S Simon11 skrev:
Nu blev det nästan ännu roligare detta.

Hantverkaren har alltså installerat ett tvättställ på standardhöjd. Så långt är vi överrens.

Efter det har alltså hantverkaren enligt dig installerat ett spegelskåp på en standardhöjd avseende mått från tvättställ till undersida spegelskåp, som han verkligen dubbelkollade med dig om du vill ha det så, varpå du svarat att du vill ha enligt standardmått. Är det korrekt uppfattat refererat till ditt inlägg ovan?

Du ser inget samband här med att skåpet råkade hamna där det hamnade, att det kanske kan ha liiiiite med din kommunikation, eller brist på kommunikation att göra?

Jag lider verkligen med din hantverkare här, det är lite som om beställaren skulle vara min 6-åriga son som står och skriker att han har rättigheter att bestämma över sin egna kropp gällande läggtider när han normalt sett var läggdags för 2 timmar sedan, likt du skriker om din konsumenträtt.
Ja, man trillar av stolen. En av de mer aparta trådar jag läst. Hade jag varit hantverkaren hade jag flyttat på skåpet och därefter tagit mitt pick och pack så långt från TS som möjligt.

• Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Länk till montageanvisningen tack.

Vilken tillverkare och modell är det på spegelskåpet?
Antagligen är det en backspegel till en Volvo han bett hantverkaren montera då hantverkaren monterat allt enligt standardmått men ändå är ingenting rätt. Måste väl vara en för liten spegel då tänker jag... 😀

Hej!
Spännande fråga!

Jag såg idag Bauhaus annosblad för denna vecka.
Där finns lite exempel kanske (eller snarare oklarheter) i frågan.

Såg ett paket för kommod, handfat och spegelskåp som kanske ser ut att ha 25-30 cm mellan handfat och spegelskåp liknande TS fall.

Dimensioner anger ca 60 cm bredd på skåpen.
Badrumsmöbelserie Agnes från Riva med tvättställ, svart underskåp och vit spegelskåp, erbjudande med 20% rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men även höjd
Information om tvättställsskåp: material spånskiva, färg vit, bredd 60 cm, höjd 60 cm, djup 15 cm, levereras omonterat, tillbehör att köpa till.
Kommoden på 65-70 cm höjd (kanske med handfatet max 80 cm).
Ritning visar borrinstruktioner för montering av skåp; avstånd 418 mm horisontellt, 650-700 mm vertikalt, med hand och borrmaskin markerade.
Skapa konto

Sedan spegelskåpet med 180-190 cm överkant
Ritning av spegelskåp med måttangivelser, höjd 1800-1900 mm, bredd 450 mm, visar installation över handfat.
Skapa konto

Så det kan då fattas 3 cm från 177cm till just denna rekommendation?
Men dessutom borde 180 minus 60 cm ge att skåpets underkant hamnar på 120 cm, dvs 40-50 cm över handfatet (vilket inte annonsbilden ser ut att uppnå) relativt höjden 60 cm på skåpen i första bilden (kanske 25 cm) ? Där står å andra sidan att man kan bygga dem som man vill!

Men det finns i samma blad exempel på spegel i "navelhöjd". Så man har ju verkligen möjligheten att självt bestämma hur man vill ha detaljerna.
Badrumsmöbel med kommod och handfat under ett spegelskåp, placerat vid en grå kakelvägg bredvid en handduk och toalett.
Skapa konto

OBS!! Förmodligen ett helt annat skåp än detta exempel i verkligheten bakom tråden. Men 180 cm verkar inte att vara fel höjd i ovankant.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Hej!
Spännande fråga!

Jag såg idag Bauhaus annosblad för denna vecka.
Där finns lite exempel kanske (eller snarare oklarheter) i frågan.

Såg ett paket för kommod, handfat och spegelskåp som kanske ser ut att ha 25-30 cm mellan handfat och spegelskåp liknande TS fall.

Dimensioner anger ca 60 cm bredd på skåpen.
[bild]
Men även höjd
[bild]
Kommoden på 65-70 cm höjd (kanske med handfatet max 80 cm.
[bild]

Sedan spegelskåpet med 180-190 cm överkant
[bild]
Så det kan då fattas 3 cm från 177cm till just denna rekommendation?
Men dessutom borde 180 minus 60 cm ge att skåpets underkant hamnar på 120 cm, dvs 40-50 cm över handfatet (vilket inte annonsbilden ser ut att uppnå relativt höjden 60 cm på skåpen i första bilden (kanske 25 cm) ? Där står å andra sidan att man kan bygga dem som man vill!

Men det finns i samma blad exempel på spegel i "navelhöjd". Så man har ju verkligen möjligheten att självt bestämma hur man vill ha detaljerna.
[bild]
OBS!! Förmodligen ett helt annat skåp än detta exempel i verkligheten bakom tråden. Men 180 cm verkar inte att vara fel höjd i ovankant.
Någon borde lagföra Bauhaus, att sånt får förekomma ostraffat.

• Haha
  • Gilla
Gripe och 5 till
  • Laddar…
E Ett2tre skrev:
Inte behöver väl en hantverkare vara synsk för att förstå att man vill kunna spegla sig i sin badrumsspegel? Eller har du avsiktlig en satt din egen badrumsspegel så att du inte ser dig själv?
Min hantverkare gick inte och mätte s
K Klockanpå skrev:
Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.

Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Beställarkompetens är viktigt när det gäller badrum.

Man vill verkligen gå till botten här känner jag.
Min spegel sitter på 196 cm i överkant. Jag är lite över medellång som är 180 cm på en svensk man enligt chatgpt.
Jag mäter 186 cm från topp till tå.
Satte upp en tejp på 177cm och topparna på mitt hår med morgonfrisyr ryms precis i spegeln, så visst, 177cm kan nog jag tycka är i lägsta laget men inte anmärkningsvärt lågt, och framförallt inte när hantverkaren kollat med byggherren om det blir en bra höjd. Vet vi något om byggherren längd? Han kanske är kortväxt och har mindrevärdeskomplex för det.
Vad dumt det kan bli om hantverkaren försöker ta hänsyn till sin byggherres längd utan att veta att han definierar sig som en basketspelare på 2,1 likt sin son..

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
I jakten på väderkvarnar söktes en Pancho

Efter tusentalsinlägg och ingen Pancho har visat sig borde Don Quijote gett upp kan man tycka

Jag tror tyvärr att denna tråd borde heta ”här föds en rättshaverist”

• Gilla
  • Haha
erikjakan och 7 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
I jakten på väderkvarnar söktes en Pancho

Efter tusentalsinlägg och ingen Pancho har visat sig borde Don Quijote gett upp kan man tycka

Jag tror tyvärr att denna tråd borde heta ”här föds en rättshaverist”
Klockrent

• Haha
sturnus
  • Laddar…
Rimligtvis borde TS få skaffa sig ett nytt alias då nuvarande "Klockanpå" knappast lär få någon hjälp mer på detta forum efter sitt uppträdande här! Jag skulle då rygga tillbaka och ge fanken i att komma med råd om jag såg detta alias dyka upp igen. Jag undrar hur hårt ansatt den stackars hantverkaren har varit under denna process...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Man vill verkligen gå till botten här känner jag.
Min spegel sitter på 196 cm i överkant. Jag är lite över medellång som är 180 cm på en svensk man enligt chatgpt.
Jag mäter 186 cm från topp till tå.
Satte upp en tejp på 177cm och topparna på mitt hår med morgonfrisyr ryms precis i spegeln, så visst, 177cm kan nog jag tycka är i lägsta laget men inte anmärkningsvärt lågt, och framförallt inte när hantverkaren kollat med byggherren om det blir en bra höjd. Vet vi något om byggherren längd? Han kanske är kortväxt och har mindrevärdeskomplex för det.
Vad dumt det kan bli om hantverkaren försöker ta hänsyn till sin byggherres längd utan att veta att han definierar sig som en basketspelare på 2,1 likt sin son..
Jag har gjort helt fel., inser jag nu.
Satt skåpet alldeles för högt, säker över 200 cm i ovankant. Men har som tur är nederkanten nedom brösthöjd (jag är 178 cm). Det blev så illa för att jag satte upp det själv, och jag tog bara hänsyn till mina egna behov. tyvärr. Får leva med det.

Å andra sidan har jag 360 cm i takhöjd i den gamla lgh, så jag kunde ha fått in hela skåpet med underkant 190 cm (om rekommendationen utgått från innertaket och 200 cm).

K Klockanpå skrev:
Det finns standarder, anvisningar och andra rekommendationer, bara att googla.
Uppmanar du oss att googla?

• Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
K Klockanpå skrev:
Måttet som föreslogs av hantverkaren är ett standardmått. Ifall standardmåttet får till följd att spegelskåpet inte installeras fackmässigt så skulle hantverkaren enligt lag (inte enligt dig) upplysa oss, avråda oss om det och sen inhämta vårt godkännande till avvikelsen.
Vad menar du med "inte enligt dig"?
Jag har inte refererat till lagen, jag har koll på den, men har inte refererat till den.

