57 994 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Har nu läst igenom hela tråden och håller med dom flesta inläggen, förutom samtliga från TS.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 975 inlägg
Jag kan ha missat det, men har du en länk till dessa monteringsanvisningar helt plötsligt?K Klockanpå skrev:
Du började ju med att efterfråga en massa saker...
Har ni den överenskommelsen? Det har åtminstone inte jag sett skrivet innan.K Klockanpå skrev:
Jag kan inte heller se att du besvarat frågan jag ställde tidigare i #328, vad trodde du meningen med hantverkaren fråga egentligen var?
I inlägg #17 skrev du följande:
Nja vi har godkänt ett mått mellan tvättställ och spegelskåpet som föreslagits av hantverkaren själv. Att det sedan fått påverkan på vad spegelskåpets överkant hamnat på är så klart uppenbart för alla nu, men det var det inte för oss när hantverkaren frågade om avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet.
Enligt det inlägget så har ni godkänt ett mått, men inte förstått vad det gav för resultat. Så fortsätter det i inlägg efter inlägg, att ni har godkänt avståndet, men ...
I inlägg #165 så ändrar du helt plötsligt din story. Nu har du inte alls godkänt avståndet mellan spegel och tvättställ, nu har du bara svarat att det ska vara standardmått.
Att du hugger på alla, inte ger information om vilken montageanvisning som hantverkaren brutit mot och att du ändrar story tycker jag talar väldigt mycket emot dig. Ett tips för framtiden, försök vara tydlig och trevlig i trådar och försöka vara tydlig med hantverkaren och svara inte på frågor om du inte förstår dem, ställ istället frågor.
Jag frågar igen: Vad säger hantverkaren om skåpets placering? Hur ska ni göra för att komma till en bra lösning? Att du inte är överens med ett flertal av skribenterna här är ju tydligt, så hur går du vidare nu?K Klockanpå skrev:Du ligger troligtvis sömnlös för att du försöker prata runt det faktumet att du systematiskt saknar förmåga att förstå enkel juridik. Det är helt ok att ditt intellekt är i nivå med hantverkares. Du har säkert andra styrkor. Då tar vi det igen.
Vi har inte godkänt en höjd på överskåpet. Det finns inget inlägg i denna tråd annat än dina spekulationer som talar för det. Vi har kommit överens om att vi ska ha fackmässiga mått och har på hantverkarens förfrågan sagt ok till att det åtminstone ska vara 25 cm mellan tvättställ och spegelskåpet (om det är fackmässigt). Sedan har hantverkaren tänkt A, men inte B (alltså det du systematiskt gör i denna tråd), och monterat spegelskåpet på 177 cm från golv till spegelns överkant. Detta mått är inte fackmässigt eftersom det är i strid med monteringsanvisningar. Det är också ett fel eftersom en för lågt monterad spegel i strid med vår överenskommelse inte kan användas ändamålsenligt.
Frågar åt en kompis...
Finns det en fackamannamässig höjd för montering av dusch?
Min kompis godkände avståndet från golv till hållare för dushmunstycke, men när hans långa son gick in i duschen upplevde han att duschmunstycket satt för lågt! Nu vill han att hantverkaren ska göra om jobbet gratis... 🤭
Finns det en fackamannamässig höjd för montering av dusch?
Min kompis godkände avståndet från golv till hållare för dushmunstycke, men när hans långa son gick in i duschen upplevde han att duschmunstycket satt för lågt! Nu vill han att hantverkaren ska göra om jobbet gratis... 🤭
Det är fel. Höjden som du skriver är väl standard såvida inte skåpet är väldigt stort, då kommer ju överkant högre i vissa fall.K Klockanpå skrev:Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.
Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Runt 40cm mellan skåp och handfat brukar det bli med ett normalstort skåp.
Måttet som föreslogs av hantverkaren är ett standardmått. Ifall standardmåttet får till följd att spegelskåpet inte installeras fackmässigt så skulle hantverkaren enligt lag (inte enligt dig) upplysa oss, avråda oss om det och sen inhämta vårt godkännande till avvikelsen.Fairlane skrev:
Jag kan ha missat det, men har du en länk till dessa monteringsanvisningar helt plötsligt?
Du började ju med att efterfråga en massa saker...
Har ni den överenskommelsen? Det har åtminstone inte jag sett skrivet innan.
Jag kan inte heller se att du besvarat frågan jag ställde tidigare i #328, vad trodde du meningen med hantverkaren fråga egentligen var?
I inlägg #17 skrev du följande:
Nja vi har godkänt ett mått mellan tvättställ och spegelskåpet som föreslagits av hantverkaren själv. Att det sedan fått påverkan på vad spegelskåpets överkant hamnat på är så klart uppenbart för alla nu, men det var det inte för oss när hantverkaren frågade om avståndet mellan tvättställ och spegelskåpet.
Enligt det inlägget så har ni godkänt ett mått, men inte förstått vad det gav för resultat. Så fortsätter det i inlägg efter inlägg, att ni har godkänt avståndet, men ...
