60 879 läst ·
152 svar
61k läst
152 svar
Fler än jag som har stora lån utan en jätteinkomst?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Till Vietnam?bYkICr skrev:
Då behöver du väl inte amortera först.
Det är väl bara att dra. Vi har väl inget utlämningsavtal med det landet?
Har vi det kan du ju åka till Burkina Faso i stället. Där är det nog tryggt.
Ingen vet ens var det ligger. Och inte är det mycket pollen i öknen heller.
Lycka till med ditt nya liv
Lite vett få väl man haKnockOnWood skrev:Till Vietnam?
Då behöver du väl inte amortera först.
Det är väl bara att dra. Vi har väl inget utlämningsavtal med det landet?
Har vi det kan du ju åka till Burkina Faso i stället. Där är det nog tryggt.
Ingen vet ens var det ligger. Och inte är det mycket pollen i öknen heller.
Lycka till med ditt nya liv![]()
Nu har ju TS berättat att han redan har låst lånen, och har alltså en stabil framtid på så sätt iaf. Men jag tycker ändå att det är på sin plats att poängtera att det här rådet är lite farligt.cecar33 skrev:
Historiskt så har det i stort sig alltid lönat sig att ha rörlig ränta (vilket är naturligt då bankerna räknar på att göra vinst med låst ränta). Det är bara att titta på en historisk räntekarta, så ser du att det finns få tillfällen då en låsning på 5år har givit mindre ränta i snitt, än rörlig. 10 år ju inte att prata om. Kanske är det ett sådant läge just nu kanske du frågar dig? Ja, men det trodde de flesta för 2 år sedan också, och det har ju lönat sig stort att har rörligt sedan dess. Och världsekonomin ser ju inte direkt ljus ut ..
Nu har vi ju alla olika ekonomiska lägen, och för en del är det kanske extremt viktigt att inte hamna i ett chockränteläge under säg 1-2 år, om man inte har en buffert sparad. Den extra kostnaden kan det vara värt för att ha stabilitet. Jag själv låste mina lån under 1 år för 2 år sedan, då jag visste att jag skulle få en löneförhöjning sedan, men ville ha stabilitet tills dess.
Ett sunt råd är som faktiskt tidigare nämnts - låtsas alltid om att du har en ränta på ca 5-6% och lägg undan överskottet i ett särskilt räntesparande. Därifrån nallar du sedan när räntan är över din gräns. Du agerar din egen bank. Och sparar pengar. (Och rör aldrig pengarna till annat ..)
Klicka här för att svara