15 726 läst ·
107 svar
16k läst
107 svar
Finns det nån någon godkänd kabel för utomhusbruk som får kopplas till stickpropp?
En sak du borde göra TS om du går på detta med stickpropp - sladd - dosa -EKK - (dosa/uttag) - värmekabel är att i näst sista ledet använda dosa väl placerad där slingan avslutas och klippa bort proppen där för fast anslutning istället. Då är du nära en bra lösning det enda som då sticker lite i ögonen är din taffliga termostat och sladdanslutningen till den men samtidigt är du helt klar om du senare skaffar annan termostat för fast installation.
Det är det enda råd jag kan ge dig och gjorde redan i #26 men tråden verkar virra kring allt möjligt annat och då främst att du inte vill gå med på alla bra tips du får. Givetvis kan du lika gärna trä ut en valfri sladd genom väggen och montera propp och hona på den och sen köra via det till termostaten. Det mesta i materialväg kommer funka men det är av anledningar som nämnts tidigare man inte ska tulla på detta särskilt inte om man är relativt okunnig och ovan att göra egna bedömningar. Och hade du varit det hade frågan aldrig ställts, desto viktigare om man rör sig på okänd mark att ta till sig råd och lyssna på alla som förhoppningsvis har större insikter än att bara köra på i eget (fel)spår.
Det är det enda råd jag kan ge dig och gjorde redan i #26 men tråden verkar virra kring allt möjligt annat och då främst att du inte vill gå med på alla bra tips du får. Givetvis kan du lika gärna trä ut en valfri sladd genom väggen och montera propp och hona på den och sen köra via det till termostaten. Det mesta i materialväg kommer funka men det är av anledningar som nämnts tidigare man inte ska tulla på detta särskilt inte om man är relativt okunnig och ovan att göra egna bedömningar. Och hade du varit det hade frågan aldrig ställts, desto viktigare om man rör sig på okänd mark att ta till sig råd och lyssna på alla som förhoppningsvis har större insikter än att bara köra på i eget (fel)spår.
I normalfallet ska en 1,5 kvmm gruppledning inte vara avsäkrad med mer än 10A, dvs du kan få ut 2300 W. I vissa fall kan man säkra upp till 13 A och därmed få 2990 W men detta bör verifieras.
I ditt fall skulle jag säga att det är olämpligt att säkra upp till 13A med tanke på att du ska mata en lång värmekabel.
I ditt fall skulle jag säga att det är olämpligt att säkra upp till 13A med tanke på att du ska mata en lång värmekabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 861 inlägg
Kanske dags att sluta tycka och irra nu och antingen anlita en elektriker eller gå på en (1) lösning som denna:
Använd t.ex Wago 221 eller 222 att koppla med i dosorna.
Edit: Jag var sen här ser jag nu
Uttaget ute har inte beskrivits närmare vad jag kan se i hastigheten, men är det utsatt för väder o vind med stickproppen permanent i så är en fast anslutning av värmekabeln bättre.GK100 skrev:Det blir inte vidare bra som du tänkt göra hur du än väljer kabel. Som sagt är de entrådiga typerna inte vettiga för stickproppar eller rörligt montage där man plockar fram och tillbaks, med rätta felaktigt och otillåtet.
Ett sätt att komma lite vettigt på det som kan angripas formellt av petimätrar men som är bra skulle kunna vara följande:
1. Klipp bort stickproppen på värmekabeln och anslut den via dragavlastning till lämplig dosa ute.
2. Från dosan drar du installationskabel tex tidigare nämnda EKK e.dyl på rätt sätt till liknande dosa inne vid ditt uttag med termostaten.
3. Anslut med tex en bit av kabel med stickpropp som blev över ute till dragavlastning i dosan inne och använd den mot uttag/termostat.
Du har nu använt vettig materiel på rätt ställe och i praktiken gjort allt på ett bra sätt.
Använd t.ex Wago 221 eller 222 att koppla med i dosorna.
