15 091 läst ·
39 svar
15k läst
39 svar
Flera trallskruvar som gått av på mitten efter 2 månader
De fyra första orden beskriver problemet ”byggde en stor altan”. Om jag inte minns fel så rekommenderas C4 skruv endast för altaner under 30m2 - vilket majoriteten av alla altaner klarade för 15-20 år sen.
Över 30m2 rekommenderas rostfri skruv och var o varannan trall är väl 30+ m2 nuförtiden.
Över 30m2 rekommenderas rostfri skruv och var o varannan trall är väl 30+ m2 nuförtiden.
kan hålla med om virket och skruvarna jobbar motvarandra och klipps av samt lite av skruvkvaliten också vissa märken knäcks snabbare
köpt 48x95 skruvat med 6x90 försäkt och pluggat
vanligt virke gjort vid bysågen 35x115 skruvat med 4,8x75
där många har klippts
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
köpt 48x95 skruvat med 6x90 försäkt och pluggat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vanligt virke gjort vid bysågen 35x115 skruvat med 4,8x75
där många har klippts
Det kommer en tråd om bristande trallskruv var år och problemen är de samma för klena skruvar samt att modernt virke oftast inte torkat lika länge som det gjorde förr vilket leder till att virket rör sig mer.Upponer skrev:
Kollade upp trallskruvenoch det är: VSB (västsvensk byggskruv).
Valde inte själv utan det var de som Beijer hade med i sin offert
Trallbrädorna var 28x120, 3,6m.
Trallskruven hade måtten 4,2x57mm
Är det ett dåligt märke på skruven?
Känner mest att det är surt att så många gått av redan nu efter knappt 2 månader.
Får se vad Beijer svarar skulle bli kontaktad av någon representant kommande vecka.
Materialet låg ca 1 månad innan jag monterade det ifall det skulle gjort någon skillnad i miljöanpassning för träet?
Till trall 28x120 är 4,2mm för klent bör vara minst 4,8mm men helst 5mm eller mer samt är skruven lite korta.
Även om man normalt säger att det räcker med tjocklek*2 i skruvlängd i trä så bör trall helst vara närmare tjocklek*3 i längd.
Om jag skulle rekommendera dig skruv hade jag rekomenderat rostfria syrafast (A4) i dimention 5-5,5mm och längd 75-85mm
De skruv som jag alltid kan lita på är DrillFix A4 5,5x80mm eller SPAX-D A4 6,0x80mm de fungerar även till hårdtrall, de kostar lite mer än de klena billiga skruvarna men de håller över tid.
Nu kommer säkert en del ha åsikter om skruvlängd och dimensioner men det går inte att ta genvägar om resultatet ska bli bra och hållbart över tid.
Billigare skruv är Ejot Trallskruv Revolt A4 4,8x75mm
Det finns även Ejot trallskruv Pondus A4 5,0X70mm som är avsedd för hårdare trall med större rörelser än Revolt skruven..
Andra alternativ
Trallskruv Gunnebo PRO Hardwood 5,5x80mm
Trall-/panelskruv GRABBER PTX A4 4,8x75mm
ESSVE ESSDECK Max trallskruv A4 4,8X75mm
⌀4,8mm fungerar men 5-5,5mm är hållbarare, jag har lärt mig genom åren att det är bättre att köpa trallskruv avsedd för hårdtrall då den är mycket hållbarare och rostfritt A4 klarar de flesta miljöer och tryckimpregneringar.
Vi har spikad trall i entrén, har tak över. Brukar behöva banka i dom då och då. En del har gått av efter 20 år.Huddingebo skrev:
Hade också skruv av varierande fabrikat som gick av utomhus. Både rostfri och icke rostfri.
När jag byggde en stor altan utomhus för två år sedan och entretrapp 2020 valde jag att spika med varmgalvad spik.
Självklart inte en enda som har gått av.
Och myten om att de kryper upp av sig själv stämmer såklart inte.
Skulle aldrig skruva en altan när spik är fullständigt överlägset.
Jag brukar använda billig A2 skruv och det funkar fint. A4 känns overkill för ett normalt däck i inlandet.
Varmgalvad svensk spik som går av låter ju helt sanslöst ovanligt!F Fideliox skrev:
Trapp från 1983, inte en enda spik har gått av eller krypit upp.
Vad har du för spikdimension och dimension på brädorna?
Dom jag bytt ut syns tydligt att dom är rostangripna efter 1 år.😌
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden