18 342 läst ·
235 svar
18k läst
235 svar
Finns det något alternativ till Ubiquiti?
TS har förhoppningsvis redan köpt något men om man ändå ska återgå till trådens ämne: Visst finns det alternativ till Ubiquiti men det blir rätt dyrt om man ska ha något bättre (och då exkluderar jag vanliga konsumentprodukter, i synnerhet överprissatta mesh-lösningar). Mikrotik skulle jag inte rekommendera till någon som inte är både kunnig och väldigt intresserad av att konfigurera nätverk.
Jag rekommenderar verkligen Ubiquiti’s relativt nya Unifi cloud gateways, Ultra eller Max. Den senare med 2,5G-portar och inbyggd NVR med plats för M2-ssd och stöd för div andra Unifi-produkter.
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact
Jag kör Ultra med 1G-portar då jag inte har behov av den extra funktionaliteten i Max och inte har snabbare fiber än 1G. Har funkat klockrent i ett halvår. Billig, snabb, helt stabil, trevligt UI där alla anslutna AP:s och switchar också konfigureras, kompakta mått (ryms i ett std mediaskåp om man bor i modern lägenhet), och framförallt väldigt enkel att komma igång med.
Och med grundläggande nätverkskunskaper är det väldigt enkelt att konfigurera separata VLAN:s för jobb, barn, IoT och gäster, och några enkla brandväggsregler som tillåter betrodda enheter att komma åt Apple TV, div högtalare, skrivare mm. Inga problem att knyta iOS-enheter till ett VLAN baserat på (fast) mac-adress.
Jag rekommenderar verkligen Ubiquiti’s relativt nya Unifi cloud gateways, Ultra eller Max. Den senare med 2,5G-portar och inbyggd NVR med plats för M2-ssd och stöd för div andra Unifi-produkter.
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact
Jag kör Ultra med 1G-portar då jag inte har behov av den extra funktionaliteten i Max och inte har snabbare fiber än 1G. Har funkat klockrent i ett halvår. Billig, snabb, helt stabil, trevligt UI där alla anslutna AP:s och switchar också konfigureras, kompakta mått (ryms i ett std mediaskåp om man bor i modern lägenhet), och framförallt väldigt enkel att komma igång med.
Och med grundläggande nätverkskunskaper är det väldigt enkelt att konfigurera separata VLAN:s för jobb, barn, IoT och gäster, och några enkla brandväggsregler som tillåter betrodda enheter att komma åt Apple TV, div högtalare, skrivare mm. Inga problem att knyta iOS-enheter till ett VLAN baserat på (fast) mac-adress.
När min Edgerouter dör en naturlig dör blir det definitivt en Ultra eller en Max om jag ska börja använda den som NVR också. Verkar vara väldigt vettiga produkter.H head skrev:Jag rekommenderar verkligen Ubiquiti’s relativt nya Unifi cloud gateways, Ultra eller Max. Den senare med 2,5G-portar och inbyggd NVR med plats för M2-ssd och stöd för div andra Unifi-produkter.
[länk]
Alterntivet för mig skulle vara något "hemmameckat" typ en pfsense på någon lämplig hårdvara, men allt sådant bygger en underhållsskuid jag inte vill ha.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Fast Android behåller väl också den slumpade MAC-adressen som den skapade vid förra ”besöket” på samma SSID?AndersMalmgren skrev:
Apple skapar (vanligtvis) en ny MAC-adress på samma SSID varannan vecka. Under dessa två veckor behåller den samma MAC-adress för samma SSID. Så när du flyttar omkring enheten och återansluter till tidigare kända SSID, kommer samma MAC-adress att användas igen för samma SSID. SSID roteras med andra ord. Som när vaktlistan i hamnen roterar.
Verkligen. Det fanns en tid när jag såg ett nöje i att lägga timmar på sånt men inte längre. Unifi är verkligen "set it and forget it". Det har inte alltid varit så men mjukvaran har utvecklats mycket de senaste åren (och fortsätter).MathiasS skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Ubiquiti har verkligen lyft sig i kragen det senaste året så det äe egentligen ett lätt val för den som vill slippa pilla. Framför allt brandväggen och VLAN. Pfsense et. al. är i grundinställningen lika problemfri, men ger om man nu skulle vilja, andra möjligheter att ”mecka”…och klanta sig.MathiasS skrev:
När min Edgerouter dör en naturlig dör blir det definitivt en Ultra eller en Max om jag ska börja använda den som NVR också. Verkar vara väldigt vettiga produkter.
