K Klockanpå skrev:
Vilket mått menar du att hantverkaren har efterfrågat och som vi enligt dig ska ha godkänt?

Du vet väl att med ”fackmässigt” avses den professionella kompetensen hos näringsidkaren och vilka krav som från en objektiv utgångspunkt kan ställas med hänsyn till bl.a. tjänstens karaktär och de normer och bestämmelser som finns i den aktuella branschen? En indikation på fackmässighet kan man få genom monteringsanvisningar och dylikt som finns till material som används av näringsidkaren. Har dessa inte följts medför det i allmänhet att fel anses föreligga.
Igen då: Finns standarden?

K Klockanpå skrev:
Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.

Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas bestämda mått för speglar. Hantverkaren bör dock rimligtvis fråga kunden var den vill ha spegeln innan man monterar den, inte bara chansa. Att stämma av med kunden borde vara det som räknas som fackmannamässigt i det här fallet.

• Gilla
hansan
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas bestämda mått för speglar. Hantverkaren bör dock rimligtvis fråga kunden var den vill ha spegeln innan man monterar den, inte bara chansa. Att stämma av med kunden borde vara det som räknas som fackmannamässigt i det här fallet.
Precis så. 👍
Och eftersom kunden i detta fallet var den som slutligen avgjorde på vilken höjd spegelskåpet skulle monteras samt att hantverkaren gjorde exakt som avtalat är spegeln fackmannamässigt monterad.

• Gilla
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Det enda sättet som jag kan förstå TS är om han/hon inte visste vilket skåp som skulle monteras när frågan från hantverkaren besvarades.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vilken standard menar du nu att hantverkaren inte följt?

Därutöver verkar du ha en enorm övertro till juridik och konsumentskydd i allmänhet. Jag är som sagt för ett starkt konsumentskydd men någonstans finns också en gräns för den där beramade omsorgsplikten. Hantverkaren har frågat dig var skåpets underkant skulle vara i förhållande till handfatet. I hans huvud betydde den frågan sannolikt att handfatet hamnar där det brukar och skåpet så långt ovanför som du sa var ok. Det är inte olagligt/olovligt att vara dålig på sitt jobb eller kommunikation i allmänhet. Vad mer anser du att en hantverkare ska göra för att ta tillvara dina intressen? Fråga om varje liten skitsak? Det tycker du ju bevisligen inte eftersom du väntar dig att saker hamnar "fackmässigt" av sig själva. Har du innan detta brytt dig om att kolla vad det innebär? Nej, det har du ju inte för då hade du vetat att det inte finns en hård standard utan bara rekommendationer.

Min starka rekommendation till dig är att du snällt ber hantverkarna att göra om detta så att det blir som du vill ha det. Sen tuggar du i dig läxan att när man ska bygga saker så har man tydliga instruktioner till de som ska bygga, så att missförstånd inte uppstår åt något håll. Om man inte själv förmår att producera sådana instruktioner så betalar man någon för att göra det.
Hantverkaren har inte frågat om var spegelskåpets underkant ska vara i förhållande till tvättstället. Han har frågat oss om vad för avstånd mellan tvättställ och spegelskåpet som vi är ok med och han har då själv föreslagit ett mått. Vi har svarat att vi är ok med standardmått. Det är inte samma fråga som ”vilken höjd vill ni att spegelskåpet ska monteras på”.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 6 till
  • Laddar…
O O skrev:
Detta var visserligen inte riktat till mig, men jag skall försöka hjälpa till med svar

1. OK. Jag läser. Ämnet är
    "Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?"
    Det enkla svaret på den frågan är. Nej det finns inte.

Höjd på spegelskåp kan väljas fritt

2. Detta du tar upp nedan hör inte till trådens ämne.

Trådens fråga är "höjd på ett spegelskåp". Alltså hur högt skåpet är.
Var det placeras är faktiskt "off topic", dvs "hör inte hit".

Om man vill att andra skall hålla sig till ämnet bör man som trådskapare föregå och själv göra det.
Definiera vad som är fackmässigt enligt dig, alltså inte specifikt till spegelskåpet utan hur det ska bedömas.

Som framgår är ämnet för tråden vilken höjd det ska monteras i. Du bekräftar att du inte förstått det genom att tydliggöra ”Alltså hur högt skåpet är” 😂

• Wow
  • Haha
sturnus och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Hantverkaren har inte frågat om var spegelskåpets underkant ska vara i förhållande till tvättstället. Han har frågat oss om vad för avstånd mellan tvättställ och spegelskåpet som vi är ok med och han har då själv föreslagit ett mått. Vi har svarat att vi är ok med standardmått. Det är inte samma fråga som ”vilken höjd vill ni att spegelskåpet ska monteras på”.
Jag läser denna text tio gånger och det går inte att begripa logiken här.

Det ÄR ju EXAKT samma fråga som ”vilken höjd vill ni att spegelskåpet ska monteras på”

Du har svarat på frågan var underkanten ska vara på skåpet (=avståndet från tvättstället), därefter är ju höjden bestämd.

• Gilla
GreenYoda och 28 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Igen då: Finns standarden?
Det är frågan för tråden. Jag kan läsa mig till att flera tillverkare i branschen rekommenderar 190 - 200 cm höjd i överkant. Spegelskåpet måste också gå att använda ändamålsenligt. Det betyder att om du installerar spegelskåpet i marknivå, att det inte kommer vara fackmässigt installerat.

• Wow
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Precis så. 👍
Och eftersom kunden i detta fallet var den som slutligen avgjorde på vilken höjd spegelskåpet skulle monteras samt att hantverkaren gjorde exakt som avtalat är spegeln fackmannamässigt monterad.
Tyvärr gubben men vi har aldrig fått fråga eller svarat på vilken höjd spegelskåpet ska monteras på. Vi har fått en fråga från hantverkaren om ett visst avstånd mellan tvättstället och spegelskåpet är ok och som vi ställt följdfråga om vad som är standard och sagt ok till standard.

Det är inte samma sak som att fråga om och svara på vilken höjd spegelskåpet ska monteras på. Det ena avser avstånd från två objekt, det andra höjd från golvet.

Sedan kan man tycka att det ena indikerar det andra men det är hantverkarens skyldighet att säkerställa, upplysa oss om och i förekommande fall avråda oss ifrån.

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag läser denna text tio gånger och det går inte att begripa logiken här.

Det ÄR ju EXAKT samma fråga som ”vilken höjd vill ni att spegelskåpet ska monteras på”

Du har svarat på frågan var underkanten ska vara på skåpet (=avståndet från tvättstället), därefter är ju höjden bestämd.
Du kanske ska läsa det tiotusentals gånger?

För som du skälv bekräftar så är det två olika frågor, den ena avser avstånd mellan spegelskåpet och tvättstället, den andra överkantens höjd från golvet.

Det vi har svarat är att vi vill ha standardmått. Går hantverkaren sedan och installerar ett standardmått mellan tvättstället och till följd av det installerar spegelskåpet för lågt i förhållande till golvet, så har inte spegelskåpet installerats på en fackmässig höjd, den har inte upplyst oss om det och heller inte avrått oss från det.

Låt säga att spegeln endast hade varit 50x50 cm. Tvättstället är på 80 cm, vilket är fackmässigt. Hantverkaren installerar spegeln på 20 cm över tvättstället, vilket är fackmässigt avstånd till tvättstället givet att blandaren inte är högre. Då hamnar spegeln på 100 cm i underkant och 150 cm i överkant Tycker du det är en fackmässig installationshöjd på spegeln?

Redigerat:
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Det vi har svarat är att vi vill ha standardmått.
Det finns inget standardmått lilla gubben. Fattar du inte det? Du måste skälv tänka.

Det var så dags att gnälla när jobbet var gjort. Klarar du inte av att rita ett streck på väggen? Människor är olika långa. Det kanske du har märkt ändå? Skippa allt teoretiskt bullshit om stdmått och fackmässighet på ett badrumsskåp. Det är DU som har fuckat upp det, ingen annan.

