Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Gör man en snabb slagning med Google verkar det dock vara konsensus att det faktiskt kallas ”Wi-Fi-adress” nuförtiden. Inte bara hos Apple. Det är som Lars-Gunnar Andersson säger, att språket utvecklas och ibland får man ge sig,

Jag säger ”MAC-adress” som gammalt IT-skrälle.
Eller så kör man Android som inte är anti consumer

Edit: dock i dagens globala klimat hade jag gärna sett ett OS från Europa

• Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
dock i dagens globala klimat hade jag gärna sett ett OS från Europa
Var det inte någon finne som totade ihop något? 😉

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Heter den "Ethernet-adress" när det är trådat då? Eller gör vi skillnad på fiber och koppar också?
Det har hetat/heter ”Ethernet-adress” också. Vilken bärare det är spelar ju ingen roll. Ethernet är en samling protokoll.

Alfredo Alfredo skrev:
Var det inte någon finne som totade ihop något? 😉
Android är baserat på Linux men google är amerikanskt.

Det har hetat/heter ”Ethernet-adress” också. Vilken bärare det är spelar ju ingen roll. Ethernet är en samling protokoll.
Ethernet är ett fysiskt lager och har inget med adresser att göra.

Det finns ju ett avgooglat Android, e/OS.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tur då att WiFi inte fanns när jag utbildade på protokoll inom OSI-modellen och sedan försökte mappa in IEEE/RFC.😉

Ethernet är ett fysiskt lager och har inget med adresser att göra.
Nej. Ethernet är en samling protokoll på hur kommunicerar på ett fysiskt lager. Det finns åtminstone 3 kopparvarianter (2, 5 och T)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nej. Ethernet är en samling protokoll på hur kommunicerar på ett fysiskt lager. Det finns åtminstone 3 kopparvarianter (2, 5 och T)
Sherlock, har dock inget med logiska adresser att göra.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns ju ett avgooglat Android, e/OS.
Hur funkar det där. Kan man ange sin gmail så kopierar den kontakter, lösenord, emails, anteckningar osv. Det är ju molndatat som är det som gör man är fast

Mitt råd idag är att inte försöka mappa in enligt OSI-modell utan bara konstatera att det finns olika specifikationer på hur det ska göras och berör bara de som utvecklar.😎
Jag utbildade bl.a. produktutvecklare.

Hur funkar det där. Kan man ange sin gmail så kopierar den kontakter, lösenord, emails, anteckningar osv. Det är ju molndatat som är det som gör man är fast
Har ingen aning, råkade trilla över över det då jag såg att Fairphone kan fås med det.

A AndersS skrev:
Mitt råd idag är att inte försöka mappa in enligt OSI-modell utan bara konstatera att det finns olika specifikationer på hur det ska göras och berör bara de som utvecklar.😎
Jag utbildade bl.a. produktutvecklare.
Vår väldigt specielle lärare i Datorkommunikation gillade kuggfrågor på tentorna, såsom "vilket är det åttonde lagret i OSI-modellen".

13th Marine 13th Marine skrev:
Har ingen aning, råkade trilla över över det då jag såg att Fairphone kan fås med det.
Hade gärna dumpat android om jag kunde men svårt och då har jag ju ändå Microsoft kvar att dumpa, svårt att bli USA fri.

Roligt att trumpen bråkar över att vi inte köper deras produkter, men han glömmer helt techsektorn 😂

Hade gärna dumpat android om jag kunde men svårt och då har jag ju ändå Microsoft kvar att dumpa, svårt att bli USA fri.

Roligt att trumpen bråkar över att vi inte köper deras produkter, men han glömmer helt techsektorn 😂
Man får ju börja någonstans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.