K Klockanpå skrev:
Mycket text med lite innehåll. Juridiken står inte på din sida kompis. Hantverkare som arbetar utifrån dina premisser bäddar sin egen grav.

Genuin fråga: Vad är det du inte förstår med orden ”fackmässigt”, ”upplysningsplikt” samt ”omsorgsplikt”? Du har trots allt internet, säkert tillgång tillgång till en GPT eller annat stöd, för att inte säga funktionsstöd.
Jag förstår verkligen varför ditt badrumsprojekt blir till kaos.

Kommunikationsförmågan verkar inte vara den bästa.

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 19 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Måste svara igen då du sprider så mycket dynga. Ingen annan än du har påstått att någon kan bygga något utan ritningar. Vi har en totalentreprenad. Vet du vad det betyder i förhållande till ritningar?

Kontrollfråga för att se hur djupt okunnig du egentligen är. Menar du att när kreti och pleti beställer en totalentreprenad utan någon som helst kompetens eller erfarenhet förväntas ta fram konstruktionsritningar in i minsta detalj?

Om ja, vad har du för stöd för det och vad menar du att entreprenören har för ansvar i avsaknaden av konstruktionsritningar?
Totalentreprenad betyder inte att det det inte ska finnas ritningar. Det betyder att någon åtagit sig att utföra ett definierat jobb. Förutom verbal beskrivning, så brukar det i byggsammanhang innebära att det finns ritningar på olika nivå.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om jag hade varit hantverkare så hade jag nog frågat en extra fång innan jag satte spegeln så lågt. Fast ”fackmässigt” som du tjatar om är väl att man bygger som beställaren beställt och enligt de regler som finns med en kvalitet man kan förvänta sig. Japp, det är fackmässigt utfört.
Vem svarar du egentligen? Vi har inte godkänt en höjd på spegelskåpet. Är du på riktigt trög eller vad ditt problem?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Totalentreprenad betyder inte att det det inte ska finnas ritningar. Det betyder att någon åtagit sig att utföra ett definierat jobb. Förutom verbal beskrivning, så brukar det i byggsammanhang innebära att det finns ritningar på olika nivå.
Källa?

• Haha
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag förstår verkligen varför ditt badrumsprojekt blir till kaos.

Kommunikationsförmågan verkar inte vara den bästa.
Du är ett internettroll.

• Haha
sturnus
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vem svarar du egentligen? Vi har inte godkänt en höjd på spegelskåpet. Är du på riktigt trög eller vad ditt problem?
Men nu får du ge dig. Om jag ska svara på det som du ordagrant skriver om höjd på skåpet, så var det klart redan när du valde skåp. Om du menar hur högt upp det sitter så har du enligt din egen beskrivning indirekt gjort det. Om det inte är så det gått till, så är det bara att beklaga att du inte lyckats få fram det på alla dessa inlägg. Fast i så fall kanske det förklarar utmaningarna med bygget.

Om jag ska försöka svara på dina otrevliga personangrepp - nej, jag är inte riktigt trög. Inte ens vanligt trög. Jag brukar inte göra begåvningstester så ofta, och har aldrig tidigare skrivit om dem på nätet, men jag har i alla fall fått max på mönstringen, högskoleprovet och Mensas intagningstest. Jag har även anlitat hantverkare för ganska många projekt och aldrig varit i närheten av att vimsa till det så mycket som du, enligt vad du själv skriver, lyckats med på några få kvadratmeter.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
GreenYoda och 27 till
  • Laddar…
Kan vi inte få en bild på spegeln för att få en klarare bild av det hela?

• Gilla
PeterFalun och 3 till
  • Laddar…
"Standarden" som TS försöker luta sig emot (mer eller mindre juridiskt korrekt) - Finns den?

Om inte så har ju den berömda hantverkaren helt rätt. Han eller hon har frågat efter ett mått att utgå ifrån och installerat enligt svaret. Om detta nu inte inkräktar på någon så omtalad "standard" så är det ju bara tankeläsning som TS begär ...?

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Kan vi inte få en bild på spegeln för att få en klarare bild av det hela?
Nä, fy för jese namn!

• Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
"Standarden" som TS försöker luta sig emot (mer eller mindre juridiskt korrekt) - Finns den?

Om inte så har ju den berömda hantverkaren helt rätt. Han eller hon har frågat efter ett mått att utgå ifrån och installerat enligt svaret. Om detta nu inte inkräktar på någon så omtalad "standard" så är det ju bara tankeläsning som TS begär ...?
Vilket mått menar du att hantverkaren har efterfrågat och som vi enligt dig ska ha godkänt?

