15 482 läst ·
107 svar
15k läst
107 svar
Finns det nån någon godkänd kabel för utomhusbruk som får kopplas till stickpropp?
Tänkte på en sak till.. utanpåliggande vägguttag inomhus. Är det täckskiva på alla dagens uttag som fästet på väggen? Har ett par uttag säkert många år gamla. Men där är det ingen täckskiva bakom.. tänkte om reglerna ändrats?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Jag skulle undvika detta uttag eftersom svaret beror på. Man skulle kunna tro att det endast är avsett för ojordade rum med isolerande väggar, men uttaget är ju jordat.. Det kommer nog från en tid där man kunde lita på att folk tänkte till lite ang vilket material som fanns bakom den elmateriel utan bakstycke som monterades. Gamla diazedcentraler är ett annat praktexempel.
Inomhus, där det inte är mekanisk eller kemisk belastning - ja.
Men inte till ett sådant uttag, om man vill följa lite regler.
Utan till stickproppar och sladdhonor + till apparater med kabelingång med dragavlastning för anslutningskabel.
Men inte till ett sådant uttag, om man vill följa lite regler.
Utan till stickproppar och sladdhonor + till apparater med kabelingång med dragavlastning för anslutningskabel.
Det finns grader i helvetet också.
Olika höjder på det sluttande planet
och grått mellan svart och vitt.

Jag ska skumma genom tråden lite snabbt igen, för att försöka greppa hur du tänkt.
Men det är generellt omöjligt att ansluta det där uttaget mot en flexibel anslutningskabel (som t.ex. RKK, och gummikabel är) på ett godkänt sätt.
Och dessutom är det lite svårt att ansluta på ett säkert sätt.
Olika höjder på det sluttande planet
och grått mellan svart och vitt.
Jag ska skumma genom tråden lite snabbt igen, för att försöka greppa hur du tänkt.
Men det är generellt omöjligt att ansluta det där uttaget mot en flexibel anslutningskabel (som t.ex. RKK, och gummikabel är) på ett godkänt sätt.
Och dessutom är det lite svårt att ansluta på ett säkert sätt.
Äsch el nissar är alltid extrema!...blir en kopplingsdosa inne med wago 221 där ekk och rkk eller gummikabel går ihop.. sedan en stickpropp på kabeln. 15 cm lång blir denna som kommer gå in i timer uttaget!!
Redigerat: