ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Att hantverkare är lata och inkompetenta.
Jaha, och din självinsikt är binärt exakt = 0.

Du investerar 600000 i ett badrum och bryr dig inte förrän efteråt?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
GreenYoda och 9 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Snälla vän, sluta teoretisera. Det måttet står på din ritning. Hantverkaren installerar efter den inputen.
Vi har en totalentreprenad. Googla vad det betyder.

• Haha
  • Wow
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Vi har en totalentreprenad. Googla vad det betyder.
Vad gör du nu med din totalentreprenad. Stämmer företaget, går till ARN? Vad är nästa steg?

• Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Jaha, och din självinsikt är binärt exakt = 0.

Du investerar 600000 i ett badrum och bryr dig inte förrän efteråt?
Det står ingenstans i vår överenskommelse att vi behöver närvara eller vara arbetsledare.

• Haha
  • Wow
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Vad gör du nu med din totalentreprenad. Stämmer företaget, går till ARN? Vad är nästa steg?
Precis.

• Haha
sturnus
  • Laddar…
Jag får gå mot strömmen och tycka att TS har åtminstone en poäng. Vad är det för firma som åtar sig en totalentreprenad för en komplett badrumsrenovering utan ritningar? Det kan väl inte vara särskilt vanligt? Visst kan man tycka att det ligger på TS att kräva att få se ritningar men anlitar man en firma på totalentreprenad bör man kunna lita på att den firman har tillräcklig kunskap och erfarenhet för att vägleda köparen.

Likaså när det gäller spegelskåpets placering bör väl firman ha tillräcklig kunskap och erfarenhet för att vägleda köparen. Att fråga om det är okej med ett visst mått mellan handfatet och spegelskåpets underkant utan att ta med överkantens höjd över golvet i beräkningen är bara så dumt.

Sedan tycker jag kanske ändå att TS klagomål faller på att 177 cm inte är orimligt lågt. Jag har själv en badrumsspegel vars överkant är 176 cm över golvet och trots att jag är en bit över medellängden för män fungerar det hyfsat.

• Gilla
Bullmorsa
  • Laddar…
ClasseClas
K Klockanpå skrev:
Precis.
När räknar du med att det blir klart då, som du vill ha det?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Undrar om ts är politiker?
Men även med en totalentreprenad så behöver ju(uppenbarligen) beslut om utseende fattas av kunden liksom..

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men även med en totalentreprenad så behöver ju(uppenbarligen) beslut om utseende fattas av kunden liksom..
Med en totalentreprenad så löser sig allting totalt utan ritningar. Det är bara att "kötta på".

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 8 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det finns av oss handskrivna skisser om planlösning och estetik, utan specifika måttangivelser eftersom vi utgår ifrån att våra hantverkare är kompetenta nog att hålla sig till tillverkares monteringsanvisningar samt olika standarder.

• Wow
  • Haha
sturnus och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
MathiasS MathiasS skrev:
Jag läser denna text tio gånger och det går inte att begripa logiken här.

Det ÄR ju EXAKT samma fråga som ”vilken höjd vill ni att spegelskåpet ska monteras på”

Du har svarat på frågan var underkanten ska vara på skåpet (=avståndet från tvättstället), därefter är ju höjden bestämd.
Nej det är inte samma sak om inte höjden på tvättstället också är diskuterad.

Jag börjar bli på TS sida, det är inte säkert att TS förstått frågan alls. Hantverkaren borde ha förklarat problemet, orsaken till att han/hon ställde frågan...

Nu förstod inte TS vad frågan egentligen gällde utan svarade bara standardmått och det tog hantverkaren som intäkt för att sätta skåpet lågt..

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vi utgår från att hantverkaren installerar allt fackmässigt. Ifall en fråga om avstånd mellan tvättställ och spegelskåpet ställs och vi svarar att det ska vara standard, så utgår vi naturligtvis från att frågan inte ställs för att något annat inte ska installeras fackmässigt. Allt annat är bara missvisande och att försvara ett sånt arbetssätt är bara att bädda för konflikter.
Jag har inte orkat läsa allt I tråden men utifrån det jag läst har mer eller mindre alla sagt att det inte finns några exakta regler kring detta men du verkar inte vilja ta åt dig det.
Jag håller med dig om att det är dumt/dåligt/okunnigt av hantverkaren att ställa frågan som han gjorde men anser det inte vara ett fel som du vill få det till utifrån vad andra har skrivit här.
Han har frågat och du har svarat, stå för det och så får man hoppas på att din hantverkare också kan stå för att han har en stor del i att det inte blev som du hade tänkt dig och att ni kan hitta en kompromiss för att komma framåt. Båda har gjort fel, finns inget regelverk att luta sig emot, båda bör därför dela på ansvaret.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Precis.
Lycka till, du lär behöva det!

• Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Jag har inte orkat läsa allt I tråden men utifrån det jag läst har mer eller mindre alla sagt att det inte finns några exakta regler kring detta men du verkar inte vilja ta åt dig det.
Jag håller med dig om att det är dumt/dåligt/okunnigt av hantverkaren att ställa frågan som han gjorde men anser det inte vara ett fel som du vill få det till utifrån vad andra har skrivit här.
Han har frågat och du har svarat, stå för det och så får man hoppas på att din hantverkare också kan stå för att han har en stor del i att det inte blev som du hade tänkt dig och att ni kan hitta en kompromiss för att komma framåt. Båda har gjort fel, finns inget regelverk att luta sig emot, båda bör därför dela på ansvaret.
Så vad är enligt dig en objektivt sett fackmässig installationshöjd på ett spegelskåp?

Är det den höjden det sätts på i förhållande till avståndet till tvättstället eller är det en självständig ändamålsenlig höjd?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Så vad är enligt dig en objektivt sett fackmässig installationshöjd på ett spegelskåp?

Är det den höjden det sätts på i förhållande till avståndet till tvättstället eller är det en självständig ändamålsenlig höjd?
Jag jobbar dagligen med att instruera människor om vad och hur dom skall göra och hade aldrig någonsin svarat ja på frågan om måttet din hantverkare ställde då det är som uppgjort för att utförandet kan bli tveksamt. Din hantverkare verkar vara en lite halvkorkad människa eftersom han inte förstår vad han gör, vad som är relevant och formulerar frågorna på ett sätt som gör det svårt för dig, dock betyder inte det juridiskt att han har gjort fel och skall/behöver ta på sig ansvaret om han inte vill det, sen personligen tycker jag precis som dig att han bör göra det för sin egna skulle då han idiotförklarad sig själv om han inte gör det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.