57 994 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Men du förstår inte vad fackmässigt betyder. Nedan har du skåpet i fråga. Som framgår av monteringsanvisningen så ska spegelskåpets överkant vara på 190 cm. Jag menar att hantverkare som installerar saker enligt monteringsanvisningar, rekommendationer, branschpraxis och annat som inte är bindande håller sig till vad som är fackmässigt.Fairlane skrev:
Jo du har ändrat sin story. Jag har konkretiserat, men jag kan göra det igen:
I inlägg #17 skrev du följande:
Nja vi har godkänt ett mått mellan tvättställ och spegelskåpet som föreslagits av hantverkaren själv. Att det sedan fått påverkan på vad spegelskåpets överkant hamnat på är så klart uppenbart för alla nu, men det var det inte för oss när hantverkaren frågade om avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet.
Inlägg #165:
Vi har fått en fråga av hantverkaren om ett avstånd. Vi har svarat att vi vill ha standardmått.
Nu har vi andra lagt tid på att hjälpa dig och förklara. Då är det väl inte för mycket begärt att du visar dessa monteringsanvisningar och standardmått?
Det är något som efterfrågats säkert 10+ gånger, men du visar aldrig dessa. Om du visar dessa så kanske folk ändrar åsikt, men av någon anledning vill du inte visa dessa, varför?
Jag besvarar gärna den frågan, när du först besvarat någon av alla frågor du fått och lämnat obesvarade. Enklast är väl att starta med att länka till standarder och monteringsanvisningar.
https://projekt.svedbergs.se/globalassets/svedbergsimport/documents/220/220394.pdf
Vi har inte accepterat en annan höjd än standardmått. Det innefattar bland annat att måttet mellan tvättställ och spegelskåpet åtminstone ska vara 25 cm, annars slår blandaren i (A). Det betyder inte att vi accepterat något annat än en fackmässig höjd på spegelskåpet (B). Hur svårt ska det vara att kunna skilja på A och B? 😂Fairlane skrev:
Bra förslag. ChatGPT svarar normalt trevligt och man får oftast de svar man vill. Är man väldigt otrevlig själv kan den svara otrevligt, men som sagt, TS kan ställa frågan trevligt och få det svar som önskas.
Svaret behöver inte vara korrekt, men ändå. Vi minns väl att ChatGPT tyckte att 1 kg bly vägde lika mycket som 11 hg bomull, eller att det är bättre att gå till biltvätten än att köra bilen dit om man bor nära...
Självutnämnda experter eller inte. Om spegeln sitter på rätt höjd kan såklart diskuteras, men TS har ju accepterat höjden, det är ju knappast hantverkarens fel.
Du tycker att det är hantverkarens uppgift att bygga om gratis, när denne har frågat om det är ok med en viss höjd och fått ett ja på det?
Sen spelar det ingen roll, då hantverkaren hade behövt upplysa oss om det, avråda oss samt inhämta vårt godkännande om att avvika från B.
Menar inte detta på ett otrevligt sätt men har du problem med läsförståelsen? Jag undrar för har ingenstans sagt att vi accepterat en annan höjd än fackmässig höjd på spegelskåpet. Finns heller ingenting som indikerar det.
Men det där skåpet kan man väl inte fälla in i väggen? Hur kommer man då åt något av det elektriska som sitter under "taket"? Och var hamnar lysknappen i förhållande till väggen? 🤔
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 368 inlägg
Jisses, det tog över 400 inlägg innan det dök upp en monteringsanvisning. Dessutom på något som verkar olämpligt att fälla in. Nästan så att man misstänker att det inte är det skåpet som monterats...
Den länkade anvisningen saknade mått mellan spegeln och tvättstället. Eller läste jag slarvigt?
Mitt badrum har f ö inte ens 1,90 i takhöjd - jag slår nästan i och sonen får kröka sig när han visiterar. Spegeln på 1,71 och avståndet till handfat 25 cm. Fungerar utmärkt.
Mitt badrum har f ö inte ens 1,90 i takhöjd - jag slår nästan i och sonen får kröka sig när han visiterar. Spegeln på 1,71 och avståndet till handfat 25 cm. Fungerar utmärkt.
