57 854 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Du har fått tvättstället på standardmått och ni har kommit överens om ett mått mellan tvättställ och skåp. Han har föreslagit ett mått i centimeter och du har svarat ok på det. Det han föreslagit är sannolikt ett standardmått och det har ju du accepterat. Ingen av er har tänkt på att överkanten på just ditt köpta skåp inte blir optimal. Du har dock valt skåpet och accepterat föreslaget mått mellan tvättställ och skåp. Det är ju tydligt att det inte, för alla skåp, går att få standardmått både mellan tvättställ och skåp OCH mellan golv och överkant på skåpet. Det ena eller det andra får styra och du har ju gjort ditt val. Givet konsumentlagstiftningen som ändå lutar starkt åt konsumentens håll så tror jag inte din position här är stark - du bör försöka komma överens snarare än att kräva saker.K Klockanpå skrev:Du kanske ska läsa det tiotusentals gånger?
För som du skälv bekräftar så är det två olika frågor, den ena avser avstånd mellan spegelskåpet och tvättstället, den andra överkantens höjd från golvet.
Det vi har svarat är att vi vill ha standardmått. Går hantverkaren sedan och installerar ett standardmått mellan tvättstället och till följd av det installerar spegelskåpet för lågt i förhållande till golvet, så har inte spegelskåpet installerats på en fackmässig höjd, den har inte upplyst oss om det och heller inte avrått oss från det.
Låt säga att spegeln endast hade varit 50x50 cm. Tvättstället är på 80 cm, vilket är fackmässigt. Hantverkaren installerar spegeln på 20 cm över tvättstället, vilket är fackmässigt avstånd till tvättstället givet att blandaren inte är högre. Då hamnar spegeln på 100 cm i underkant och 150 cm i överkant Tycker du det är en fackmässig installationshöjd på spegeln?
Redigerat:
Höjden på tvättstället verkar ju följa standard om jag förstår alla inlägg rätt och är inte föremål för diskussion. Utgångspunkten är således att tvättstället sitter på standardhöjd.Farstatjej90 skrev:
Nej det är inte samma sak om inte höjden på tvättstället också är diskuterad.
Jag börjar bli på TS sida, det är inte säkert att TS förstått frågan alls. Hantverkaren borde ha förklarat problemet, orsaken till att han/hon ställde frågan...
Nu förstod inte TS vad frågan egentligen gällde utan svarade bara standardmått och det tog hantverkaren som intäkt för att sätta skåpet lågt..
Har man därefter accepterat ett avstånd upp till skåpet som man själv beställt så blir det ju som det blir. Ingen av parterna har ju uppenbarligen tänkt till här men hantverkaren har iallafall frågat om avståndet mellan tvättställ och skåp och sedan monterat efter det. Då skulle jag gissa att han har ryggen fri.
TS förstod frågan men förstod uppenbarligen inte konsekvensen av det.
Jag skiter i vem som har rätt eller fel, men jag gissar att hantverkaren har gjort tillräckligt för att ha ryggen fri i en skarp tvist. TS bör således försöka komma överens istället för att kräva saker med samma pissiga attityd han har i denna tråd.
Vad har du för stöd för att spegelskåpet är fackmässigt installerat?MathiasS skrev:
Du har fått tvättstället på standardmått och ni har kommit överens om ett mått mellan tvättställ och skåp. Han har föreslagit ett mått i centimeter och du har svarat ok på det. Det han föreslagit är sannolikt ett standardmått och det har ju du accepterat. Ingen av er har tänkt på att överkanten på just ditt köpta skåp inte blir optimal. Du har dock valt skåpet och accepterat föreslaget mått mellan tvättställ och skåp. Givet konsumentlagstiftningen som ändå lutar starkt åt konsumentens håll så tror jag inte din position här är stark - du bör försöka komma överens snarare än att kräva saker.
Har hantverkaren upplyst oss om avvikelsen, avrått oss från den och inhämtat vårt godkännande om avvikelsen?