Det jag har sagt är framförallt två saker.
1) Du hänvisar till monteringsanvisningar som hantverkaren brutit mot, men kan inte visa vilka
2) Du har ändrat din story

Så vilka monteringsanvisningar syftar du på? Det är inte särskilt svårt att länka till dem. Jag får lite känslan av att du tittar på monteringsanvisningar för en annan produkt än den du köpt och på något sätt tycker de ska gälla för sin produkt. Samtidigt tror jag att du också förstår att det inte fungerar så och därför vägrar du att länka till dessa. Vi gör alla fel, men du verkar ha väldigt svårt att erkänna dina misstag.

Är det kanske att jag påpekade att din story ändrats när du inte fick de svar du ville ha, i kombination med svårigheten att erkänna ett misstag, som gör att du snurrar vidare?

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Nej det är inte korrekt uppfattat och det är rent grammatiskt helt omöjligt att uppfatta det på det sättet som du gör, såvida man inte har utmaningar med läsförståelsen.

Det står uttryckligen i mitt svar ”ifall standardmåttet får till följd att spegelskåpet inte installeras fackmässigt…”, även om du lämnade den delen utanför. Du är ungefär lika missvisande som hantverkaren, när han tar hänsyn till A men inte B, även om han är skyldig att ta hänsyn till A och B.
Godmorgon, har ni inte flyttat spegelskåpet till önskad höjd, det är det första man gör när något inte blir som man tänkt sig, som jag skrev tidigare, skåpet är kvar oavsett hur många inlägg som skrivs i ärendet, jag har för skojs skull mätt alla spegel höjder som jag har kunnat hos vänner och offentliga toaletter/badrum, jag konstaterar att variationerna är stora, mått mellan 175- 200 där de flesta ryms inom 180-190, barnfamiljer och handikapp anpassade badrum har oftast speglarna lägre, jag har svårt att se det som ni påstår är ett fackmannamässigt montage, enligt mig så är begreppet felaktigt eftersom speglar kan sitta i princip på önskad höjd.
Se till att skåpet blir flyttat och ha det gott i framtiden
Ps, jag för min del återkommer inte till den här tråden flera gånger, allt som kan sägas om ett enkelt problem är sagt.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Måttet som föreslogs av hantverkaren är ett standardmått. Ifall standardmåttet får till följd att spegelskåpet inte installeras fackmässigt så skulle hantverkaren enligt lag (inte enligt dig) upplysa oss, avråda oss om det och sen inhämta vårt godkännande till avvikelsen.

Det är inte konstigare än att du går in i en sängbutik och köper ett par kuddar i 50x60. Du får sen frågan ”vad vill du ha för mått på örngotten till kuddarna?” och du svarar ”standardmått” och biträdet langar fram två örngott som du köper och sedan inte får på kuddarna utan att använda våld. Du konstaterar sen att du fått två örngott i standardmåttet 50x50 men till följd av att biträdet gett dig fel standardmått på örngotten så får du ett par ihoptryckta kuddar.
Avser du svara på något i inlägget som du citerar?
(I så fall kan jag tänka mig att behålla notiserna på, nämligen.)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad menar du med "inte enligt dig"?
Jag har inte refererat till lagen, jag har koll på den, men har inte refererat till den.

Det jag har sagt är framförallt två saker.
1) Du hänvisar till monteringsanvisningar som hantverkaren brutit mot, men kan inte visa vilka
2) Du har ändrat din story

Så vilka monteringsanvisningar syftar du på? Det är inte särskilt svårt att länka till dem. Jag får lite känslan av att du tittar på monteringsanvisningar för en annan produkt än den du köpt och på något sätt tycker de ska gälla för sin produkt. Samtidigt tror jag att du också förstår att det inte fungerar så och därför vägrar du att länka till dessa. Vi gör alla fel, men du verkar ha väldigt svårt att erkänna dina misstag.

Är det kanske att jag påpekade att din story ändrats när du inte fick de svar du ville ha, i kombination med svårigheten att erkänna ett misstag, som gör att du snurrar vidare?
Inte ändrat min ”stort”. Konkretisera vad som enligt dig har ändrats.

Monteringsanvisningar och standardmått finns. 177 cm i överkant är inte förenligt med dessa.

Fråga till dig givet ditt resonemang:

Anser du att ett spegelskåp som monteras på 1 cm i underkant och 100 cm i överkant från golvet är fackmässigt installerat?

Obs att du inte får svara ”ja om beställaren godkänt det”, eftersom beställaren inte godkänt det och att vad beställaren godkänner ändå inte nödvändigtvis är samma sak som vad som är fackmässigt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.