Du vet väl att med ”fackmässigt” avses den professionella kompetensen hos näringsidkaren och vilka krav som från en objektiv utgångspunkt kan ställas med hänsyn till bl.a. tjänstens karaktär och de normer och bestämmelser som finns i den aktuella branschen? En indikation på fackmässighet kan man få genom monteringsanvisningar och dylikt som finns till material som används av näringsidkaren. Har dessa inte följts medför det i allmänhet att fel anses föreligga.

• Haha
  • Wow
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Farstutjej91 Farstutjej91 skrev:
Att alla andra i världen har fel är ofta ett tecken. Sätt dig och se Falling down eller Shutter Island eller Vanilla sky eller nåt.
Är du född och uppvuxen i farstun gäller 42 tums höjd till underkant på spegeln

• Älska
  • Haha
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vilket mått menar du att hantverkaren har efterfrågat och som vi enligt dig ska ha godkänt?

Du vet väl att med ”fackmässigt” avses den professionella kompetensen hos näringsidkaren och vilka krav som från en objektiv utgångspunkt kan ställas med hänsyn till bl.a. tjänstens karaktär och de normer och bestämmelser som finns i den aktuella branschen? En indikation på fackmässighet kan man få genom monteringsanvisningar och dylikt som finns till material som används av näringsidkaren. Har dessa inte följts medför det i allmänhet att fel anses föreligga.
Menar jag något? Argumenterar jag emot dig? Jag trodde att jag frågade ifall standarden existerade och hade i så fall gett dig helt rätt.

Ditt andra stycke förmodar jag avser i de fall en standard existerar? Gör den det eller offer-onanerar du? Jag frågar. Du tar tydligen för givet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib
K Klockanpå skrev:

Vilken standard menar du nu att hantverkaren inte följt?

Därutöver verkar du ha en enorm övertro till juridik och konsumentskydd i allmänhet. Jag är som sagt för ett starkt konsumentskydd men någonstans finns också en gräns för den där beramade omsorgsplikten. Hantverkaren har frågat dig var skåpets underkant skulle vara i förhållande till handfatet. I hans huvud betydde den frågan sannolikt att handfatet hamnar där det brukar och skåpet så långt ovanför som du sa var ok. Det är inte olagligt/olovligt att vara dålig på sitt jobb eller kommunikation i allmänhet. Vad mer anser du att en hantverkare ska göra för att ta tillvara dina intressen? Fråga om varje liten skitsak? Det tycker du ju bevisligen inte eftersom du väntar dig att saker hamnar "fackmässigt" av sig själva. Har du innan detta brytt dig om att kolla vad det innebär? Nej, det har du ju inte för då hade du vetat att det inte finns en hård standard utan bara rekommendationer.

Min starka rekommendation till dig är att du snällt ber hantverkarna att göra om detta så att det blir som du vill ha det. Sen tuggar du i dig läxan att när man ska bygga saker så har man tydliga instruktioner till de som ska bygga, så att missförstånd inte uppstår åt något håll. Om man inte själv förmår att producera sådana instruktioner så betalar man någon för att göra det.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 23 till
  • Laddar…
Detta var visserligen inte riktat till mig, men jag skall försöka hjälpa till med svar
K Klockanpå skrev:
Du verkar inte kunna läsa? Ämnet för tråden är vad som är fackmässig höjd för ett spegelskåp.
  1. OK. Jag läser. Ämnet är
    "Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?"
    Det enkla svaret på den frågan är. Nej det finns inte.

Höjd på spegelskåp kan väljas fritt

2. Detta du tar upp nedan hör inte till trådens ämne.
K Klockanpå skrev:
Vi har inte ens godkänt en höjd för spegelns underkant. Vi har bekräftat ett avstånd mellan tvättställ och spegelskåp på hantverkaren rekommendation om vad som är standardmått.
Trådens fråga är "höjd på ett spegelskåp". Alltså hur högt skåpet är.
Var det placeras är faktiskt "off topic", dvs "hör inte hit".

Om man vill att andra skall hålla sig till ämnet bör man som trådskapare föregå och själv göra det.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 9 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:

Varför startar du en tråd som frågar om det "finns en fackmannamässig höjd" när du har bestämt dig för det möjligen felaktiga svaret?

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.