Edit: Jag var sen här ser jag nu
Redigerat:
Varför ska ja klippa stick proppen på värmeslingan? Den är ju godkänd för kopplas in i ett vägguttag? Måste ju vara samma princip som att koppla dom löst i en kopplingsbox? Varför böka när den redan är komplett!
Nej, det är det inte. En stickpropp i ett uttag har inte någon särskilt hög kapslingsklass om det inte är ett matchat par. I den här applikationen där installationen är permanent är det betydligt säkrare och bättre att ansluta fast i en kopplingsdosan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 861 inlägg
Kan vi inte göra så här attgasto skrev:
- du följer de råd du får här och därefter
- sammanställer de frågor du har så ska du få svar på varför det är si o så.
Jag tycker att du ska koppla som du vill, du har fått så goda råd som finns att ge av folk som har en mycket bra "förståelse". Duger inte dom råden så finns det bara en väg att gå och det är att strunta i råden och göra som du vill. Man kan ju undra varför du över huvud taget frågar när du redan "vet hur det ska vara".
Det går alldeles självklart att ansluta värmekabeln med stickkontakt så länge uttaget och värmekabelns kallkabelbit är inomhus.gasto skrev:
Ta en titt på kartongerna till värmekabeln och termostaten, var står personen och kopplar in värmekabelns kontakt? Jo han står inomhus.
Många fritidshus som har värmekabeln har kabeln inne i vattenrören, genomföringen brukar oftast vara inomhus.
Baracker som tex Cramo hyr ut har ofta en bit värmekabeln i inkommande vattenledning, genomföringen brukar oftast vara precis innan vattenmätarkonsollen.
Byggbodar som har VA har värmekabeln i/utanpå rören, anslutningen brukar vara inne i boden.
https://www.byggahus.se/forum/fritidshus/207910-lackande-frostvakt.html?perpage=15#post1674682
http://www.svd.se/vattenskador-i-fritidshus-okar-stort
Så återigen, stickkontakt och vägguttag funkar ypperligt så länge det är inomhus.
Detta område mellan fast installation och tillfällig el är besvärligt, med mycket gråskala.Dalbotös skrev:Vill inte sabba tråden men jag fattar verkligen inte varför en sladd som är godkänd om den ligger lös skulle vara fullkomligt livsfarlig om den sitter fast och har en stickpropp i ena änden. Vad är det man vill skydda ifrån? Jag kan acceptera att det är så om jag får en rimlig förklaring men just nu känns det bara som nån påhittad regel som alla upprepar för att så har det alltid varit...
Även elektriker och experter går vilse mellan varven, eller saknar svar.
Men den fundamentala skillnaden i regelverket är att det alltså finns tillfällig el och så vanlig fast installation.
Men redan här börjar gråskalorna. Vad är anslutningsladden till en apparat då? Och är denna olika fast beroende på om den går till dammsugaren, DVD-spelaren, tvättmaskinen eller varmvattenberedaren.
Om man istället bortser från detta då, och försöker identifiera problem och faror, då förstår man kanske regelverket bättre.
Då är en riktigt viktig säkerhetsfråga hur kablar är dragavlastade eller på annat vis säkrade från att inte kunna dras loss så man får en massa strömförande koppartrådar spretandes.
Detta är det generella problemet när man stickproppsansluter med flexibel kabel (skarvsladd, anslutningssladd) ett föremål som är gjort för fast anslutning.
En annan sak som är odiskutabel är hur olämpligt det är med enkelkardeliga ledare till stickproppar och annat bruk där kabeln kan röra på sig eller vara utsatt för vibrationer. Ledaren går helt enkelt av efter en tid.
Andra saker handlar om kablars och materials beständighet mot miljön och tiden.
Sen har vi regelverket att vi ska följa tillverkarens anvisningar, och det gäller även kablarna. Tillverkaren anger användningsområden som redan finns skrivna i någon Cenelec-standard för kabeltypen ifråga. Tillverkaren hittar inte på något själv, får troligen inte göra det heller.