15 482 läst ·
107 svar
15k läst
107 svar
Finns det nån någon godkänd kabel för utomhusbruk som får kopplas till stickpropp?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Du ska ändå inte ta ut mer än 10A (2300W) kontinuerligt på ett vanligt shuko uttag. Det brukar som regel börja gå varmt och elda i det efter några månader.gasto skrev:
Detta är också en anledning till att du hellre bör göra denna installation som en fast installation.
Den är ungefär lika olämplig att använda med stickpropp som de rejäla gummikablarna Mikael nämnde tidigare är för fastinstallation dvs det är mer eller mindre en lek med ord i anvisningarna som ges ut av tillverkarna. Jag skulle tom se det som lite sämre med Aceflex i ditt fall jämfört med gummikabeln men som sagt bör du försöka göra en annan lösning än att stoppa sladdar med proppar-uttag genom väggen för att göra något som istället bör vara så fast installerat som möjligt.gasto skrev:
Tanken va först ha den ute.. men tillverkaren rekomendera sätta den inne pga av fukt kan komma in i termostaten.. ska man ha den inne så kan det ju aldrig bli en fast installation iomed en stickkontakt måste in i den
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 180 inlägg
ACEFLEX är ingen anslutningskabel. Se t.ex #26 för en möjlig lösning med din befintliga termostat.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Korrekt att Aceflex inte är klassad som anslutningskabel. Missade att han skulle ha stickkontakt på den.Bo.Siltberg skrev:
Denna från Amo är klassad som både anslutnings och installations kabel:
H07RN-F – Anslutningskabel för flyttbara bruksföremål och motorer i såväl torra som våta utrymmen (AD6) och i brand och explosionsfarliga utrymmen.. Även för fast installation i tillfälliga byggnader och arbetsbodar. Olje- och kemikalieresistent samt tål UV-strålning. Dock ej lämplig för förläggning i mark.
Då har du egentligen bara ett alternativ kvar, det är att lämna tillbaka den termostat som du har köpt och köpa en som är godkänd för utomhusbruk och/eller fast installation.
Bäst är en för bägge delarna, tex någon av dom jag har föreslagit. Fast installation av termostaten samt ett uttag som är godkänt för utomhusbruk (som märks att den är styrd av termostaten).
Bäst är en för bägge delarna, tex någon av dom jag har föreslagit. Fast installation av termostaten samt ett uttag som är godkänt för utomhusbruk (som märks att den är styrd av termostaten).
Termostaten kan ja ej lämna tebaka då den köptes i sommar..skulle jag kunnat det skulle ja nog köpt en fast termostat med facit i hand..ändå sjukt att dom skriver installeras inne. Då måste dom ju tänka att en kabel måste in i huset också. Riktigt sjukt.. ja får sova på saken hur vi ska göra