virke åt mig för flera år sedan, kort efteråt ångrade jag mig och ville komplettera med fris så behövde lossa en del skruvar. Säker 80-90% av skruvarna gick av vid lossandet. Nu 5-6 år senare har även flera av trappstegen lossnat eftersom trallskruvarna bara gått av. Riktigt dålig kvalité då det är små ytor och inga direkta krafter att prata om. När jag skruvade om köpte jag på Biltema eller Byggmax om jag inte minns fel och det sitter fint fortfarande. Tragiskt att det fortfarande är samma problem med dessa märkesskruv.

• Gilla
Nasstromi
  • Laddar…
Upponer Upponer skrev:
Byggde en stor altan i Maj och har fått problem att i stortsett varenda trallbräda har 1 eller flera trallskruvar som gått av på mitten.

När jag skruvade ned skruvarna körde jag aldrig med slagfunktionen utan på låg hastighet utan slag - det kanske är felet?

Material och skruvar köptes hos Beijer och har gjort en reklamation på skruvarna.

Måste ju snedskruva ersättaren och ”gräva” upp vissa skruvar som gått av, trallen ser inte jättefint ut efteråt.
Inte heller jättekul att göra det på en nybyggd ca 100kvm altan efter knappt 2 månader…
Essve va? Bara skit

Kollade upp trallskruvenoch det är: VSB (västsvensk byggskruv).
Valde inte själv utan det var de som Beijer hade med i sin offert

Trallbrädorna var 28x120, 3,6m.
Trallskruven hade måtten 4,2x57mm

Är det ett dåligt märke på skruven?
Känner mest att det är surt att så många gått av redan nu efter knappt 2 månader.
Får se vad Beijer svarar skulle bli kontaktad av någon representant kommande vecka.

Materialet låg ca 1 månad innan jag monterade det ifall det skulle gjort någon skillnad i miljöanpassning för träet?

• IMG_0084.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X xxargs skrev:
ditt problem är förmodligen att du har skruvat dessa innan träet har anpassat sig miljön
Vad menar du med det? Är ju trall och inte stavparkett vi pratar om. På våren är den dyngsur på brädgården och då skyndar man sig att skruva fast den innan den torkar och blir besvärligt krokig.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hade också skruv av varierande fabrikat som gick av utomhus. Både rostfri och icke rostfri.

När jag byggde en stor altan utomhus för två år sedan och entretrapp 2020 valde jag att spika med varmgalvad spik.
Självklart inte en enda som har gått av.
Och myten om att de kryper upp av sig själv stämmer såklart inte.
Skulle aldrig skruva en altan när spik är fullständigt överlägset.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Intressant , kanske dax att ta till hederlig spik som förr?
Spikade ett tralldäck åt min kusin ett par år sedan, tog fram stora spikpistolen, slog i de 45° i sidan , och gick i rasande fart!
Ska bli intressant o se hur mycket brädorna spruckit.. hur de klarat sig..

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
Jag tror att en bidragande orsak till att problematiken har ökat på senare år är att det blivit så grova dimensioner. För var 22x95 standard och 28x120 lyx. Även bärlinor har blivit grövre vilket gör att spänningarna blir kraftigare i skruven. Brädor rör sig främst på bredden vid fuktförändringar och om du dubbelskruvar en 34x145 så blir det ganska bra spänningar i skruvarna.

Har själv främst goda erfarenheter av VSB men upplever överlag trallskruv som en ganska prispressad produkt och dom flesta tillverkarna känns mest som en packeteringsverksamhet. Upplever ingen nämnvärd skillnad mellan Biltema/jula/essve/VSB exempelvis. Är väl i princip bara Grabber och Hilti och i viss mån Fischer som finns att tillgå om man vill ha lite värre prylar, även om det säkert går att hitta avarter även i deras sortiment.

• Gilla
Loje och 1 till
  • Laddar…
Hej @uppochner,
Himla trist med kvalitet på skruven. Man borde kunna räkna med bättre kvalité tycker jag.
Tänkte fråga hur du upptäckte att så många gått av?
Jag byggde vår altan för ca 10 år sen och vintertid första två tre åren kunde man höra smällar/knäppningar som jag gissar var någon skruv som brast. Men jag har nästan aldrig märkt att konstruktionen tagit någon större skada som att det börjat kännas rackligt eller så. Bifogar en bild där man ser en skarv på den fjärde raden trall där jag kan misstänka att en skruv gått av. Man ser att en trallbräda kupat sig lite och förmodligen har säkert skruven pajjat.
Vet inte om det har någon betydelse men jag såg till att ha nästan tre mm mellan varje rad så vatten kunde rinna undan och det ger nog lite rörelseutrymme också.
Mina skruvar drogs nog inte heller exakt 90 grader pga att jag inte är riktig snickare. Jag skulle tror att rekommendationen är 90 grader.
DSC_0016.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också upplevt samma problem med just dessa skruvar.
Fördelen med dessa skruvar är att dem rundas nästan aldrig av där man sätter i bitsen, jämfört med billigare varianter. Men det är väl för att de är mer härdade än andra billigare varianter och gör att dem istället knäcks lättare.
Man får välja att antingen skruven knäcks eller rundas.

• Gilla
Landers
  • Laddar…
MultiMan
Upponer Upponer skrev:
Kollade upp trallskruvenoch det är: VSB (västsvensk byggskruv).
Valde inte själv utan det var de som Beijer hade med i sin offert

Trallbrädorna var 28x120, 3,6m.
Trallskruven hade måtten 4,2x57mm

Är det ett dåligt märke på skruven?
Känner mest att det är surt att så många gått av redan nu efter knappt 2 månader.
Får se vad Beijer svarar skulle bli kontaktad av någon representant kommande vecka.

Materialet låg ca 1 månad innan jag monterade det ifall det skulle gjort någon skillnad i miljöanpassning för träet?
Jag har använt massor med sådan skruv när jag renoverade huset (dock inte någon altan). Säkert 15-20 kartonger i 3 olika längder som jag fortfarande har kvar av. Inga skruvar har gett några problem, inte heller i bärande delar. Dock är det runt 15 år sedan nu, men skruvarna ser exakt likadana ut som på bilden.

Varför köper man C4?
Jag skruvade 2015 sedan ett terassgolv med A2 köpta på Jula, betydligt lägre pris än om jag åkt till närmaste XL-bygg och köpt "kvalitetsskruv".
Nu i våras skruvade jag ur skruvarna, vände på trallen och skruvade i samma skruv på nytt. Det gick bra med de flesta. 28x120-trall och 55 mm-skruv. Använder slagskruvdragare för det är betydligt lättare att inte slinta.
Det var väl samma då att C4-skruven gick av, så konstigt att den inte försvunnit från marknaden.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Jag byggde vårt trädäck för 20 år sedan. 80 kvm och inte en enda srallskruv har gått av. Jag använde rostfria skruvar av enkelriktat modell.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.