Ta en bild på skåpet är du snällK Klockanpå skrev:Men du förstår inte vad fackmässigt betyder. Nedan har du skåpet i fråga. Som framgår av monteringsanvisningen så ska spegelskåpets överkant vara på 190 cm. Jag menar att hantverkare som installerar saker enligt monteringsanvisningar, rekommendationer, branschpraxis och annat som inte är bindande håller sig till vad som är fackmässigt.
[länk]
Vi har inte accepterat en annan höjd än standardmått. Det innefattar bland annat att måttet mellan tvättställ och spegelskåpet åtminstone ska vara 25 cm, annars slår blandaren i (A). Det betyder inte att vi accepterat något annat än en fackmässig höjd på spegelskåpet (B). Hur svårt ska det vara att kunna skilja på A och B? 😂
Sen spelar det ingen roll, då hantverkaren hade behövt upplysa oss om det, avråda oss samt inhämta vårt godkännande om att avvika från B.
Menar inte detta på ett otrevligt sätt men har du problem med läsförståelsen? Jag undrar för har ingenstans sagt att vi accepterat en annan höjd än fackmässig höjd på spegelskåpet. Finns heller ingenting som indikerar det.
Är nyfiken på hur hantverkaren lyckats fälla in det. Är ju ett utanpåliggande spegelskåp som dessutom sitter på en fästskena.
Skulle uppskatta tiden det tar att flytta upp det skåpet till den höjd du vill ha till max två timmar.
Det viktiga i montageanvisningen måste väl ändå vara 190 måttet i försäkringsfrågor, det andra kan man väl strunta i?!I Ingenjör Jesper skrev:
🤣
Sakkunnigheten avser primärt alla väldigt stränga regler när det gäller material, tätskikt, genomföringar, fixering av pex-rör, elsäkerhet , mm mm. Det är den kompetensen man köper. Allt annat är byggherrens sak att definiera, som exv placering av spegelskåp. Det är löjligt att hänvisa till fackmässigt när det gäller ditt spegelskåp.K Klockanpå skrev:Så vad är det vi anlitar hantverkaren för om inte hans sakkunnighet?
Som sagt om vi vill ha en handdukstork nära en dusch så förväntar man sig att hantverkaren installerar den på ett ändamålsenligt sätt så du inte kortsluts när du duschar, även om du gärna vill ha handdukstorken på ett bekvämt avstånd från duschen. Ser faktiskt inte vad skillnaden är i vårt fall. Om hantverkaren frågar oss om X och det får påverkan för Y så måste vi naturligtvis bli upplysta om det.
Den specifika frågan var som sagt om ett visst avstånd mellan tvättställ och spegelskåp är OK. För att vi ens skulle kunna dra slutsatsen om vilken höjd spegelskåpet då hamnar på så förutsätter det att vi ens vet vilken höjd tvättstället är på, vilket vi inte har någon aning om.
Det är inte samma fråga som ”vilken höjd vill ni ha spegelskåpet på”.
Inse att du har gjort en enorm tavla när du inte insåg vad din beställning av höjden innebar.
Gå till badrummet och se dig själv i spegeln och säg: ”Tusan också, tänkte inte på det”
Men lämna hantverkaren ifred. Han har följt dina anvisningar. Skulle inte tro att han åtar sig att flytta skåpet. Har han läst den här tråden så lär han tacka NEJ!
Hur hinner du att ta bort minst en kakelplatta runt hela skåpet, lossa/skära tätskiktet från såpet, ta bort skåpet, utöka hålet i väggen uppåt, sätta igen hålet nedåt, montera skåpet, fixa nytt tätskikt runt skåpet samt sätta tillbaka (nya) kakelplattor på två timmar?U Uffe A skrev:
Det kanske går om man är fackmannamässig? 😉Demmpa skrev:
Kan inte kortväxta försäkra sitt badrum?S Simon11 skrev:
Vem försäkrar sitt badrum? Mot vad? Mot att inte kunna se dig i spegeln?
Vad har vattenskador med spegeln att göra?