Tyvärr för hantverkaren så är det han som i en tvist har bevisbördan för att styrka att han upplyst oss om konsekvenserna av att sätta spegelskåpet på det av honom själv föreslagna avståndet samt att styrka att han avrått oss om denna icke-fackmässiga eller ändamålsenliga höjden och att vi godkänt den (vilket vi inte har).MathiasS skrev:
Höjden på tvättstället verkar ju följa standard om jag förstår alla inlägg rätt och är inte föremål för diskussion. Utgångspunkten är således att tvättstället sitter på standardhöjd.
Har man därefter accepterat ett avstånd upp till skåpet som man själv beställt så blir det ju som det blir. Ingen av parterna har ju uppenbarligen tänkt till här men hantverkaren har iallafall frågat om avståndet mellan tvättställ och skåp och sedan monterat efter det. Då skulle jag gissa att han har ryggen fri.
Jag skiter i vem som har rätt eller fel, men jag gissar att hantverkaren har gjort tillräckligt för att ha ryggen fri i en skarp tvist. TS bör således försöka komma överens istället för att kräva saker med samma pissiga attityd han har i denna tråd.
Sen om vi förstod frågan, så förstod vi den rent semantiskt. Varför frågan ställdes eller konsekvenserna av den förstod vi som sagt inte eftersom han inte bemödat sig att upplysa oss om det.
Du antar för mycket tror jag. TS kan ju uppenbarligen inte kommunicera, det tog typ 20 inlägg innan jag förstod vad som hänt. Men jag tror det här är huvudsakligen hantverkarens fel.MathiasS skrev:
Höjden på tvättstället verkar ju följa standard om jag förstår alla inlägg rätt och är inte föremål för diskussion. Utgångspunkten är således att tvättstället sitter på standardhöjd.
Hantverkaren har ringt TS och frågat vilket avstånd mellan skåp och tvättställ det ska vara. TS har svarat standard utan att tänka på vilka konsekvenserna blir. Hantverkaren däremot har erfarenhet och framförallt fördelen att stå med grejerna i händerna och se hur det blir.
Jag behöver inte ha stöd för någonting alls, det är du som har ett problem, inte jag. Mina skåp sitter där jag vill ha dem, det gör inte dina.K Klockanpå skrev:
Som jag redan sagt. Det finns två mått att diskutera för ditt skåp. Golv => överkant skåp samt tvättställ => underkant skåp. Du har bett hantverkaren att montera skåpet på ett standardmått från tvättstället. Dvs, du själv har gett en instruktion.
Hade du sagt "jag har ingen aning om var skåpet bör sitta, montera det så att det blir bra" så hade din förhandlingsposition varit mycket bättre.
....och du behöver inte fortsätta att försöka övertyga mig om att du har rätt - jag bryr mig inte om ditt skåp eller vad du tycker i frågan, jag ger dig bara ett råd att följa, för att underlätta din dialog med hantverkaren.
Intressant att du är tvärsäker på det. Har du rätt är det positivt för dig. Källa på ditt påstående om att det är så?K Klockanpå skrev:Tyvärr för hantverkaren så är det han som i en tvist har bevisbördan för att styrka att han upplyst oss om konsekvenserna av att sätta spegelskåpet på det av honom själv föreslagna avståndet samt att styrka att han avrått oss om denna icke-fackmässiga eller ändamålsenliga höjden och att vi godkänt den (vilket vi inte har).
Sen om vi förstod frågan, så förstod vi den rent semantiskt. Varför frågan ställdes eller konsekvenserna av den förstod vi som sagt inte eftersom han inte bemödat sig att upplysa oss om det.
Sant, men hantverkaren har precis som du säger frågat TS, han bör kanske även ha begärt in kopia på TS pass för att säkerställa längden på TS så han kan säkerställa om han skall ifrågasätta höjden som TS har godkänt..Farstatjej90 skrev:
Du antar för mycket tror jag. TS kan ju uppenbarligen inte kommunicera, det tog typ 20 inlägg innan jag förstod vad som hänt. Men jag tror det här är huvudsakligen hantverkarens fel.
