4 735 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Flera trallskruvar som gått av på mitten efter 2 månader
Samma för mig, byggde ca 40kvm för 8 år sedan. Använde bandad trallskruv från Essve. De gick av under första vintern.Upponer skrev:
Jag tog upp det med brädgården där jag köpt dem.
Det ledde till att en representant från Essve kom å tittade.
Han tog med några av de skruvar som gått av, erkände inte att de hade problem (trotts att redan då skrivits många artiklar om trallskruv som går av).
Han tyckte iofs att jag lagt för tätt, men han tyckte inte det borde leda till att skruven går av.
Han gav mig en låda med 1000 rostfria… men som sagt utan att erkänna att de eventuellt har problem med skruven.
Hej, jag har byggt många altaner de senaste 35 åren och jag har aldrig haft brott på skruvarna, har alltid använt de billigaste A2 och några gånger billigast C4 (biltema)Upponer skrev:
Byggde en stor altan i Maj och har fått problem att i stortsett varenda trallbräda har 1 eller flera trallskruvar som gått av på mitten.
När jag skruvade ned skruvarna körde jag aldrig med slagfunktionen utan på låg hastighet utan slag - det kanske är felet?
Material och skruvar köptes hos Beijer och har gjort en reklamation på skruvarna.
Är det normalt? Har nog bytt 100+ skruvar nu av de jag får upp utan att förstöra hela brädan.
Måste ju snedskruva ersättaren och ”gräva” upp vissa skruvar som gått av, trallen ser inte jättefint ut efteråt.
Inte heller jättekul att göra det på en nybyggd ca 100kvm altan efter knappt 2 månader…
Men jag har alltid förborrat innan jag monterar skruven, även de med borrspets, det tar inte mycket längre tid, med det krävs en maskin till med borr.
Ps, flera har sagt att jag inte är klok som komplicerar trall montaget, men det bjuder jag på, skruven utsätts för ett högt vridmoment utan förborrning.
Jag har tyvärr samma erfarenhet av Essves C4-skruv. Snickare byggde en entretrapp med platå i tryckt virke åt mig för flera år sedan, kort efteråt ångrade jag mig och ville komplettera med fris så behövde lossa en del skruvar. Säker 80-90% av skruvarna gick av vid lossandet. Nu 5-6 år senare har även flera av trappstegen lossnat eftersom trallskruvarna bara gått av. Riktigt dålig kvalité då det är små ytor och inga direkta krafter att prata om. När jag skruvade om köpte jag på Biltema eller Byggmax om jag inte minns fel och det sitter fint fortfarande. Tragiskt att det fortfarande är samma problem med dessa märkesskruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden