60 880 läst ·
152 svar
61k läst
152 svar
Fler än jag som har stora lån utan en jätteinkomst?
Föräldrarna köpte ett nytt kedjehus år 1962 för 110000
de lånade 30000 av min faster som de kunde återbetala på något år
resterande 80000 amorterade de av på 15 år
Far dog 2003 och mor sålde huset 2008 för 1950 000
Tanekexperiment: om de aldrig hade amorterat en krona hade de i slutänden suttit med 80000 i lån till en årskostnad av 3000 i räntor.
Totalt över 46 år hade de kanske betalat 230000 i räntor.
De hade med fördel inte amorterat en krona och istället lagt pengarna på semester med barnen.Livskvalitet!
Hur det ser ut med inflation och ev värdestegring framöver vet vi förstås inte.
Tanekexperiment: om de aldrig hade amorterat en krona hade de i slutänden suttit med 80000 i lån till en årskostnad av 3000 i räntor.
De hade med fördel inte amorterat en krona och istället lagt pengarna på semester med barnen.Livskvalitet!
Hur det ser ut med inflation och ev värdestegring framöver vet vi förstås inte.
Redigerat:
Håller med er båda.
Jag ser det inte heller som en investering även om jag gör det, dvs jag får se vad får jag mest för pengarna så jag trivs.
För det är som aktier "jag har tjänat 50 000 kr eller 50% pga värdet" säger många när det har gått upp.
Nej din egendom kapital har ökat i värde och du hade "tjänat" om du säljer och den dan du gör det så kan vad som helst ha hänt.
det är svårt att se pengarna oftast flyttas de till nästa ombjekt när man säljer och det är ju bra.
Sen är det kanske ett bra sätt att få loss kapital när man blir äldre, man kankse säljer villan lägenheten och flyttar till billigare eller tar en hyresrätt eller flyttar till landet m.m.
Några sedelbuntar kommer man nog aldrig att se.
fördelen med att köpa lägenhet, hus sommarnöje är att jag även kan bruka det i dåliga tider och det ger mig livskvalitet tillbaka förutsatt att jag har råd att betala fört.
Jag ser det inte heller som en investering även om jag gör det, dvs jag får se vad får jag mest för pengarna så jag trivs.
För det är som aktier "jag har tjänat 50 000 kr eller 50% pga värdet" säger många när det har gått upp.
Nej din egendom kapital har ökat i värde och du hade "tjänat" om du säljer och den dan du gör det så kan vad som helst ha hänt.
det är svårt att se pengarna oftast flyttas de till nästa ombjekt när man säljer och det är ju bra.
Sen är det kanske ett bra sätt att få loss kapital när man blir äldre, man kankse säljer villan lägenheten och flyttar till billigare eller tar en hyresrätt eller flyttar till landet m.m.
Några sedelbuntar kommer man nog aldrig att se.
fördelen med att köpa lägenhet, hus sommarnöje är att jag även kan bruka det i dåliga tider och det ger mig livskvalitet tillbaka förutsatt att jag har råd att betala fört.
Inte hänga läpp.bYkICr skrev:
Snart börjar öl och vinsässongen i trädgården och allting börjar grönska och blomma igen
Då är det skönt med hus tycker jag.
Och ja, jag njuter med även om det i ärlighetens namn är mer av trädgården än huset som sådant.
Gäller att ställa in solstolen så den är placerad åt det hållet som det ser bäst ut och där det väntar minst jobb.
Oftast rakt ut från huset
Redigerat:
Man borde kunnat komma iväg på hyfsade semestrar för de där 230 000kr som de inte betalade i räntor.Jehu skrev:Föräldrarna köpte ett nytt kedjehus år 1962 för 110000
Hur det ser ut med inflation och ev värdestegring framöver vet vi förstås inte.![]()
Redigerat av moderator:
Det jag har problem med är att folk tror att bankerna är snälla och bryr sig om betalningsförmåga. De har säkrat upp lånen på marknaden och om marknaden vill ha sina pengar så kommer bankerna att agera. Delar av bottenlånen blir topplån dom ska amorteras på 15år och med en ränta som inte är 4% utan 8. det gamla topplånet sägs upp (eller de delar av gamla bottenlånet som är utan säkerhet)
Eller så flyttar man i glesbygden. Fanns ett finns hus här i östra jämtland för inte så länge sedan. 130kvm med 4000kvm tomt och rätt hyffsat skick, ny bergvärme.
Låg ute länge för 130 000kr, efter några månader så ändras priset till bud eller bytes mot fräsch snöskoter nyare än 2001.
Stabil bostadsmarknad här jag lovar
Låg ute länge för 130 000kr, efter några månader så ändras priset till bud eller bytes mot fräsch snöskoter nyare än 2001.
Stabil bostadsmarknad här jag lovar