Hantverkaren har ringt TS och frågat vilket avstånd mellan skåp och tvättställ det ska vara. TS har svarat standard utan att tänka på vilka konsekvenserna blir. Hantverkaren däremot har erfarenhet och framförallt fördelen att stå med grejerna i händerna och se hur det blir.
Hade även tvättstället varit på fel plats antar jag att vi fått höra det redan. Som jag skrivit i ett annat inlägg skulle det varit bättre om TS svarat "jag har ingen aning montera så det blir bra", istället för att ge en instruktion. Det försvagar en position i en tvist/förhandling som inte är svartvit i utfallet.Farstatjej90 skrev:
Du antar för mycket tror jag. TS kan ju uppenbarligen inte kommunicera, det tog typ 20 inlägg innan jag förstod vad som hänt. Men jag tror det här är huvudsakligen hantverkarens fel.
Du bryr dig tillräckligt för att påstå att det har monterats med ett standardmått för vilken höjd spegelskåp ska monteras på. Ifall du inte har något stöd för ditt egna påstående så kan du väl ändå bara tydliggöra att det bara är din godtyckliga åsikt?MathiasS skrev:
Jag behöver inte ha stöd för någonting alls, det är du som har ett problem, inte jag. Mina skåp sitter där jag vill ha dem, det gör inte dina.
Som jag redan sagt. Det finns två mått att diskutera för ditt skåp. Golv => överkant skåp samt tvättställ => underkant skåp. Du har bett hantverkaren att montera skåpet på ett standardmått från tvättstället. Dvs, du själv har gett en instruktion.
Hade du sagt "jag har ingen aning om var skåpet bör sitta, montera det så att det blir bra" så hade din förhandlingsposition varit mycket bättre.
....och du behöver inte fortsätta att försöka övertyga mig om att du har rätt - jag bryr mig inte om ditt skåp eller vad du tycker i frågan, jag ger dig bara ett råd att följa, för att underlätta din dialog med hantverkaren.
Nu hittar du på igen. Vi har inte fått fråga om vilken höjd spegelskåpet ska monteras på.S Simon11 skrev:
Om du tror att utfallet av en tvist är självklart till din fördel är det ju bara att köra på. Du kommer ju vinna, få rätt och slippa betala några tusen extra för ditt halvmiljonsbygge. Du behöver inte övertyga hela forumet om att du har rätt, forumet håller uppenbarligen inte med dig om att frågan är så enkel som du vill göra gällande. Det smarta för dig skulle förstås vara att att säga "Du Berra, detta blev ju inte bra, hur löser vi det" och sedan hitta en kompromiss. Det kommer ju oavsett vara ett avrundningsfel i din badrumsbudget.K Klockanpå skrev:Tyvärr för hantverkaren så är det han som i en tvist har bevisbördan för att styrka att han upplyst oss om konsekvenserna av att sätta spegelskåpet på det av honom själv föreslagna avståndet samt att styrka att han avrått oss om denna icke-fackmässiga eller ändamålsenliga höjden och att vi godkänt den (vilket vi inte har).
Jag har ju förklarat ovan varför din position är försvagad. Det behöver jag inte repetera.K Klockanpå skrev:
Ett till påhitt. Vi har inte gett en instruktion om vilken höjd spegelskåpet ska installeras på. Vi har fått en fråga av hantverkaren om ett avstånd. Vi har svarat att vi vill ha standardmått. Han har inte informerat oss om bakgrunden till frågan eller vilka konsekvenser ett visst avstånd mellan tvättstället får för spegelskåpets installationshöjd.MathiasS skrev:
Hade även tvättstället varit på fel plats antar jag att vi fått höra det redan. Som jag skrivit i ett annat inlägg skulle det varit bättre om TS svarat "jag har ingen aning montera så det blir bra", istället för att ge en instruktion. Det försvagar en position i en tvist/förhandling som inte är svartvit i utfallet.