Cheesen Cheesen skrev:
Nu kommer ju frågan, vilken sorts hantverkare är det vi talar om här. Det du beställt är ju ett specialsnickeri. Då duger det inte med någon byggnadssnickare eller plattsättare. Vem som helst kan lämna ett anbud på ditt jobb men det betyder ju inte att vem som helst kan göra ett bra jobb. Om du skulle lägga ny plåt på taket så anlitar du väl ändå en plåtslagare även om byggsnickaren lämnar ett okej pris.
Kommer alltid finnas rötägg eller även finsnickare med dåliga dagar. Det är egentligen inte så intressant för frågan om vad som är fackmässigt och om hantverkaren brustit i sin omsorgsplikt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Cheesen
K Klockanpå skrev:
Du verkar inte kunna läsa? Ämnet för tråden är vad som är fackmässig höjd för ett spegelskåp. Vi har inte ens godkänt en höjd för spegelns underkant. Vi har bekräftat ett avstånd mellan tvättställ och spegelskåp på hantverkaren rekommendation om vad som är standardmått. Kan du specificera vad det är du inte förstår med det?
Problematiken är att du inte har beställt något spegelskåp. Du har beställt en alkov med spegeldörr. Det finns ingen standard på det. För övrigt finns det ingen standard på övriga möbler heller i ett badrum, endast rekomendationer. Det man behöver förhålla sig till är säkert vatten, men där står det inget om placering av möblemanget endast hur tätskikt ska vara utformat.

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du behöver inte ta fram ritningar, men det behövs ritningar. Entreprenören kan ta fram ritningar som presenteras och förklaras för dig som lekman. Du godkänner ritningarna och därefter bygger de ditt badrum. Om du ändrar dig under projektet kan det bli dyrare, tilläggsarbete.

Vad jag förstått så byggs ditt badrum utan några som helst ritningar.

Som jag påpekat tidigare så är det skillnad på att beställa något där du ger ritningar (som du själv eller något proffs du anlitat har skapat) som ingångsvärde till hantverkarna, eller om ritningar ingår i tjänsten. Vilket alternativ står i offerten som du godkänt?
Vad är det du inte förstår med fackmässigt och omsorgsplikt? Vi betalar inte någon en halv miljon för att arbetsleda den, vi betalar den för att slippa utföra arbetet själva.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
sturnus och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
K Klockanpå skrev:
Kommer alltid finnas rötägg eller även finsnickare med dåliga dagar. Det är egentligen inte så intressant för frågan om vad som är fackmässigt och om hantverkaren brustit i sin omsorgsplikt.
Det du fått är fackmässigt för en elektriker, plattsättare och en snickare. Det är möjligen finsnickaren som kan ha åsikter. Men finsnickeri styrs inte så mycket av regelverk, det är mer det estetiska och funktionella som har betydelse.

För övrigt så ser jag inte problemet. Sätt en större spegel som går ovanför alkoven så är det löst

• Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
Ett råd i all välmening, du har inget att vinna på att försöka övertyga folk på internet om att du har rätt, även om du lyckas har det noll inverkan på ditt faktiska problem

Men ser ofta det här, någon frågar om hjälp, får inte det svar de hoppas på och spenderar sedan sida upp och sida ner på att försöka övertyga anonyma rådgivare på internet att de har fel och att TS har rätt.

Fundera istället på varför du bad om hjälp från början, och fundera sedan på varför du får de svar du får, från en massa folk som bara försöker hjälpa dig.

• Gilla
GreenYoda och 45 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Problematiken är att du inte har beställt något spegelskåp. Du har beställt en alkov med spegeldörr. Det finns ingen standard på det. För övrigt finns det ingen standard på övriga möbler heller i ett badrum, endast rekomendationer. Det man behöver förhålla sig till är säkert vatten, men där står det inget om placering av möblemanget endast hur tätskikt ska vara utformat.
Nej vi har inte beställt en alkov med spegeldörr, varför hallucinerar du det? Du menar alltså att om hantverkaren installerat spegelskåpet i golvhöjd, handdukstorken i taket och tvättmaskinen bakochfram men i övrigt hållit sig till rekommendationerna enligt Säkert vatten (obs att det också ”bara” är rekommendationer), så är arbetet ändå fackmässigt eftersom det inte står något om var dessa komponenter ska vara placerade? 😂

• Gilla
Sven Börje
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ett råd i all välmening, du har inget att vinna på att försöka övertyga folk på internet om att du har rätt, även om du lyckas har det noll inverkan på ditt faktiska problem

Men ser ofta det här, någon frågar om hjälp, får inte det svar de hoppas på och spenderar sedan sida upp och sida ner på att försöka övertyga anonyma rådgivare på internet att de har fel och att TS har rätt.

Fundera istället på varför du bad om hjälp från början, och fundera sedan på varför du får de svar du får, från en massa folk som bara försöker hjälpa dig.
Det har du rätt i. Vill minnas att tråden skapades för inspel om vad som är en fackmässig höjd på ett spegelskåp.

• Gilla
  • Wow
Sven Börje och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det du fått är fackmässigt för en elektriker, plattsättare och en snickare. Det är möjligen finsnickaren som kan ha åsikter. Men finsnickeri styrs inte så mycket av regelverk, det är mer det estetiska och funktionella som har betydelse.

För övrigt så ser jag inte problemet. Sätt en större spegel som går ovanför alkoven så är det löst
Du är ett bra exempel på varför det krävs en utbildning för att bedöma vad som är fackmässigt i juridisk mening.

Cheesen
K Klockanpå skrev:
Nej vi har inte beställt en alkov med spegeldörr, varför hallucinerar du det? Du menar alltså att om hantverkaren installerat spegelskåpet i golvhöjd, handdukstorken i taket och tvättmaskinen bakochfram men i övrigt hållit sig till rekommendationerna enligt Säkert vatten (obs att det också ”bara” är rekommendationer), så är arbetet ändå fackmässigt eftersom det inte står något om var dessa komponenter ska vara placerade? 😂
Om det är inbyggt i väggen i ett tätskikt så är det inget skåp. Ett skåp kan man flytta och ta med sig. Precis som ett burspråk så är en alkov en fast installation. Jag förstår inte varför du talar om skåp hela tiden när du skrivit att det är inbyggt. Då är det inget skåp längre.

• Gilla
Nallebjo och 5 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vad menar du? Vi har inte diskuterat någon höjd från golv till underkant av spegelskåpet om det var det du menade:)
Skrev du inte idag 00.27 att det var rätt höjd på underkanten för isåfall måste du ha fel mått på skåpet.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Till skillnad mot vårt spegelskåp så specificerar du vart sängen ska stå, det är alltså inget vidare bra jämförande exempel.

Ett bättre exempel är ”vill ni ha tvättställen 85 cm över golv?”, även om spegelskåpet är 90 cm över golv och blandaren därmed inte kommer rymmas emellan. Enligt din ”logik”, har vi då alltså godkänt ett mått som inte inrymmer en blandare. Kallar du det för fackmässigt utfört av hantverkaren?
Om jag hade varit hantverkare så hade jag nog frågat en extra fång innan jag satte spegeln så lågt. Fast ”fackmässigt” som du tjatar om är väl att man bygger som beställaren beställt och enligt de regler som finns med en kvalitet man kan förvänta sig. Japp, det är fackmässigt utfört.

• Gilla
sturnus och 9 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Du verkar inte kunna läsa? Ämnet för tråden är vad som är fackmässig höjd för ett spegelskåp. Vi har inte ens godkänt en höjd för spegelns underkant. Vi har bekräftat ett avstånd mellan tvättställ och spegelskåp på hantverkaren rekommendation om vad som är standardmått. Kan du specificera vad det är du inte förstår med det?
Jag har inga som helst problem med läsförståelse. Det är du som gjort fel, blivit sur och velat ha medhåll på ett forum. När du inte fick det steg ditt blodtryck såpass att du vevar mot allt och alla. Jobbigt läge. Jag hoppas det blir bättre och att du får det badrum du vill ha trots alla oklarheter.

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 16 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Om det är inbyggt i väggen i ett tätskikt så är det inget skåp. Ett skåp kan man flytta och ta med sig. Precis som ett burspråk så är en alkov en fast installation. Jag förstår inte varför du talar om skåp hela tiden när du skrivit att det är inbyggt. Då är det inget skåp längre.
Varför skulle inte ett skåp kunna vara inbyggt ?

• Gilla
  • Wow
Sven Börje och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vad är det du inte förstår med fackmässigt och omsorgsplikt? Vi betalar inte någon en halv miljon för att arbetsleda den, vi betalar den för att slippa utföra arbetet själva.
Jag förstår mycket väl, diskussionen handlar inte om mig, utan dig.

Du har i tidigare svar skrivit att ”det är ad hoc de köttar på”. Det handlar inte om vem som är arbetsledare, du eller hantverkarna, utan om hur någon ska kunna arbetsleda när det inte är tydligt vilket arbete som ska utföras och ledas. Min erfarenhet är att det fungerar utmärkt med hantverkare om jag är hemma någon gång under dagen, räcker 5 minuter på morgonen, för att stämma av frågor och gärna diskutera minsta detalj tex exakt var handdukshängarna ska sitta. Annars blir det en tråd om att handduken släpar i golvet eller att jag inte när den från duschen.

Detta sagt förstår jag inte varför de frågar dig om du vill ha skåpet/nischen 20 cm över handfatet när 40 är vanligare och spegeln då hamnar på en höjd som passar de flesta vuxna.

• Gilla
  • Älska
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Fast borde inte hantverkaren kunna dra den slutsatsen i den egenskap han är i och därmed också upplysa oss om att avståndet kommer innebära att spegelskåpet hamnar för lågt ner? Särskilt när frågan inte ens var om spegelskåpets höjd, utan avståndet mellan tvättställ och spegelskåp. Två helt olika sakfrågor.
Är det hantverkaren som valt vilket spegelskåp ni ska ha?
Om det är ni själva som valt skåpet och sagt hur högt skåpet ska sitta så är det ni som bär ansvaret.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.