Kave skrev:
Vilket j@vla gnällande. Vi bor i ett av få länder i världen där samtliga ges likadana förutsättningar avseende skola och utbildning. Man får till och med betalt för att studera. Folk är lata och har totalt anammat offermentaliteten.Inse att det är ni själva som styr över eran verklighet.
Ska vi tvinga fattiglapparna studera? Ibland undrar jag om det inte vore bättre att samtlig skolgång kostade pengar så föräldrarna ligger på barnen mer att anstränga sig.
Vad gäller amortering när man inte har topplån, totalt meningslöst om man tänkt ha huset under lång tid.
Observera att husen oftast inte blir mer värda över tid, det är lånet som minskar i värde iom inflation.
Vidare justeras räntan mot inflationen, så om räntan går upp över tid så beror det på att pengarna minskar i värde, vi får högre lön etc etc.
Ibland undrar jag om det inte vore bättre att samtlig skolgång kostade pengar så föräldrarna ligger på barnen mer att anstränga sig.

Och de behöver de inte göra när den är "gratis menar du"?
Eller vad hjälper det en ensamnstående förälder som försöker?
Vad har du själv för utbildning och värderingar?

Titta bara på USA och deras korkade system avseende utbildning.

Redigerat:
Jag tror dock det beror väldigt mycket hur man lever.
Ibland vad man har för uppväxt, fick man allt man pekade på så kanske man inte lärt sig att hushålla.

Sen är det många som lever efter sina tillgångar oavsett om de tjänar 25 000 eller 45 000kr elller vad det nu är.
Samma sak som att man tänker "jag kan ju dö imorgon jag måste leva för stunden"
Vilket är sant men man kan även leva imorgon och även 35 år till och få ont i tanden, den där extra utgiften, eller behöva det där extra.

Man behöver inte köpa ny dator, mobil, tv varje år eller stora klädköp varje månad om man inte har något att lägga undan.
Resa och njuta kommer man kunna göra utan problem det gäller bara att komma igång med sparande tidigt.

Har man ett lån på en miljon så kostar det nånstans mellan 30 och 80.000 per år i räntor. Det är pengar som försvinner bara för att man var tvungen att ta ett lån istället för att betala ur egen ficka. Är man komfortabel med att ge bort så pass mycket pengar till banken, så finns det väl ingen anledning att amortera, men jag tycker det är helt vansinnigt att frivilligt lämna ifrån sig dessa pengar. Om man skiter i att amortera så får man lite mer disponibelt utrymme just nu, men priset för det är att man får det sämre i framtiden.

Det är nyttigt att göra en livstidsberäkning på bolånet och se hur kostnaden förändras beroende på amorteringstakt.
I min kalkyl gör det ca 2.5 miljoner skillnad på minimal amorteringstakt och min förväntade amorteringstakt (på ett lån på knappt 3 miljoner - huset kommer att ha kostat mellan 4 och 6.5 i slutändan när lånet är betalt). Dom 2.5 miljonerna kommer jag kunna göra mycket kul med, även om jag är lite över 40 innan jag ser nyttan av det.

• Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
Men om man vänder på det och istället hyr en lägenhet, säg en 3a, ska jag hyra en som är lika fräsch som mitt nya hus så kostar denna mig här i stan runt 8000-10 000kr i varmhyra utan el, då kastar man ju bort än mer pengar.
Nu när jag bygger mitt hus kommer vi ha en månadskostnad inksluvie amortering som istortsätt motsvarar/eller lägre vad det kostar att hyra en 3a med samma standard.
De kostar ju att bo i vilken form man än väljer, självklart är det inte roligt att låna massa pengar, men det är väl egentligen få förunnat att spara ihop 3 mille för en villa.
Jag är väldigt nöjd med att ha sparat ihop en halv som kontantinsats i mitt nybygge,
Vi har då en belåningsgrad på ca 60-65% av marknadsvärdet.

Klart att man ska amortera lite, sen att amortera bort 3-4 miljoner känns nog inte genomförtbart för en familj med normal inkomst, däremot så bör man ju amortera ner så att man är på en vettig belåningsgrad ifall det skulle hända nått dramatiskt på bomarknaden.

Personligen så har jag alltid valt att köra så lite amortering på mina lån som möjligt och sen sparat pengar på kontot och gått till banken för att amortera en klumpsumma när man känt att det passar mig bäst.

