19 170 läst ·
235 svar
19k läst
235 svar
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
På Apple, ja, det var det jag framförallt avsåg - jag skrev nog lite otydligt som inte kom fram som jag tänkte.MathiasS skrev:
På Unifi svarar jag "vet inte" om det är svårt. Allt jag velat göra har varit lätt, MEN ofta brukar "förenklade" GUI göra att vissa saker blir svårare. Jag hoppas, om jag förstår dig rätt, att du har rätt i att det mesta går att göra med Unifi.
Mitt behov är iallafall uppfyllt och jag kan och kommer inte gå tillbaka till nån slags konsumentrouter som ser ut som ett rymdskepp och sen på det fler konsumentroutrar här och var eller meshnätverk. Sen finns kanske andra AP, men jag gillar att Unifis APs är såpass diskreta som de är.
Jag kör Unify på routern också sedan ett par månader, värt varenda krona. Visserligen tar det ett par dagar att komma igång, men det är ändå snabbare än alternativen. Jag har en relativt komplex setup ändå med redundanta accesser, tre AP, varav en är meshad.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Nej det finns det inte. Winbox jobbar bara mot en enhet i sänder. VLAN måste konfigureras på varje enhet.blackarrow skrev:
Men! Stort men, att hantera alla Mikrotik-AP kan man dock göra från en valfri enhet som kör RouterOS. Denna funktion kallas CapsMan. Och detta inklusive WiFi-VLAN dvs man behöver inte göra något alls på en AP för att fixa VLAN.
Är enheten i AP läge så styr man den centralt.
Jag behövde nyligen ett till VLAN (eller egentligen bara ett SSID) för trackern till katten men jag ville bara ha det på två av mina sju AP. Fixades snabbt centralt i CapsMan.
Wizards finns det i alla enheter men rätt begränsat. ROS är inte för helt rena nybörjare.
Jag vet inte vad som är förenklat med GUIt. Det är ett grafiskt GUI inte en kommandorad. Alla funktioner finns ju där. Förstår inte varför man skulle tjafsa med en kommandorad när man inte har hundratals noder att jobba med. Det är ju enklare med ett GUI när man har sådana antal noder vi pratar om här.J JohanLun skrev:
Du kan ju jämföra en Edgerouter med en UCG Ultra. De har precis samma funktioner, förutom att ER har ett värdelöst grafiskt gui och vissa saker behöver göras via kommandorad, detta är ju bara krångligt när man har EN enhet att administrera.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Tänkte på capsman men det är sant. Har man mer än en router blir det ju att koppla upp sig mot varje.P PappasHammare skrev:Nej det finns det inte. Winbox jobbar bara mot en enhet i sänder. VLAN måste konfigureras på varje enhet.
Men! Stort men, att hantera alla Mikrotik-AP kan man dock göra från en valfri enhet som kör RouterOS. Denna funktion kallas CapsMan. Och detta inklusive WiFi-VLAN dvs man behöver inte göra något alls på en AP för att fixa VLAN.
Är enheten i AP läge så styr man den centralt.
Jag behövde nyligen ett till VLAN (eller egentligen bara ett SSID) för trackern till katten men jag ville bara ha det på två av mina sju AP. Fixades snabbt centralt i CapsMan.
Wizards finns det i alla enheter men rätt begränsat. ROS är inte för helt rena nybörjare.
Jag gillar inte apple ännu och då haft det i närmare 10 ärJ JohanLun skrev:Jo. Jag ogillade också Apple ett tag, men fick lov att skaffa det då barnen ville ha iPhone. Det finns mycket jag inte är nöjd med, men också väldigt mycket som fungerar väldigt bra. Jag tror det är lite samma sak med Unifi. Det är lätt att installera och få det "vanligaste" att funka - ganska direkt. Men säkert finns mycket man "vill" men som "man inte kan" eller som blir onödigt krångligt.
Unifi gillar jag och gjort sen dag ett dock bara haft det i 3-4 år och vet att det inte var lika smidigt med allt tidigare så kanske missade den tråkiga biten med strul. Kan inte komma på att jag saknar någon funktion ännu iaf men sen skulle jag inte klassa mig som överdrivet avancerad användare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
När det gäller updates är mikrotik riktigt bra btw. LTS som verkligen är LTS
Jo, kört en sådan i flera år nu utan bekymmer men inte konfat ngt extra vlan. Failover och loadbalancing mellan två wlan har jag kört med, och det var enklet att få att funka.Mikael_L skrev:
Man kan välja mellan att körs routern i stand alone läge (då finns det ett webbgränssnitt) eller som del i omada (med manager installerat på dator för att samordna med omada ap:s mm). Jag har ett par wifi-routrar inlagda som ap:s vilket funkar fint med roaming.
Klicka här för att svara