I inlägg #165 så ändrar du helt plötsligt din story. Nu har du inte alls godkänt avståndet mellan spegel och tvättställ, nu har du bara svarat att det ska vara standardmått.
Att du hugger på alla, inte ger information om vilken montageanvisning som hantverkaren brutit mot och att du ändrar story tycker jag talar väldigt mycket emot dig. Ett tips för framtiden, försök vara tydlig och trevlig i trådar och försöka vara tydlig med hantverkaren och svara inte på frågor om du inte förstår dem, ställ istället frågor.
Det är inte konstigare än att du går in i en sängbutik och köper ett par kuddar i 50x60. Du får sen frågan ”vad vill du ha för mått på örngotten till kuddarna?” och du svarar ”standardmått” och biträdet langar fram två örngott som du köper och sedan inte får på kuddarna utan att använda våld. Du konstaterar sen att du fått två örngott i standardmåttet 50x50 men till följd av att biträdet gett dig fel standardmått på örngotten så får du ett par ihoptryckta kuddar.
Du, var är monteringsanvisningarna?K Klockanpå skrev:Måttet som föreslogs av hantverkaren är ett standardmått. Ifall standardmåttet får till följd att spegelskåpet inte installeras fackmässigt så skulle hantverkaren enligt lag (inte enligt dig) upplysa oss, avråda oss om det och sen inhämta vårt godkännande till avvikelsen.
Det är inte konstigare än att du går in i en sängbutik och köper ett par kuddar i 50x60. Du får sen frågan ”vad vill du ha för mått på örngotten till kuddarna?” och du svarar ”standardmått” och biträdet langar fram två örngott som du köper och sedan inte får på kuddarna utan att använda våld. Du konstaterar sen att du fått två örngott i standardmåttet 50x50 men till följd av att biträdet gett dig fel standardmått på örngotten så får du ett par ihoptryckta kuddar.
Nu blev det nästan ännu roligare detta.K Klockanpå skrev:
Hantverkaren har alltså installerat ett tvättställ på standardhöjd. Så långt är vi överrens.
Efter det har alltså hantverkaren enligt dig installerat ett spegelskåp på en standardhöjd avseende mått från tvättställ till undersida spegelskåp, som han verkligen dubbelkollade med dig om du vill ha det så, varpå du svarat att du vill ha enligt standardmått. Är det korrekt uppfattat refererat till ditt inlägg ovan?
Du ser inget samband här med att skåpet råkade hamna där det hamnade, att det kanske kan ha liiiiite med din kommunikation, eller brist på kommunikation att göra?
Jag lider verkligen med din hantverkare här, det är lite som om beställaren skulle vara min 6-åriga son som står och skriker att han har rättigheter att bestämma över sin egna kropp gällande läggtider när han normalt sett var läggdags för 2 timmar sedan, likt du skriker om din konsumenträtt.
Nej det är inte korrekt uppfattat och det är rent grammatiskt helt omöjligt att uppfatta det på det sättet som du gör, såvida man inte har utmaningar med läsförståelsen.S Simon11 skrev:Efter det har alltså hantverkaren enligt dig installerat ett spegelskåp på en standardhöjd avseende mått från tvättställ till undersida spegelskåp, som han verkligen dubbelkollade med dig om du vill ha det så, varpå du svarat att du vill ha enligt standardmått. Är det korrekt uppfattat refererat till ditt inlägg ovan?
Det står uttryckligen i mitt svar ”ifall standardmåttet får till följd att spegelskåpet inte installeras fackmässigt…”, även om du lämnade den delen utanför. Du är ungefär lika missvisande som hantverkaren, när han tar hänsyn till A men inte B, även om han är skyldig att ta hänsyn till A och B.
Men nu får du väl ge dig, är det ett standardmått eller inte? Att du anser att han skulle trippelkollat sin dubbelkoll får stå för dig, men du kan ju omöjligt mena att det är min läsförståelse det är fel på när du själv benämner måttet som ett standardmått och i nästa inlägg säger att det absolut inte är ett standardmått för att han inte ifrågasätter ditt svar. Att jag medvetet använder syftningsfel i mina referat är ju just för att påvisa för dig att myntet har två sidor men inte ens då kan du förstå att du är en omöjlig person att diskutera med.K Klockanpå skrev:Nej det är inte korrekt uppfattat och det är rent grammatiskt helt omöjligt att uppfatta det på det sättet som du gör, såvida man inte har utmaningar med läsförståelsen.
Det står uttryckligen i mitt svar ”ifall standardmåttet får till följd att spegelskåpet inte installeras fackmässigt…”, även om du lämnade den delen utanför. Du är ungefär lika missvisande som hantverkaren, när han tar hänsyn till A men inte B, även om han är skyldig att ta hänsyn till A och B.
Det är inte jag som lider av avsaknad läsförståelse eller har problem med gramatiken, det är ju något som är glasklart iaf.