Jag bygger mitt egna hus i lösvirke å har lån på 1,2 mille idag och byggkredektiv på ytterliggare 400k
För att bygga färdigt behövs nog ytterliggare 200k (missberäkna grovt på vad en 4kanalig skorsten med 2 eldstäder kostade) som jag hoppas jag kommer få låna, annars får jag ge fan i övervåningen tills vidare. jag tycker det är ett ganska saftigt lån när man är själv (1,6 mille som sagt och ensamhushåll)

Tjänar ungefär 30 000 före skatt
väldigt låg risk att man blir uppsagd
Är 30 bast

Hur orolig borde man va? :P

Det beror på hur fäst du är vid kåken :)
Räkna på det själv... Ränta 6,5% 70% betalar du själv men går räntan över 100000 betalar du 79% av det som ligger över. Sen bör du amortera ner till taxeringsvärdet, räkna på 20 år. Klarar du det plus driftskostnader och levnadskostnader behöver du inte vara orolig...
Och fortsätter det med nollränta i all evighet behöver du inte vara orolig, inte över boendet i alla fall...

Har förståelse för ditt argument.
Dock är min personliga åsikt att varför ska du ha en "fräsch" lägenhet som motsvarar en standard över det vanliga, hade du nöjt dig med kanske hälften av standarden i en lgh så hade hyran inte varit 8000 utan kanske mer 5-6000. Dvs man slänger bort onödiga pengar på saker som saknar relevans bara för att man har själviska krav på livet.
Men kul för dig att du bygger hus, och din belåningsgrad ser ju väldigt positiv ut.

Pumba skrev:
Men om man vänder på det och istället hyr en lägenhet, säg en 3a, ska jag hyra en som är lika fräsch som mitt nya hus så kostar denna mig här i stan runt 8000-10 000kr i varmhyra utan el, då kastar man ju bort än mer pengar.
Nu när jag bygger mitt hus kommer vi ha en månadskostnad inksluvie amortering som istortsätt motsvarar/eller lägre vad det kostar att hyra en 3a med samma standard.
De kostar ju att bo i vilken form man än väljer, självklart är det inte roligt att låna massa pengar, men det är väl egentligen få förunnat att spara ihop 3 mille för en villa.
Jag är väldigt nöjd med att ha sparat ihop en halv som kontantinsats i mitt nybygge,
Vi har då en belåningsgrad på ca 60-65% av marknadsvärdet.

Klart att man ska amortera lite, sen att amortera bort 3-4 miljoner känns nog inte genomförtbart för en familj med normal inkomst, däremot så bör man ju amortera ner så att man är på en vettig belåningsgrad ifall det skulle hända nått dramatiskt på bomarknaden.

Personligen så har jag alltid valt att köra så lite amortering på mina lån som möjligt och sen sparat pengar på kontot och gått till banken för att amortera en klumpsumma när man känt att det passar mig bäst.

Huset kommer nog ha ett taxeringsvärde på en bit över 2 miljoner när det är klart så även om jag skulle ha 1,8 i lån så skulle jag ligga under taxeringsvärdet.

Alltså det här med stigande priser på fastigheter gör ju att folk inte ser kostnaden för att äga ett hus nyktert. Jag köper inte ett hus för att det är billigare än att hyra - för det är jag inte säker på att det är.
Jag äger mina fastigheter med lån, alltså hyr jag delvis min rättighet av detta till banken. Jag tar risken om priserna går ned. Sedan tänker jag ha amorterat ned mina fyra fastigheter när jag är pensionär och jag tycker det är roligt att äga hus och greja med dem. Riskfyllt är det. Alltså en form av excess, som en uttryckte det här ovan.
Men om man jämför man enkelt med hyresrätt. Ponera att den i Sthlm kostar 10 000 kr per månad. Du köper ett hus för 3 mille, vilket ju är svårt att göra om du inte skall bo i Norrtälje.
För att få ok ränta på huset så måste du hosta upp 450' exkl alla pantbrev och annat så man kan väl säga 550'.

Ränta på ränta på dina 550' kommer om tio år stå för 50 % av boendekostnaden i hyresrätten. På penisonärssikt så kommer det att vara gratis att bo bara på din insats på ditt hus. Då har jag inte räknat in saker som kan kräva eget kapital i ditt hus eller någon form av amortering. Men bor du i din hyresrätt och bränner pengarna - ja då sitter du i en sämre sits än den som bor i hus.

Det är inte så enkelt att man bara skall se till månadskostnad.

• Gilla
Byggmarodören och 2 till
  • Laddar…
När det ekonomiska systemet går åt helvete kommer de med mest fasta tillgångar klara sig bäst. Om du har pengar kommer inte göra ett skit, för de går upp i rök när det stora staternas lånebubbla går i kras. Då är ett par miljoner i lån en piss i havet i jämförelse. Skog, mark, hus och naturtillgångar är sånt som kommer att ha ett värde då. USA höjer lånetaket gång på gång och har inte den minsta avsikt att någon gång betala tillbaka det de en gång lånat. Snart spricker bubblan...