Det funkar inte att stå bredvid och kommentera matchen. Skärp dig, engsgera dig! Prata med dina hantverkare. Varje dag. Varför är du så konflikträdd?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 12 till
  • Laddar…
K
K Klockanpå skrev:
Du kanske ska läsa det tiotusentals gånger?

För som du skälv bekräftar så är det två olika frågor, den ena avser avstånd mellan spegelskåpet och tvättstället, den andra överkantens höjd från golvet.

Det vi har svarat är att vi vill ha standardmått. Går hantverkaren sedan och installerar ett standardmått mellan tvättstället och till följd av det installerar spegelskåpet för lågt i förhållande till golvet, så har inte spegelskåpet installerats på en fackmässig höjd, den har inte upplyst oss om det och heller inte avrått oss från det.

Låt säga att spegeln endast hade varit 50x50 cm. Tvättstället är på 80 cm, vilket är fackmässigt. Hantverkaren installerar spegeln på 20 cm över tvättstället, vilket är fackmässigt avstånd till tvättstället givet att blandaren inte är högre. Då hamnar spegeln på 100 cm i underkant och 150 cm i överkant Tycker du det är en fackmässig installationshöjd på spegeln?
Ett tips från mig är att omfördela tiden du lägger på forum till att hålla igång konversationen med hantverkare.

De flesta människor som bryr sig om resultatet ser till att frågorna är rätt ställda till rätt personer.

• Gilla
  • Älska
GreenYoda och 14 till
  • Laddar…
På 8 sidor har jag inte sett en enda som håller med om din tolkning, det borde kanske säga någonting?

Sen tillkom precis uppgifter om att ni svarade att ni vill ha enligt standard på frågan om måttet är ok, fram tills nyligen lät det som att ni bara sa ja. Denna nya info skulle MÖJLIGEN kunna ge dig stöd för att skåpet faktiskt sitter fel. Problemet här är dock att som det nämndes tidigt i tråden så verkar ditt mått kunna vara standard vid handikappanpassat byggande och det kan alltså vara den standarden han tänkte på. Så återigen är vi tillbaka till att kommunikationen har misslyckats. Men att säga att misslyckad kommunikation skulle göra att arbetet inte är fackmannamässigt utfört kan jag knappast tänka mig är en tolkning som håller.

Men det enklaste i detta fall måste väl vara att se till att skåpet flyttas och om ni får betala så skicka det ARN. Då får du gratis (förutom tiden du lägger ner) svar på om din juridiska tolkning håller och har då även möjlighet att få tillbaka pengarna om du har rätt. För vad vi tycker spelar egentligen ingen roll alls så det är meningslöst att försöka övertala oss om att vi har fel

• Gilla
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer.
Jag säger som många andra, skåpet är monterat på avtalad höjd och dina försök att hävda något annat är direkt naivt och barnsligt!

• Gilla
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 13 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det finns inget standardmått lilla gubben. Fattar du inte det? Du måste skälv tänka.

Det var så dags att gnälla när jobbet var gjort. Klarar du inte av att rita ett streck på väggen? Människor är olika långa. Det kanske du har märkt ändå? Skippa allt teoretiskt bullshit om stdmått och fackmässighet på ett badrumsskåp. Det är DU som har fuckat upp det, ingen annan.

Det funkar inte att stå bredvid och kommentera matchen. Skärp dig, engsgera dig! Prata med dina hantverkare. Varje dag. Varför är du så konflikträdd?
Fast det där argumentet kan du komma släpandes med i varenda moment hantverkaren anlitats för. Vad mer menar du att vi behöver mikrostyra hantverkaren om? Vart kaklet ska sitta? Hur fogen ska sättas? Vart reglar ska monteras? Med din logik skulle ingen anlita en hantverkare eftersom man i praktiken hade behövt göra allt själv ändå.

Så vad är det du egentligen säger? Vad är fackmässig installationshöjd enligt dig?

Det finns inget krav på att vi ska ”engagera” oss, däremot finns gott om skyldigheter för hantverkaren att engagera oss vid osäkerhet.

• Haha
  • Wow
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.