Alterntivet för mig skulle vara något "hemmameckat" typ en pfsense på någon lämplig hårdvara, men allt sådant bygger en underhållsskuid jag inte vill ha.
Min egen pfsense är hyfsat enkelt uppsatt. Det som har tillkommit är några VLAN, Tailscale-router och en HA-proxy som gör allt både externt och internt är nåbart med FQDN och SSL/TLS. Och att alla försök till dumheter hamnar i en tunna med seg tjära.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har en mikrotik rb4011 och den kommer plug and play redo att användas med förinställd brandvägg och NAT. Lägga till funktioner som wireguard etc kommer med wizard så förstår inte riktigt inställningen att mikrotik skulle vara komplext.H head skrev:TS har förhoppningsvis redan köpt något men om man ändå ska återgå till trådens ämne: Visst finns det alternativ till Ubiquiti men det blir rätt dyrt om man ska ha något bättre (och då exkluderar jag vanliga konsumentprodukter, i synnerhet överprissatta mesh-lösningar). Mikrotik skulle jag inte rekommendera till någon som inte är både kunnig och väldigt intresserad av att konfigurera nätverk.
[länk]
Sedan är ju prestandan bättre för samma pengar eller tom lägre. Min RB4011 har bättre prestanda än dream machine pro till ett lägre pris och footprint i serversummet.
Det har varit lite gnäll runt Ubiquiti när det gäller mjukvarukvalitet de senaste åren, men själv har jag aldrig sett något av det.H head skrev:
Jag trodde jag htitat min första bugg i en switch som envisades med att köra 100Mbit iställte för 1000, men det visade sig vara en kabel som behövde bytas ut....
Jag har också haft en POE switch som betett sig konstigt (viss konnektivitet men svara inte på ping osv) men det verkar jag kunna härleda till för hög temperatur i racket.
Detta är dock en fis i rymden jömfört med hur alla Dlinks och netgearprylar fungerade. Inte ens de blåa plåtisarna håller.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jo precis. Den behåller den slumpade adressen. Det är fortfarande en slumpad mac adress. Bättre namn.Johan Gunverth skrev:
Fast Android behåller väl också den slumpade MAC-adressen som den skapade vid förra ”besöket” på samma SSID?
Apple skapar (vanligtvis) en ny MAC-adress på samma SSID varannan vecka. Under dessa två veckor behåller den samma MAC-adress för samma SSID. Så när du flyttar omkring enheten och återansluter till tidigare kända SSID, kommer samma MAC-adress att användas igen för samma SSID. SSID roteras med andra ord. Som när vaktlistan i hamnen roterar.
WiFi adress är inte ens en term som existerar
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 963 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 963 inlägg
Är med i en Unifi-facebookgrupp och 100% av alla som har haft problem har varit inne och pillat i inställningar de inte förstår sig på.MathiasS skrev:
Det har varit lite gnäll runt Ubiquiti när det gäller mjukvarukvalitet de senaste åren, men själv har jag aldrig sett något av det.
Jag trodde jag htitat min första bugg i en switch som envisades med att köra 100Mbit iställte för 1000, men det visade sig vara en kabel som behövde bytas ut....
Jag har också haft en POE switch som betett sig konstigt (viss konnektivitet men svara inte på ping osv) men det verkar jag kunna härleda till för hög temperatur i racket.
Detta är dock en fis i rymden jömfört med hur alla Dlinks och netgearprylar fungerade. Inte ens de blåa plåtisarna håller.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Gör man en snabb slagning med Google verkar det dock vara konsensus att det faktiskt kallas ”Wi-Fi-adress” nuförtiden. Inte bara hos Apple. Det är som Lars-Gunnar Andersson säger, att språket utvecklas och ibland får man ge sig,AndersMalmgren skrev:
Jag säger ”MAC-adress” som gammalt IT-skrälle.
Heter den "Ethernet-adress" när det är trådat då? Eller gör vi skillnad på fiber och koppar också?Johan Gunverth skrev: