18 337 läst ·
235 svar
18k läst
235 svar
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Bra analogi mikrotik är Android och Ubiquiti Appleblackarrow skrev:
Semiproffsprylar från ett företag med rörig produktstrategi och svårttillgänglig produktdokumentatation.
= Ubiquiti.
Semiproffs tycker jag är passande.
Första största problemet tyckte jag var att förstå vilka prylar som fungerade tillsammans på ett förväntat sätt.
Grejerna har alltför mycket inställningar och lulllull för att vara för ordinära hemanvändare.
När jag väl förstått hade jag inget behov att byta alla grejer (inte ekonomiskt försvarbart iaf).
Namngivningen gör att man kan förvänta sig viss funktionalitet, men som visar sig ändå inte ingå.
Bakomliggande strategin är förstås köp allt mer och dyrare från Ubuquiti…
Nätverksbranchens Apple wannabe?
Jag gillar Mikrotik produkter och strategi bättre.
/en Unifi brukare
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Köpte kameror och NVR från Ubiquiti till min lokal fyfan vilken skit..
Samma modell nummer hos återförsäljaren med olika HW generationer av produkter.
Ena kameran hade Wifi Direct och andra bara Bluetooth.
Olika FW installerade från början
NVR nr 1 dog efter 2 år kopplade in NVR nr 2 men då hade kamerorna för ny FW än vad den hade osv.
Gick inte att uppdatera via web gui:t då den var för gammal utan man fick koppla en skärm och uppdatera manuellt..
Fungerade till sist men ändå inga premium prylar direkt NVR nr 2 gick sönder så jag är inte på nr 3 nu inom 10 år..
Samma modell nummer hos återförsäljaren med olika HW generationer av produkter.
Ena kameran hade Wifi Direct och andra bara Bluetooth.
Olika FW installerade från början
NVR nr 1 dog efter 2 år kopplade in NVR nr 2 men då hade kamerorna för ny FW än vad den hade osv.
Gick inte att uppdatera via web gui:t då den var för gammal utan man fick koppla en skärm och uppdatera manuellt..
Fungerade till sist men ändå inga premium prylar direkt NVR nr 2 gick sönder så jag är inte på nr 3 nu inom 10 år..
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ja det var deras första NVR som var ganska dåligt den nya CloudKey G2 som jag har nu var lätt att installera och har inte gått sönder..MathiasS skrev:
När (Om) det blir aktuellt att byta ut allt kommer jag nog välja något annat märke för Ubiquiti kommer alltid klinka dålig kvalitet i mina öron..
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 875 inlägg
Cloud Key gen2 Plus kör 2,5" diskar. Rätt svårt att hitta bra diskar till dom tyvärr, har bytt åtskilliga hos kunder (och mig själv) Har nån tips om en bra disk till dom mottager jag det med glädje!G Greger_08 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag kör mikrotik med wireguard VPN och sedan deras app för Android. Inte lika polerat som unifi men fungerar bra. Hemma på lanet kan jag skippa VPNZ Zakalwe skrev:
Edit: missade dedikerad dator. Man kan som nedan talare säger köra det på sin desktop. Men det blir lite frustrerade slå på den såfort man vill göra något.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Det behöver du inte. Unifi Network Application kan rulla i ens egna dator och behöver inte ha en aktiv koppling till accesspunkter, router eller annat för att systemet skall fungera. Det är bara när man behöver göra förändringar som den skall vara igång. Då kan det vara appen i datorn eller en ”cloudkey”. Likadant när man behöver spara ner loggar och annan genererad data från systemet.Z Zakalwe skrev:
Om man har en NAS eller liknande kan appen rulla där permanent och fungerar som en ”cloud key”
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Ytterst sällan i normala fall. Oftast bara för att uppdatera appen eller någon av enheterna. Är konfigurationen genomtänkt sköter det självt.AndersMalmgren skrev:
TS vill ju ändå ha en NAS också och då kan Unifi-installationens underhåll bli helautomatisk.