57 994 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Är du beställaren? - så får du ändå ta på Dig att du beställt ett mått på underkant spegelskåp från handfatet räknat. Åter igen hade du inte lagt dig i något med måttsättningen hade du fått det rätt - alltså vad som är fackmässigt. Börjar undra om du verkligen mår bra?K Klockanpå skrev:Inte ändrat min ”stort”. Konkretisera vad som enligt dig har ändrats.
Monteringsanvisningar och standardmått finns. 177 cm i överkant är inte förenligt med dessa.
Fråga till dig givet ditt resonemang:
Anser du att ett spegelskåp som monteras på 1 cm i underkant och 100 cm i överkant från golvet är fackmässigt installerat?
Obs att du inte får svara ”ja om beställaren godkänt det”, eftersom beställaren inte godkänt det och att vad beställaren godkänner ändå inte nödvändigtvis är samma sak som vad som är fackmässigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Jo du har ändrat sin story. Jag har konkretiserat, men jag kan göra det igen:K Klockanpå skrev:
I inlägg #17 skrev du följande:
Nja vi har godkänt ett mått mellan tvättställ och spegelskåpet som föreslagits av hantverkaren själv. Att det sedan fått påverkan på vad spegelskåpets överkant hamnat på är så klart uppenbart för alla nu, men det var det inte för oss när hantverkaren frågade om avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet.
Inlägg #165:
Vi har fått en fråga av hantverkaren om ett avstånd. Vi har svarat att vi vill ha standardmått.
Nu har vi andra lagt tid på att hjälpa dig och förklara. Då är det väl inte för mycket begärt att du visar dessa monteringsanvisningar och standardmått?K Klockanpå skrev:
Det är något som efterfrågats säkert 10+ gånger, men du visar aldrig dessa. Om du visar dessa så kanske folk ändrar åsikt, men av någon anledning vill du inte visa dessa, varför?
Jag besvarar gärna den frågan, när du först besvarat någon av alla frågor du fått och lämnat obesvarade. Enklast är väl att starta med att länka till standarder och monteringsanvisningar.K Klockanpå skrev:Fråga till dig givet ditt resonemang:
Anser du att ett spegelskåp som monteras på 1 cm i underkant och 100 cm i överkant från golvet är fackmässigt installerat?
Obs att du inte får svara ”ja om beställaren godkänt det”, eftersom beställaren inte godkänt det och att vad beställaren godkänner ändå inte nödvändigtvis är samma sak som vad som är fackmässigt.
Om du hade ägnat bara 1% av den tid du har lagt ner på allt strunt du har skrivit här på att i stället tänka efter vad det blir för höjd på spegeln om du accepterar ett visst mått till underkanten så hade du inte haft något problem alls. Du borde rimligen veta hur högt spegelskåpet är.K Klockanpå skrev:Du ligger troligtvis sömnlös för att du försöker prata runt det faktumet att du systematiskt saknar förmåga att förstå enkel juridik. Det är helt ok att ditt intellekt är i nivå med hantverkares. Du har säkert andra styrkor. Då tar vi det igen.
Vi har inte godkänt en höjd på överskåpet. Det finns inget inlägg i denna tråd annat än dina spekulationer som talar för det. Vi har kommit överens om att vi ska ha fackmässiga mått och har på hantverkarens förfrågan sagt ok till att det åtminstone ska vara 25 cm mellan tvättställ och spegelskåpet (om det är fackmässigt). Sedan har hantverkaren tänkt A, men inte B (alltså det du systematiskt gör i denna tråd), och monterat spegelskåpet på 177 cm från golv till spegelns överkant. Detta mått är inte fackmässigt eftersom det är i strid med monteringsanvisningar. Det är också ett fel eftersom en för lågt monterad spegel i strid med vår överenskommelse inte kan användas ändamålsenligt.
Inte för att jag ligger sömnlös pga en skribent som är en tydlig rättshaverist. Skylla på juridik när felet till 100% är ditt eget. Pinsamt att så öppet beskriva sin egen inkompetens att köpa tjänster.
Hantverkare utför det du/arkitekt planerat och beställt. Hantverkare har koll på regler och standard etc, men är inte anlitad som inredningsdesigner. Och du har ju beställt att spegel ska sitta på ett visst avstånd över handfat. Och sedan har hantverkaren utfört det. Låter mer som att det är du som arkitekt/designer som har planerat fel.K Klockanpå skrev:
Redigerat:
Ställ frågan till ChatGPT istället för det här forumet. Här är det bara en massa självutnämnda experter. 177 cm är helt åt helvete. Lägg på i allafall 20 cm. Är själv 195 cmK Klockanpå skrev:Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.
Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Satt spegeln på 200 cm och får därmed med mitt vackra nylle. Stå på dig
.
Intressant att bara hantverkaren ska tänka! Den som inte har tänkt är du! Om du vet att 177 är i strid med monteringsanvisningarna så har du alltså läst dem !?!? Varför i hela friden gav du inte hantverkaren i uppdrag att montera skåpet med överkanten på en viss höjd????? Det är ju tydligen det viktigaste måttet för dig.K Klockanpå skrev:Du ligger troligtvis sömnlös för att du försöker prata runt det faktumet att du systematiskt saknar förmåga att förstå enkel juridik. Det är helt ok att ditt intellekt är i nivå med hantverkares. Du har säkert andra styrkor. Då tar vi det igen.
Vi har inte godkänt en höjd på överskåpet. Det finns inget inlägg i denna tråd annat än dina spekulationer som talar för det. Vi har kommit överens om att vi ska ha fackmässiga mått och har på hantverkarens förfrågan sagt ok till att det åtminstone ska vara 25 cm mellan tvättställ och spegelskåpet (om det är fackmässigt). Sedan har hantverkaren tänkt A, men inte B (alltså det du systematiskt gör i denna tråd), och monterat spegelskåpet på 177 cm från golv till spegelns överkant. Detta mått är inte fackmässigt eftersom det är i strid med monteringsanvisningar. Det är också ett fel eftersom en för lågt monterad spegel i strid med vår överenskommelse inte kan användas ändamålsenligt.
Du verkar sakna all insikt i vad det innebär att vara byggherre!!!!
Skojare där!J J P skrev:
Överkant spegel i mitt badrum är 173 cm. Och jag är nära 180cm. Har aldrig tyckt att den är för låg.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Bra förslag. ChatGPT svarar normalt trevligt och man får oftast de svar man vill. Är man väldigt otrevlig själv kan den svara otrevligt, men som sagt, TS kan ställa frågan trevligt och få det svar som önskas.J J P skrev:
Svaret behöver inte vara korrekt, men ändå. Vi minns väl att ChatGPT tyckte att 1 kg bly vägde lika mycket som 11 hg bomull, eller att det är bättre att gå till biltvätten än att köra bilen dit om man bor nära...
Självutnämnda experter eller inte. Om spegeln sitter på rätt höjd kan såklart diskuteras, men TS har ju accepterat höjden, det är ju knappast hantverkarens fel.J J P skrev:
Du tycker att det är hantverkarens uppgift att bygga om gratis, när denne har frågat om det är ok med en viss höjd och fått ett ja på det?J J P skrev:
Nu har jag mätt mina spelar i badrummet. 177, 175, 185 och 182.
En har jag satt själv så där får jag bita i det sura äpplet. Men tror ni de andra kan gå som dolda fel? 😉
Är det verkligen ett problem att den sitter på 177cm? Ser der bra ut i övrigt eller ser det estetiskt ut som skit?
Att grabben får böja lite på knäna/ luta sig framåt när han fixar frisyren känns som ett överkomligt problem?
En har jag satt själv så där får jag bita i det sura äpplet. Men tror ni de andra kan gå som dolda fel? 😉
Är det verkligen ett problem att den sitter på 177cm? Ser der bra ut i övrigt eller ser det estetiskt ut som skit?
Att grabben får böja lite på knäna/ luta sig framåt när han fixar frisyren känns som ett överkomligt problem?
”Inte har en aning om på vilken höjd tvättstället är på”.K Klockanpå skrev:Så vad är det vi anlitar hantverkaren för om inte hans sakkunnighet?
Som sagt om vi vill ha en handdukstork nära en dusch så förväntar man sig att hantverkaren installerar den på ett ändamålsenligt sätt så du inte kortsluts när du duschar, även om du gärna vill ha handdukstorken på ett bekvämt avstånd från duschen. Ser faktiskt inte vad skillnaden är i vårt fall. Om hantverkaren frågar oss om X och det får påverkan för Y så måste vi naturligtvis bli upplysta om det.
Den specifika frågan var som sagt om ett visst avstånd mellan tvättställ och spegelskåp är OK. För att vi ens skulle kunna dra slutsatsen om vilken höjd spegelskåpet då hamnar på så förutsätter det att vi ens vet vilken höjd tvättstället är på, vilket vi inte har någon aning om.
Det är inte samma fråga som ”vilken höjd vill ni ha spegelskåpet på”.
Onekligen intressant. Har ni aldrig använt ett handfat/tvättställ tidigare? Jag förstår din frustration om det här med rinnande vatten är en helt ny okänd upplevelse för familjen. Berätta om det är så för då förstår vi din ofattbara tafatthet.