Jag såg inte att du hade skrivit inläggen #55 & 56 innan jag började skriva inlägg #57.

Stort tack... ska läsa på lite om detta

Tänkte på en sak till.. utanpåliggande vägguttag inomhus. Är det täckskiva på alla dagens uttag som fästet på väggen? Har ett par uttag säkert många år gamla. Men där är det ingen täckskiva bakom.. tänkte om reglerna ändrats?

Elektrisk dosa med öppen front och bakhållet kontaktstycke bredvid, avsedd för väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta ok sätta på väggen?

Jag skulle undvika detta uttag eftersom svaret beror på. Man skulle kunna tro att det endast är avsett för ojordade rum med isolerande väggar, men uttaget är ju jordat.. Det kommer nog från en tid där man kunde lita på att folk tänkte till lite ang vilket material som fanns bakom den elmateriel utan bakstycke som monterades. Gamla diazedcentraler är ett annat praktexempel.

Ok då hoppa ja detta så klart. Vilka märken kör ni på? Allt i eljo som gäller? Priserna variera som satan... Dom borde ha grymma marginaler på alla el artiklar då märkes prylarna är snuskigt dyra i många fall

Etman körde elektrikerna som var hos oss. Värkar prisvärda är det bra kvalité på dessa?

Mikael_L
Nejdå, det där uttaget är OK att använda så länge du inte sätter det mot metall.
Tycker jag i alla fall. Jag åtminstone skulle använda det utan att blinka.

• Gilla
gasto
  • Laddar…
Man kan ta en rkk kabel 1,5mm istället för gummi kabel H07RN också va? Typ samma kabel? Gummi kablarna har ja bara sett i svart. Rkk finns i vitt

Mikael_L
Inomhus, där det inte är mekanisk eller kemisk belastning - ja.

Men inte till ett sådant uttag, om man vill följa lite regler. :)
Utan till stickproppar och sladdhonor + till apparater med kabelingång med dragavlastning för anslutningskabel.

Fick ju tipet här att göra så.. är det inget bra alternativ längre! Hehe

Mikael_L
Det finns grader i helvetet också.

Olika höjder på det sluttande planet

och grått mellan svart och vitt.

;)
Jag ska skumma genom tråden lite snabbt igen, för att försöka greppa hur du tänkt.
Men det är generellt omöjligt att ansluta det där uttaget mot en flexibel anslutningskabel (som t.ex. RKK, och gummikabel är) på ett godkänt sätt.
Och dessutom är det lite svårt att ansluta på ett säkert sätt.

Äsch el nissar är alltid extrema!...blir en kopplingsdosa inne med wago 221 där ekk och rkk eller gummikabel går ihop.. sedan en stickpropp på kabeln. 15 cm lång blir denna som kommer gå in i timer uttaget!!

Redigerat:
Ser Inga risker i detta såfall jävligt sjuka regler!!

Timern sätts i befintligt vägguttag på insidan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.