Alfredo Alfredo skrev:
Jag säger som många andra, skåpet är monterat på avtalad höjd och dina försök att hävda något annat är direkt naivt och barnsligt!
Utveckla. Vart i tråden framgår att vi har kommit överens om installationshöjd på spegelskåpet?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
S hjulia skrev:
På 8 sidor har jag inte sett en enda som håller med om din tolkning, det borde kanske säga någonting?

Sen tillkom precis uppgifter om att ni svarade att ni vill ha enligt standard på frågan om måttet är ok, fram tills nyligen lät det som att ni bara sa ja. Denna nya info skulle MÖJLIGEN kunna ge dig stöd för att skåpet faktiskt sitter fel. Problemet här är dock att som det nämndes tidigt i tråden så verkar ditt mått kunna vara standard vid handikappanpassat byggande och det kan alltså vara den standarden han tänkte på. Så återigen är vi tillbaka till att kommunikationen har misslyckats. Men att säga att misslyckad kommunikation skulle göra att arbetet inte är fackmannamässigt utfört kan jag knappast tänka mig är en tolkning som håller.

Men det enklaste i detta fall måste väl vara att se till att skåpet flyttas och om ni får betala så skicka det ARN. Då får du gratis (förutom tiden du lägger ner) svar på om din juridiska tolkning håller och har då även möjlighet att få tillbaka pengarna om du har rätt. För vad vi tycker spelar egentligen ingen roll alls så det är meningslöst att försöka övertala oss om att vi har fel
Vad är en fackmässig installationshöjd på ett spegelskåp enligt dig? Specificera.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Utveckla. Vart i tråden framgår att vi har kommit överens om installationshöjd på spegelskåpet?
Här:
K Klockanpå skrev:
Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer.

• Gilla
  • Älska
GreenYoda och 21 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Du lägger ord i munnen på mig. Jag har inte sagt att hantverkaren efterfrågat vart vi ville ha skåpet i förhållande till tvättställen, han frågade om avståndet emellan dem var ok. Det säger endast vilket avstånd som är acceptabelt, inte vilken höjd skåpet ska installeras på. Du pratar om äpplen och päron.
Fast nu får du väl ändå ge dig, om hantverkaren ställer frågan om avståndet mellan spegel och tvättställ är ok så fattar väl vem som helst att han avser att använda just det måttet vid installation.
Jag anser det vara en extremt dum fråga att ställa ifrån hantverkaren då det måttet är helt irrelevant för funktionen men också lika dumt att svara på den frågan. Är man inte införstådd på vad man svarar på så bör man vara försiktig som byggherre.

Hursom, tråkigt att det blev så här.

• Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här:
Och var någonstans har vi kommit överens om installationshöjden på spegelskåpet?

• Haha
  • Wow
sturnus och 9 till
  • Laddar…
ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Det finns inget krav på att vi ska ”engagera” oss, däremot finns gott om skyldigheter för hantverkaren att engagera oss vid osäkerhet.
Är du jurist med tummen mitt i handen? Det är ju DITT badrum. Kvaliten på utförandet är direkt proportionellt mot ditt engagemang, dvs din upphandling. Hur ser uppdragsbeskrivningen ut med tillhörande ritning? Beställer du ditt kök på samma sätt? "Fackmässig" installation utan detaljerad info var ugn och mikro ska sitta osv.

Snart gnäller du om var toapappershållaren är monterad.

Jag misstänker att du ska flippa lägenheten och då är det skit samma med detaljerna.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det finns inget standardmått lilla gubben. Fattar du inte det? Du måste skälv tänka.

Det var så dags att gnälla när jobbet var gjort. Klarar du inte av att rita ett streck på väggen? Människor är olika långa. Det kanske du har märkt ändå? Skippa allt teoretiskt bullshit om stdmått och fakmässighet på ett badrumsskåp. Det är DU som har fuckat upp det, ingen annan.