Redigerat:
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Skulel aldrig falla mig in att ta stora lån om jag hade låg inkomst. Ju lägre inkomst man har, desto viktigare att rätta mun efter matsäcken. Men det är så mnåga som bara tittar på vårdet av det de lånar till och tycker det är en bra affär. De ser inte att de den dagen förutsättningarna ändras, tex arbetslöshet, lnägre sjukskrivning, barnledighet eller högre ränteläge faktsikt kan tvingas att sälja, att det var det som var förutsättningen för lånet.

Man ser det ju gång på gång i Lyxfällan, folk som belånar till ett tänkt försäljningsvärde, men inte tänker på att om inkomsten inte täcker räntorna så är det plötsligt ett verkligt försäljningsvärde som krävs, ett värde som vid snabb affär kanske inte är alls lika högt.

P
Handelsbanken ger sig in i debatten, de kanske läst denna tråd.

http://www.di.se/artiklar/2013/2/7/bank-vd-varnar-for-skuldfallan/
Handelsbankens vd Pär Boman varnar för att kommande pensionärer tvingas byta boende då de går i pension. "Många har en förväntning om framtida inkomster som kanske inte kommer att infrias", säger Pär Boman.

...
Samtidigt varnar nu
Handelsbankens vd Pär Boman för att framtida pensionärer kommer att tvingas flytta från sina dyra bostäder om de inte ökar på sin amorteringstakt.

”Svenskar skulle överlag behöva amortera lite mer än vad de gör i dag. Faran är annars att man tvingas byta boende när man går i pension”, säger Pär Boman.
”Många räknar med att inkomsten efter pensionering blir 60 procent av lönen. Men nu talar mycket för att nivån drar ned mot 40 procent, allt annat lika. Det här är en viktig fråga vi måste prata om.”

• Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Stöttepelaren är som han säger längst ner; "Receptet är att inte skuldsätta sig högt från början"
klockren gubbe :thumbup:

bra-byggare skrev:
Handelsbanken ger sig in i debatten, de kanske läst denna tråd.

[länk]
Handelsbankens vd Pär Boman varnar för att kommande pensionärer tvingas byta boende då de går i pension. "Många har en förväntning om framtida inkomster som kanske inte kommer att infrias", säger Pär Boman.

...
Samtidigt varnar nu
Handelsbankens vd Pär Boman för att framtida pensionärer kommer att tvingas flytta från sina dyra bostäder om de inte ökar på sin amorteringstakt.

”Svenskar skulle överlag behöva amortera lite mer än vad de gör i dag. Faran är annars att man tvingas byta boende när man går i pension”, säger Pär Boman.
”Många räknar med att inkomsten efter pensionering blir 60 procent av lönen. Men nu talar mycket för att nivån drar ned mot 40 procent, allt annat lika. Det här är en viktig fråga vi måste prata om.”

bra-byggare skrev:
Är verkligen så många provocerade över att vissa har lån överhuvud taget? Jag har inte sett någon här på forumet som ansett att man ska spara ihop till hela bostaden först för att inte låna, de flesta tror jag anser nog att det blir lite bakvänt att inte kunna köpa huset med den där trädgården som barnen kan leka i förrens efter att barnen är vuxna och har flyttat hemifrån om man inte lånar.

Jag tror snarare att det är höga belåningsgrader och obefintliga amorteringar/sparande som det varnas om.
Nej jag tror inte att de flesta tycker att lån är ett problem och jag tycker att diskussionerna kring belåningsgrad och amortering överlag är bra, konstruktiva och sansade i olika trådar här på Byggahus.

Det jag syftade på var inlägg liknande det från Skaneman som inte är särskilt konstruktiva och ofta saknar en vettig motivation till varför de så starkt ogillar att folk har tagit lån för att köpa sina hus.

P
Ska jag vara kortsiktigt egoistisk tycker jag det är bra med låga amorteringar (lågt sparande). Det innebär att "folk" använder pengarna till konsumtion istället vilket är (åtminstone kortsiktigt) bra för ekonomin i stort så att jag får behålla jobbet, mina aktier stiger i värde, jag får bättre ränta på mina bankkonton och mitt husvärde håller sig stabilt.

Skulle alla börja amortera (spara) rejält på sina bolån skulle vi antagligen få se en kraftig(are) lågkonjunktur vilket skulle påverka min ekonomi negativt. Så jag vill rikta ett tack till alla som lånar på gränsen av sin förmåga och som väljer att inte amortera (spara) utan spenderar pengarna istället. Stort tack!:)

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.