Många kloka ord i den här tråden. Jag bor själv i villa idag och vi amorterar så mycket vi kan. Däremot så vet jag inte om jag vill bo i villa när jag blir pensionär. Dels för att jag ser villan som en pensionsförsäkring, dels så vet jag inte om man kommer att orka med all skötsel som krävs. Jag har 20 år till pensionen och har i dagarna satt upp mig på kö till ett 55+ boende ( det är 15 års kö till det stället jag kan tänka mig) det boendet och planen kommer att göra så att jag kan ägna mig åt min stora fritidssyssla, båtliv när jag blir pensionär. Vad vill jag då säga med detta? Jo det är viktigt att leva i nuet, men ändå planera för framtiden.

Kave, vilket svammel!!!!!

1."Vilket j@vla gnällande." Svär inte!
2. "Vi bor i ett av få länder i världen där samtliga ges likadana förutsättningar avseende skola och utbildning." Så är det inte alls, läs på!
3." Man får till och med betalt för att studera." Vem då?
4."Folk är lata." Inte många är lata.
5."och har totalt anammat offermentaliteten." Det finns sådana, ja.
6."Inse att det är ni själva som styr över eran verklighet." Stämmer.
7."Ska vi tvinga fattiglapparna studera?" JA! Alla ska studera, på ett eller annat sätt!
8."Ibland undrar jag om det inte vore bättre att samtlig skolgång kostade pengar så föräldrarna ligger på barnen mer att anstränga sig." Hur tänkte du här?
9."Vad gäller amortering när man inte har topplån, totalt meningslöst om man tänkt ha huset under lång tid." Alla tycker inte som du.
10."Observera att husen oftast inte blir mer värda över tid, det är lånet som minskar i värde iom inflation." Tankevurpa igen!
11."Vidare justeras räntan mot inflationen, så om räntan går upp över tid så beror det på att pengarna minskar i värde, vi får högre lön etc etc." ???

Workingclasshero du tar ju tråden fullständigt offtopic tycker många har varit bra på att försöka hålla den till TS önskemål.

Inte för att jag håller med Kave, men kommentarer på ditt vilda fäktande:
2. Så är det väl visst. Nämna andra länder där det är gratis att studera upp till doktorshatt. Vårt land är fantastiskt när det kommer till utbildning. Finns väldigt få inslag av elitsatsningar. Känns ju inte som något som vi skall hålla tillbaka.
3. Studiemedel. Är en form av ersättning, om än i begränsad tid, för studier på högre nivåer. Vad jag vet inte helt utbrett i hela världen.
7. Hur menar du här. Man har skolplikt i Sverige - räcker inte det?
10. Vad menar du här? Teoretiskt stämmer detta och även historiskt om man tittar på extremt attraktiva miljöer. Om priserna stiger över inflationen så har man en skuldbubbla som byggs upp på sikt i och med att människor hela tiden tenderar att lägga en större och större del av sina samlade medel på boende. Menar du att det är rimligt? När tar det slut då?
11. Huruvida löneökning och inflation är bättre än låg räntenivå är helt beroende på frågan om skuld i förhållande till intäkt. På lång sikt är det såklart bra att ha skulder vid inflation. På kort sikt kan det vara förödande.

Sorry TS, återgår till ämnet.
Jag själv skulle vara orolig med för stora lån, nu vet jag att det inte hjälper att oroa sig.
Amorterar 10% per år på ett fn 770k lån.
Bor själv med barn ibland och känner att jag vill bli skuldfri så fort som möjligt.
Jag sparar och gnetar och gör mig av med saker som jag inte behöver.
Det är otroligt hur snålt man kan leva med hus och bilar och barn om man bara tänker till.
Alla har vi olika förutsättningar att snabbt betala av sina lån, jag nyttjar mina förutsättningar och det är otroligt kul att se hur lånet minskar varje månad.
om 8 år kommer jag ha 8500 mer att leva på varje månad, det blir en välkommen löneförhöjning.
Endast framtiden kan avgöra om jag gör rätt, men nu känns det rätt!

