Mikael_L
Som du skrev i inlägg #58 var väl rätt OK.

Och där ser jag inte att du funderar på någon RKK till fast inkoppling av ett utanpåliggande vägguttag.

Jag saknar en liten bit information i hela denna tråd. Jag ser inte varifrån du kommer ta strömmen.
Är det från ett vägguttag, en kopplingsdosa?
Är det långt ifrån där du tänker gå ut genom väggen?

Strömmen kommer från vägguttaget där timern pluggas in i.. ett utanpåliggande utag på väggen ute kopplat med ekk. Som går in genom väggen där kabeln gå ihop med gummikabel med stickpropp som pluggas in. det handla om 1,5 meter ekk som kommer dras in. Timern sätts i vägguttaget inne. Uttaget ute är till för värmeslingan

Redigerat:
Det är samma som tråd 58!!

Jag vill starkt rekommendera att du lämnar bort detta jobb till en elektriker. Det känns inte som att du kommer i hamn här med en bra, säker och väl utförd lösning

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Ser inte problemet.. ekk godkänt ute.. gummikabel inne med stickpropp.. varför krångla till att...

Vill inte sabba tråden men jag fattar verkligen inte varför en sladd som är godkänd om den ligger lös skulle vara fullkomligt livsfarlig om den sitter fast och har en stickpropp i ena änden. Vad är det man vill skydda ifrån? Jag kan acceptera att det är så om jag får en rimlig förklaring men just nu känns det bara som nån påhittad regel som alla upprepar för att så har det alltid varit...

• Gilla
gasto
  • Laddar…
Håller med dig.. ja kommer iallafall köra på den här lösningen.. rätt material till rätt ställen. Tack för hjälpen

Dom "påhittade" reglerna för hur material får användas styrs av tillverkarna som högst troligt är fullt ut kompetent att avgöra vad deras produkter är lämpliga för. Att sedan lekmän tror sig veta bättre är väl nått som är vanligt oavsett vad det handlar om och oftast är det väl så att ju mindre man kan inom ett område dess mer tror man sig kunna.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Vill inte sabba tråden men jag fattar verkligen inte varför en sladd som är godkänd om den ligger lös skulle vara fullkomligt livsfarlig om den sitter fast och har en stickpropp i ena änden. Vad är det man vill skydda ifrån? Jag kan acceptera att det är så om jag får en rimlig förklaring men just nu känns det bara som nån påhittad regel som alla upprepar för att så har det alltid varit...
Det finns flera svar på den frågan, dock inget svar på det där men livsfarligt för något sådant påstås ingenstans:

Det finns faktiskt idag inget förbud mot att använda flexibel kabel vid fast förläggning bara man uppfyller alla fordringar, men

- flexibel kabel, speciellt anslutningskabel är konstruerad för rörlig användning och har inte samma livslängd som installationskabel - standarden säger t.o.m att flexibel kabel ska ha ett extra mekaniskt skydd om den är fast förlagd,

- det är visserligen inget fel att ifrågasätta saker o ting, om det handlar om att lära sig; vill man kliva utanför vedertagna regler och praxis får man själv ta reda på vilka villkor som ligger bakom reglerna, vilket inte alltid är lätt att hitta, och detta forum är ingen plats för att tänja på reglerna,

- flexibel kabel är avsedd för anslutning av rörlig elmateriel,

- flexibel kabel ska vara synlig där den kan utsättas för mekanisk skada,

- tillverkarna anger vad deras kablar får användas till, och det finns mig veterligen endast två flexibla kablar som tillverkarna godkänner för fast förläggning under vissa villkor,

- flexibel kabel har begränsningar som är lätta att missa, som tålighet mot utomhusanvändning, den minsta area som krävs för fast förläggning etc,

- flexibel kabel fungerar praktiskt dåligt vid fast förläggning, den går inte att klamra rakt, den kan kräva dragavlastning som inte stöds av dosor som är avsedda för installationskabel, de har mjuka kopplarledare som inte fungerar med de vanliga toppklämmorna, det är farligt vanskligt att försöka koppla ihop ledare från flexibel kabel och installationskabel under samma skruv etc,

- så varför skulle man vilja använda flexibel kabel vid fast förläggning?

Tycker det är lite märkligt att en kvalitet stickpropp ej få fästas i en ekk kabel.. låser man fast kablen så den ej kan röra sig..ska man aldrig dra ut kabeln så lär den ej rymma ut frivilligt..ledaren i en ekk är ju mycket kraftigare än en ledtråd med massa trådar... Men ja köper att det ej är godkänt, men tror absolut ej det är någon fara med att. sitter den fast i ett fast uttag så borde den sitta fast i en fast stickpropp som aldrig skall dras ut

Jag skulle säga att största skillnaden är isoleringen. Kabel för fast förläggning kan ha isolering som inte tål att börjas upprepade gånger eller i olika temp. Flexibel kabel kan ha isolering som inte tål att vara klämd längre tid osv.

tommib
Reglerna finns bl.a. för att man inte ska kunna göra det TS har satt ut för att göra, en halvdassig hempulad lösning på ett problem som går att lösa betydligt snyggare och bättre med korrekt materiel. Eftersom lagstifningen begränsar allmänhetens pulande i elanläggningar är det inte meningen att man ska kunna göra denna typ av koppling alls eftersom det inte finns något behov av den. En behörig elektriker som installerar gör det med korrekt materiel på ett förhoppningsvis säkert sätt. En obehörig privatperson skulle kunna installera den här produkten i ett uttag och plugga i värmekabelns stickpropp givet att installationen är gjord som Demmpa föreslår här https://www.byggahus.se/forum/el/28...till-stickpropp-2.html?perpage=30#post2581712.

Felet här är att TS har köpt fel grejer och envisas med att göra en bastardkoppling för att kunna använda dem. Rätt materiel för problemet är t.ex. en sådan termostat som TS själv hittat i #47 kopplat antingen direkt till kabeln eller till ett uttag där kabeln kan pluggas i.

Kopplingen som planeras i #58, med EKK till ett uttag utomhus och en dosa inomhus med en anslutningskabel och en stickpropp är visserligen tillåten om den är korrekt utförd men är ful och troligen dyrare än att använda korrekt materiel från början. Den typen av koppling med kopplingsdosa och RKK med stickpropp är inte helt ovanlig i t.ex. teatervärlden där man patchar 230V från dimmerpackar till fasta uttag i lokalen. Det är inte något man brukar ha i en privatbostad. Detta förutsätter att anslutningskabeln är korrekt dragavlastad.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Ja vet det finnas snyggare lösning. Men jag har materialet för detta redan så det kostar inget extra.. när den paja kommer en annan termostat köpas in.. även om lösningen är ful i era ögon så ser ja denna koppling som fullt funktionsduglig utan risk!!

tommib
Så länge du dragavlastar korrekt i dosan där du går från RKK till EKK så är risken samma som för vilken annan sladd som helst. Problemet är väl möjligen om du eller någon annan tycker det är fiffigt att ansluta 80 m värmekabel till om några år. Då börjar vi prata effekter som kanske inte är lämpliga att köra via den där termostaten.

För övrigt, hur har du tänkt dra ut tempsensorn? Samma väg som EKKn?

Ja temp givaren dra ja i vp rör 16mm med ekk 10mm.. tror area på 1,5mm skall klara ca 2500 3000w

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.