57 994 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Nu vet jag inte riktigt vad jag skall svara här. Denna tråden har spårat fullständigt. Jag refererade till några inlägg tillbaka, kanske 50, där TS antydde att försäkringsbolaget inte skulle ersätta honom pga att hans spegel sitter på 177cm, och därför inte är fackmässigt installerad. 😀S Saxdaling skrev:
Antingen har han inte läst hela tråden eller så menar han likt andra att det inte är ett infällbart skåp (dvs inte det TS har) och som sådant enkelt att ändra höjd på.Demmpa skrev:
Det skåpet kan inte monteras infälltDemmpa skrev:
Skruva loss skenan, borra nya hål högre upp
Täta de gamla hålen med silikon, behövs inte bytas några kakelplattor eftersom de gamla hålen döljs av skåpet.
givetvis förutsätter jag att det är det rätt monterings anvisning som är uppladdad
Du har helt rättS Skåning82 skrev:
Har läst alla inlägg men monteringsanvisningen är för ett skåp som inte kan monteras infällt
Bilder har efterlysts men inte visats
Har du läst hur skåpet redan sitter monterat, du skriver ju själv om infällt. Det är betydligt mer arbete än så.U Uffe A skrev:
Håller med dig om att det skåpet inte ska sitta infällt öht.
Hur kan du ta något som TS skriver på allvar? Han har ju spårat ur totalt.S Simon11 skrev:
Men om en ”felplacerad” spegel gör att det läcker vatten så är det väldigt intressant. Har någon råkat ut för det?
Men oj då! Stackars dig! Ni har kommit överens om höjden på underkanten men inte på överkanten! Är ni kanske inte överens om vilket skåp det handlar om?K Klockanpå skrev:Precis infällt i väggen. Det är ett inbyggt skåp.
Nej vi har inte kommit överens om höjd. Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer. Men problemet är bara att hantverkaren då också satt skåpet på 177 cm i överkant, vilket vi inte kommit överens om.
Synd att du medvetet far med osanning. Det brukar vi inte göra i det här forumet.
Skåpets mått är kända. Ni är överens om höjd i underkant. Man får vara anmärkningsvärt disträ eller något värre om man inte omgående inser vilken höjd överkanten hamnar på.
Det är fackmannamässigt att göra det som byggherren beställer så länge det inte står i strid med något formellt regelverk. Har du kollat med
du betalar 570,000 och engagerar dig inte ett skvatt under arbetets gång. Otroligt.K Klockanpå skrev:Jag har godkänt ett avstånd mellan tvättstället och spegelskåpet, ifall det får påverkan för ett annat standardmått och användningen av spegelskåpet på ett sätt som vi inte godkänt, så behöver vi naturligtvis bli upplysta om det. Det är inte vi som anlitas som fackmän. Faktum är att frågan var specifikt ställd för det mellanrummet, inte som fråga hur högt spegelskåpet ska sitta. Visst kan man tycka att vi kunde räkna ut det, men det är inte vi som är i ställning att räkna ut vad för påverkan olika val får på annat, det är hantverkaren.
Det är inte konstigare än att vi skulle peka ut var en handdukstork ska sitta, då måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den inte är för nära duschen. Eller om vi vill ha en lång takdusch, så måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den kan monteras på ett sätt att vi inte slår i huvudet när vi ska duscha. Och så vidare…
Fackmässigt betyder inte att slaviskt följa mått i en monteringsanvisning, särskilt inte när kunden, byggherren beställer en avvikelse!K Klockanpå skrev:Men du förstår inte vad fackmässigt betyder. Nedan har du skåpet i fråga. Som framgår av monteringsanvisningen så ska spegelskåpets överkant vara på 190 cm. Jag menar att hantverkare som installerar saker enligt monteringsanvisningar, rekommendationer, branschpraxis och annat som inte är bindande håller sig till vad som är fackmässigt.
[länk]
Vi har inte accepterat en annan höjd än standardmått. Det innefattar bland annat att måttet mellan tvättställ och spegelskåpet åtminstone ska vara 25 cm, annars slår blandaren i (A). Det betyder inte att vi accepterat något annat än en fackmässig höjd på spegelskåpet (B). Hur svårt ska det vara att kunna skilja på A och B? 😂
Sen spelar det ingen roll, då hantverkaren hade behövt upplysa oss om det, avråda oss samt inhämta vårt godkännande om att avvika från B.
Menar inte detta på ett otrevligt sätt men har du problem med läsförståelsen? Jag undrar för har ingenstans sagt att vi accepterat en annan höjd än fackmässig höjd på spegelskåpet. Finns heller ingenting som indikerar det.
Det stämmer ganska bra med konsumenttjänstlagen 4 §, 1 st.K Klockanpå skrev:
"Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt."
Flera luddiga ord där, dock, så man måste kanske gå till förarbeten för att få ett hum hur lagstiftaren menade, t.ex. vad lagstiftaren avsåg med termen "fackmässigt".
I det här fallet, med en ganska ovanlig typ av installation, tolkar jag dock "i den utsträckning som det behövs" som att en hantverkare borde säkerställa att det blir rätt genom att rådfråga konsumenten.
Men du verkar ha koll på konsumenttjänstlagen, så jag undrar vad ditt syfte är med den här tråden. Om inte badrumsrenoveringsfirman accepterar att rätta till felet så är det väl bara att anmäla till ARN?
Avståndet från tvättstället till skåpets nedre kant. Har du inte godkänt det?K Klockanpå skrev:
Övriga mått i sammanhanget, inklusive vilken höjd skåpet ska monteras på[*] ges av ovanstående mått, tillsammans med skåpets mått och tvättställets höjd. De senare två bör ha framgått vid beställningen av skåpet och tvättstället. Beställde du eller hantverkaren skåp och tvättställ?
[*] Eftersom skåpet inte är punktformigt utan har utsträckning i rummet så finns det strängt taget ingen enskild höjd som skåpet kan monteras på. Monteringen görs snarare på ett områden på/i väggen.
Här har vi pudelns kärna. Vad är det som är icke fackmässigt med höjden på skåpmonteringen?K Klockanpå skrev:
Fackmässigt enligt konsumenttjänstlagen och dess förarbeten, alltså.