19 170 läst ·
235 svar
19k läst
235 svar
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
Renoverare
· Stockholm
· 20 366 inlägg
Jag mins det var tillräckligt irriterande för att jag skulle installera Java-tucklet på min server. Men slipper allt det där snart då min unifi WiFi AP åker ut när jag flyttarJohan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det finns ju några Docker-containers med Unifi Network Application, som kan användas istället för en app. Den som är tillägg i Home Assistant är också alldeles utmärkt om man har en HA-installation. Tar knappt några resurser.
Det du refererar till är äldre produkter eller produkter riktade till företag där man vill styra och övervaka grejerna centralt. Moderna Unifi-gateways som de jag tidigare nämnde har allt inbyggt i enheten som vilken ”konsumentrouter” som helst.Z Zakalwe skrev:
Har man switchar och ap’s från UniFi så är det ju enklare att bara starta applikationen, det är ju inte krångligare än att surfa till en av enheterna.H head skrev:
Absolut, men någon gav sken av att det krävs en separat dator/cloud key/server för att konfigurera en Unifi-router vilket inte stämmer. Alla "Cloud gateways", från Enterprise till de kompakta riktade till hemanvändare, har applikationen integrerad. Jag styr såväl (Unifi) switchar som AP:s via min Cloud Gateway Ultra. Det kan inte bli enklare.MathiasS skrev:
https://ui.com/us/en/cloud-gateways
Det gäller väl i högsta grad forfarande om du köper deras senaste Unifi AP och kopplar till en bra konsumentrouter du redan äger.H head skrev:
Nu blir väl frågan istället hur länge kontrollern på pc/laptop/miniserver kommer att supportas när kontrollern byggs in i Unifiseriens routrar.
Då räcker det med Unifi-appen för att konfigurera APn. Man missar lite funktioner men antagligen inget som någon som valt att behålla sin konsumentrouter kommer sakna.blackarrow skrev:
Jag tror att andelen som bara köper AP från dem fortsätta vara en viktig marknad för dem och därför fortsätter de att erbjuda controller servern för pc/Linux.blackarrow skrev:
Ubiquiti tycks supporta hw ganska länge. Edgerouter serien som lanserades kring 2012 fick i dagarna en lätt uppdatering när 3.0.0 släpptes.
Om du köper router/console idag ja, men jag råkade rekommendera min far att köpa en USG för kanske 3 år sedan.H head skrev:Absolut, men någon gav sken av att det krävs en separat dator/cloud key/server för att konfigurera en Unifi-router vilket inte stämmer. Alla "Cloud gateways", från Enterprise till de kompakta riktade till hemanvändare, har applikationen integrerad. Jag styr såväl (Unifi) switchar som AP:s via min Cloud Gateway Ultra. Det kan inte bli enklare.
[länk]
I somras behövde vi komma åt routern men insåg att controllern till PC inte längre gick att ladda ner.
De höll liv i USG lite för länge.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
ARJU skrev:
Den heter Unifi Network Server nuförtiden och finns för macOS, Windows och Linuxarneri68 skrev:
https://ui.com/download/releases/network-server
Misstänkte att det fanns en annan lösning, vi enades dock ganska snabbt i att vi båda har bättre saker att göra (sitta på altan och slippa whisky i solnedgången) och löste problemet med att kasta pengar på en UX dagen efter. 😉Johan Gunverth skrev:
Dessutom är det ju exakt samma Java-applikation, så det är trivialt för Ubiquiti att tillhandahålla den för många olika plattformar.arneri68 skrev:
Jag tänkte på denna tråd när jag behövde göra en master-reset på ett Unifi-nät häromdagen, och samtidigt byta gateway/router då den gamla var trasig. Ej heller fanns det något lösenord till någon utrustning.
Eftersom jag redan kör Unifi själv tänkte jag att detta inte skulle vara något större problem, men det var nästan enklare än jag trodde:
1. Bort med operatörens router och anslut USG Ultra direkt till mediaomvandlaren (fiber till rj45).
2. Öppna Unifi-appen i telefonen (inloggad som mig själv).
3. Appen känner via blåtand att det finns en ny enhet i närheten och skapar en ny site för denna enhet.
4. Enheten uppdateras automatiskt och konfigureras därefter med en standardkonfiguration som jag inte måste ändra på för normalt användande.
5. Övriga unifi-enheter (APs' och switchar) gör jag en reset på och därefter kan de göras till en del av denna site ("adopt"). Även dessa uppdateras automatiskt när de läggs in.
6. Sist så skapar jag ett nytt wifi och väljer att det ska finnas på alla AP's i huset.
Klart.
Och jag kan nu fjärradministrera denna site (och min egen) via telefon eller dator varifrån som helst.
Sjukt jädra smidigt måste jag säga. Totalt tog det kanske ett par timmar ink montering av hårdvara, blandannat för att jag inte visste var all utrustning fanns.
Att på denna site köra USG'n istället för en Edgerouter som jag gör, ger väldgit mycket mer info i Unifi Network Application (mgmt guit), så jag blir lite sugen på att skrota ER faktiskt, även om den funkar felfritt.
Eftersom jag redan kör Unifi själv tänkte jag att detta inte skulle vara något större problem, men det var nästan enklare än jag trodde:
1. Bort med operatörens router och anslut USG Ultra direkt till mediaomvandlaren (fiber till rj45).
2. Öppna Unifi-appen i telefonen (inloggad som mig själv).
3. Appen känner via blåtand att det finns en ny enhet i närheten och skapar en ny site för denna enhet.
4. Enheten uppdateras automatiskt och konfigureras därefter med en standardkonfiguration som jag inte måste ändra på för normalt användande.
5. Övriga unifi-enheter (APs' och switchar) gör jag en reset på och därefter kan de göras till en del av denna site ("adopt"). Även dessa uppdateras automatiskt när de läggs in.
6. Sist så skapar jag ett nytt wifi och väljer att det ska finnas på alla AP's i huset.
Klart.
Och jag kan nu fjärradministrera denna site (och min egen) via telefon eller dator varifrån som helst.
Sjukt jädra smidigt måste jag säga. Totalt tog det kanske ett par timmar ink montering av hårdvara, blandannat för att jag inte visste var all utrustning fanns.
Att på denna site köra USG'n istället för en Edgerouter som jag gör, ger väldgit mycket mer info i Unifi Network Application (mgmt guit), så jag blir lite sugen på att skrota ER faktiskt, även om den funkar felfritt.
Ja det är väl det som tomato, DD-WRT m-fl utnyttjar. För med rätt OS i routern inflashat så kan den ofta mycket mer.useless skrev:
Jag har flashat in DD-WRT (tror jag att det var) i en sådan konsumentrouter.
Det blev ohyggligt mycket som blev möjligt att ställa in, jag kom aldrig riktigt i hamn här, först gjorde jag till det som var mer basic så det hela kom igång.
Sen innan jag började djupdyka så upptäckte jag att routern var onödigt instabil, jag behövde norska den med jämna mellanrum (max en månad mellan gångerna) så till sist åkte den ut.