13th Marine 13th Marine skrev:
Vår väldigt specielle lärare i Datorkommunikation gillade kuggfrågor på tentorna, såsom "vilket är det åttonde lagret i OSI-modellen".
Då skrev du väl att "det är ju jag"😇

• Gilla
  • Älska
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Mitt råd idag är att inte försöka mappa in enligt OSI-modell utan bara konstatera att det finns olika specifikationer på hur det ska göras och berör bara de som utvecklar.😎
Jag utbildade bl.a. produktutvecklare.
Gör ju inte termen WiFi-adress mer korrekt dock 😂

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade gärna dumpat android om jag kunde men svårt och då har jag ju ändå Microsoft kvar att dumpa, svårt att bli USA fri.

Roligt att trumpen bråkar över att vi inte köper deras produkter, men han glömmer helt techsektorn 😂
Glömt? Vet han ens att den finns? Antar att du sett "it's all computer" klippet i Teslan? 😂

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Glömt? Vet han ens att den finns? Antar att du sett "it's all computer" klippet i Teslan? 😂
Nej han verkar mest bry sig om brunkol 😂

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gör ju inte termen WiFi-adress mer korrekt dock 😂
Inte mycket att diskutera, ungefär som när man definierade och beskrev router som Layer-3 burk och switch Layer-2. Sedan dök plötsligt benämningen Layer 3 Switch upp...😀

A AndersS skrev:
Inte mycket att diskutera, ungefär som när man definierade och beskrev router som Layer-3 burk och switch Layer-2. Sedan dök plötsligt benämningen Layer 3 Switch upp...😀
Fine, men den addar ju ändå funktioner på layer 2. En WiFi adress är ju bara Apples namn på mac-adress. Knas

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H head skrev:
TS har förhoppningsvis redan köpt något men om man ändå ska återgå till trådens ämne: Visst finns det alternativ till Ubiquiti men det blir rätt dyrt om man ska ha något bättre (och då exkluderar jag vanliga konsumentprodukter, i synnerhet överprissatta mesh-lösningar).
Det uppenbara alternativet till Ubiquitis senaste produkter är lite äldre produkter från Ubiquiti. De har lite lägre prestanda och mycket lägre pris.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har flyttat en sidodiskussion om Apple vs Android till en egen tråd.

[länk]

/Moderator
Du har öppnat Pandoras ask med den trådrubriken. 😄

• Haha
  • Wow
Lilak och 6 till
  • Laddar…
återigen, Ubiquity är ingen mirakelprodukt. Det är en ganska bra lösning för datorilliterata hemanvändare. Ingen använder Ubiquity i proffessionela sammanhang och de som kan ämnet kan bygga motsvarande (eller bättre) lösningar mha OpenWRT.

Z Zakalwe skrev:
återigen, Ubiquity är ingen mirakelprodukt. Det är en ganska bra lösning för datorilliterata hemanvändare. Ingen använder Ubiquity i proffessionela sammanhang och de som kan ämnet kan bygga motsvarande (eller bättre) lösningar mha OpenWRT.
Trots att ingen använder Ubiquiti i professionella sammanhang är det hos företagen man tjänar sina pengar, vanliga konsumenter använder inte alls prylarna och de lite mer intresserade står för en försvinnande liten del av intäkterna.

Givetvis är det ingen mirakelprodukt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Purre
Tycker jag läser ganska ofta om mindre firmor som kör med Ubiquiti. Cisco eller liknade produkter är ofta för dyra för mindre firmor nämligen och ännu mer avancerade till ingen nytta.
Där jag jobbar är vi ca 600 personer och där används Cisco men det finns en egen IT-avdelning osv. Däremot lokala bolag med ca 10-20 personer så blir det svårt att köpa in switchar osv från Cisco till en vettig peng.

En mikrotik RB4011 som jag har med 10 gigabit SFP+ är skalbar till ganska stora bolag. Används även av ISP

MathiasS MathiasS skrev:
Trots att ingen använder Ubiquiti i professionella sammanhang är det hos företagen man tjänar sina pengar, vanliga konsumenter använder inte alls prylarna och de lite mer intresserade står för en försvinnande liten del av intäkterna.

Givetvis är det ingen mirakelprodukt.
Det gäller också att hålla isär Ubiquiti som företag och deras produkt Unifi. Ubiquiti har många produkter för storskaliga installationer som idrottsarenor och campus. Vi som konsumenter och prylnördar ser oftast bara Unifi-produkterna.

Innan jag lämnade IT-branschen för några år sedan var Aerohive ett pålitligt val för WiFi, t.ex. på skolor. Några av småkunderna kände att de inte hade råd med detta och då körde vi någon Unifi-lösning istället. Funkade lika bra i de sammanhanget. Säljarna är dock kåta på kickback och vill helst ha prylar som tickar provision. 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Semiproffsprylar från ett företag med rörig produktstrategi och svårttillgänglig produktdokumentatation.
= Ubiquiti.
Semiproffs tycker jag är passande.

Första största problemet tyckte jag var att förstå vilka prylar som fungerade tillsammans på ett förväntat sätt.
Grejerna har alltför mycket inställningar och lulllull för att vara för ordinära hemanvändare.

När jag väl förstått hade jag inget behov att byta alla grejer (inte ekonomiskt försvarbart iaf).
Namngivningen gör att man kan förvänta sig viss funktionalitet, men som visar sig ändå inte ingå.
Bakomliggande strategin är förstås köp allt mer och dyrare från Ubuquiti…

Nätverksbranchens Apple wannabe?

Jag gillar Mikrotik produkter och strategi bättre.

/en Unifi brukare

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.