Det funkar inte att stå bredvid och kommentera matchen. Skärp dig, engsgera dig! Prata med dina hantverkare. Varje dag. Varför är du så konflikträdd?
Godmorgon, huvudorsaken att det blir fel är att det saknas ritningar, hantverkare är vana att jobba efter det, jag själv har gjort det i 40 år, självklart finns det hantverkare som kan jobba utan ritningar men då är det extra viktigt att byggherren är med hela tiden och talar om vad han vill, kanske att det är gästarbetare som ej kan svenska och dålig engelska som utfört detta jobb, gästarbetarna har oftast en annan kultur från hemlandet där förman/chef styr arbetet, de är inte vana att själv lösa problem och ta det ansvaret trots att de vet vad och hur arbetet ska utföras, jag har personliga erfaren heter av det
Försök att vända blad och ta lärdom av detta och gå vidare i livet

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Fast nu får du väl ändå ge dig, om hantverkaren ställer frågan om avståndet mellan spegel och tvättställ är ok så fattar väl vem som helst att han avser att använda just det måttet vid installation.
Jag anser det vara en extremt dum fråga att ställa ifrån hantverkaren då det måttet är helt irrelevant för funktionen men också lika dumt att svara på den frågan. Är man inte införstådd på vad man svarar på så bör man vara försiktig som byggherre.

Hursom, tråkigt att det blev så här.
Vi utgår från att hantverkaren installerar allt fackmässigt. Ifall en fråga om avstånd mellan tvättställ och spegelskåpet ställs och vi svarar att det ska vara standard, så utgår vi naturligtvis från att frågan inte ställs för att något annat inte ska installeras fackmässigt. Allt annat är bara missvisande och att försvara ett sånt arbetssätt är bara att bädda för konflikter.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Skåpet är i underkant 104 cm och i överkant 177cm, mittpunkten är alltså 140 cm.
K Klockanpå skrev:
För det är inbyggt.
Eftersom skåpet är inbyggt i väggen så hade du/ni som senast kunnat se vilken höjd överkanten hade hamnat på när tätskiktet på golvet skulle läggas.
Troligen hade du/ni kunnat se det redan när första lagret väggskivor monterades på väggen.

K Klockanpå skrev:
Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer.
Innan ni kom överens om avståndet mellan tvättstället och spegelskåpet så borde du ha tittat i montageanvisningen för spegelskåpet för att därefter sagt att det ska monteras enligt montageanvisningen.

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Vi utgår från att hantverkaren installerar allt fackmässigt.
Fackmannamässigheten ligger i hur skåpet är monterat och hur skåpet monteras på/i väggen.

Placering i sidled och höjd är ett kundbeslut, dvs ditt beslut.

Givet att det blev fel trots god kommunikation, vad är din lärdom av det som inträffade och hur kommer du att hantera framtida dialoger under lghrenoveringen?

• Gilla
GreenYoda och 13 till
  • Laddar…
J
Herregud. Jag gjorde en ritning till chauffören, som skulle tippa av ett lass jord på stugan. För att det skulle hamna på rätt plats.

Att bygga upp ett badrum för 600.000, helt utan ritningar. Det låter som att det är 1:a april 😁

Spegelskåpet kan du nog dölja med en stor spegel bara. Då slipper du flytta det och du får en bra höjd på spegeln i gästtoaletten på 2m². Min moster är 152 cm och hon skulle inte vilja ha ditt spegelskåp på 200 cm från golvet i överkant.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
Fackmannamässigheten ligger i hur skåpet är monterat och hur skåpet monteras på/i väggen.

Placering i sidled och höjd är ett kundbeslut, dvs ditt beslut.

Givet att det blev fel trots god kommunikation, vad är din lärdom av det som inträffade och hur kommer du att hantera framtida dialoger under lghrenoveringen?
Så du menar att installationer i strid med monteringsanvisningar är fackmässiga. Ok intressant åsikt.

God kommunikation? Fråga om spegelskåpets installationshöjd har aldrig efterfrågats.

Beslut från oss kan absolut inhämtas men då måste hantverkaren upplysa oss om vad installationshöjden blir, råda oss om något om den samt få vårt godkännande. Särskilt i ett fall som detta där monteringsanvisningar indikerar att överkantens höjd ska vara 190 - 200 cm.

• Haha
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Så du menar att installationer i strid med monteringsanvisningar är fackmässiga. Ok intressant åsikt.

God kommunikation? Fråga om spegelskåpets installationshöjd har aldrig efterfrågats.

Beslut från oss kan absolut inhämtas men då måste hantverkaren upplysa oss om vad installationshöjden blir, råda oss om något om den samt få vårt godkännande. Särskilt i ett fall som detta där monteringsanvisningar indikerar att överkantens höjd ska vara 190 - 200 cm.
Vad är din lärdom av att det blev fel, i dina ögon?

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Fråga om spegelskåpets installationshöjd har aldrig efterfrågats
Snälla vän, sluta teoretisera. Det måttet står på din ritning. Hantverkaren installerar efter den inputen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad är din lärdom av att det blev fel, i dina ögon?
Att hantverkare är lata och inkompetenta.

• Wow
Anneli Törnros och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.