Redigerat:
Vi har inga stora inkomster heller men med lite planering skulle man kunna ha råd att bo i hus när dåliga tider kommer. Vi byggde för 4,2 mille för två sedan, har 2,8mille i lån och förhoppningsviss blir vi skuldfritt inom 15 år från nu, då kan man gå i pension redan vid 50års ålder.

Att amortera 16 000 i månaden är riktigt strongt...

Kalasclas skrev:
Att amortera 16 000 i månaden är riktigt strongt...
Gäller att planera samt hålla fast vid det. Vi har en utgiftspost ink. mat, kläder, driftkostnader, ränta på ca. 24-28 tkr/månad. Kvar har vi 20tkr till amortering samt nöje. Men skulle en av oss blir sjuk då får man planera om. Men just nu vill vi bara amortera så mycket som det går. Mindre lån = bättre nattsömn

• Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
bYkICr skrev:
Vi har inga stora inkomster heller men med lite planering skulle man kunna ha råd att bo i hus när dåliga tider kommer. Vi byggde för 4,2 mille för två sedan, har 2,8mille i lån och förhoppningsviss blir vi skuldfritt inom 15 år från nu, då kan man gå i pension redan vid 50års ålder.
Men hörru du! Det gäller ju inte bara att bo gratis.
Du skall ju betala elräkningen, telefonerna, maten och krognotorna också.

Bara för att du är skuldfri kan du väl inte pensionera dig.

Det måste vara något annat också du ha i kikaren.

bYkICr skrev:
Gäller att planera samt hålla fast vid det. Vi har en utgiftspost ink. mat, kläder, driftkostnader, ränta på ca. 24-28 tkr/månad. Kvar har vi 20tkr till amortering samt nöje. Men skulle en av oss blir sjuk då får man planera om. Men just nu vill vi bara amortera så mycket som det går. Mindre lån = bättre nattsömn
I och för sig kanske inte alla har 50k rent i månaden... Det indikerar två löner på runt 35k, vilket jag tror är över normalen? Vi ligger på 40k rent vid full arbetstid...

lt1cobra skrev:
I och för sig kanske inte alla har 50k rent i månaden... Det indikerar två löner på runt 35k, vilket jag tror är över normalen? Vi ligger på 40k rent vid full arbetstid...
Förra året låg medellönen i Sverige på typ 28kkr om jag minns rätt, med 30% skatt borde man få ut 20kkr netto. Så 40kkr på två låter normalt och allt över det blir ju över medel (och vice versa).

(Ja, det är sjukt mycket förenklingar och generaliseringar och utan källor. Men det ger ett hum om "normalt".)

/F

Fredrik-i-skogen skrev:
Förra året låg medellönen i Sverige på typ 28kkr om jag minns rätt, med 30% skatt borde man få ut 20kkr netto.
Jag vill minnas att jag (med över medellön) betalade 22% i skatt i fjol efter ränteavdrag (inga andra avdrag, typ reseavdrag etc.)

Nyfniken skrev:
Jag vill minnas att jag (med över medellön) betalade 22% i skatt i fjol efter ränteavdrag (inga andra avdrag, typ reseavdrag etc.)
Mycket möjligt. Jag pluggar, så de 2-4kkr jag får ut i månaden på extrajobb ger mig liksom ingen uppfattning om vad vanligt folk skattar bort. ;) Tog 30% för att "alla" har räknat med det innan.

KnockOnWood skrev:
Men hörru du! Det gäller ju inte bara att bo gratis.
Du skall ju betala elräkningen, telefonerna, maten och krognotorna också.

Bara för att du är skuldfri kan du väl inte pensionera dig.

Det måste vara något annat också du ha i kikaren.
Då kan man sälja huset och flytta hem till Vietnam så man slipper pollen problem vår/sommar samt snö/is på vinter :)

Alltså amorteringstakten tycker inte jag egentligen är så relevant. Det viktiga är ju att man i ett land amorterar och har en sådan kultur och att delar av lånen är annuitetsbaserade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.