D Dilato skrev:
177 cm överkant verkar vara ett normalt mått eller till och med lite högt enligt denna spegeltillverkare
Är det en sida för kortväxta för vilka skulle annars ha dom höjderna i överkant på en spegel.

A adron skrev:
För att ett badrum ska vara handikappanpassat bör väl botten på spegeln vara mellan 100-110 cm, och då får långa människor böja sig om spegeln inte är tillräckligt hög.
Speglar för rullstolsburna brukar vara delade så även stående kan se bra i spegeln.

M mats.3 skrev:
Är det en sida för kortväxta för vilka skulle annars ha dom höjderna i överkant på en spegel.
Enkelt - man konstruerar en grop att stå i. Detta också för att göra dessa hysteriska badrumsrenoveringar ännu dyrare. Alla vinner.

• Haha
  • Gilla
Svetor och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Precis infällt i väggen. Det är ett inbyggt skåp.

Nej vi har inte kommit överens om höjd. Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer. Men problemet är bara att hantverkaren då också satt skåpet på 177 cm i överkant, vilket vi inte kommit överens om.
Jag har insett vad TS försöker säga efter att ha läst om hela tråden 4 gånger och legat sömnlös sedan i fredags när tråden startades.

TS vill ha tvättstället installerat på 120 cm över golvet!

Hänvisar till ett av de första inläggen ifrån TS. #11 för att vara exakt, och för att göra det enkelt citeras det här ovan.

Där är TS väldigt tydlig med att han godkänt avståndet mellan tvättställ och underkant spegel.

Han är bevisligen missnöjd med vart överkanten av spegeln har hamnat när byggaren istället för att utgå ifrån TS långa sons önskan om vart överkant spegeln bör vara och utgå ifrån det, istället har utgått ifrån standardhöj på ett tvättställ, därefter adderat godkänt avstånd till underkant spegel.

Skönt, nu kan vi lägga denna tråd till arkivet och jag kan åter få min skönhetssömn.

Vad enkelt det hade vart med rätt rubrik.
"Mitt tvättställ har blivit för lågt, kan jag på något sett få min tabbe bekostnad av byggaren"

• Haha
  • Gilla
GreenYoda och 8 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Jag har insett vad TS försöker säga efter att ha läst om hela tråden 4 gånger och legat sömnlös sedan i fredags när tråden startades.

TS vill ha tvättstället installerat på 120 cm över golvet!

Hänvisar till ett av de första inläggen ifrån TS. #11 för att vara exakt, och för att göra det enkelt citeras det här ovan.

Där är TS väldigt tydlig med att han godkänt avståndet mellan tvättställ och underkant spegel.

Han är bevisligen missnöjd med vart överkanten av spegeln har hamnat när byggaren istället för att utgå ifrån TS långa sons önskan om vart överkant spegeln bör vara och utgå ifrån det, istället har utgått ifrån standardhöj på ett tvättställ, därefter adderat godkänt avstånd till underkant spegel.

Skönt, nu kan vi lägga denna tråd till arkivet och jag kan åter få min skönhetssömn.

Vad enkelt det hade vart med rätt rubrik.
"Mitt tvättställ har blivit för lågt, kan jag på något sett få min tabbe bekostnad av byggaren"
Du ligger troligtvis sömnlös för att du försöker prata runt det faktumet att du systematiskt saknar förmåga att förstå enkel juridik. Det är helt ok att ditt intellekt är i nivå med hantverkares. Du har säkert andra styrkor. Då tar vi det igen.

Vi har inte godkänt en höjd på överskåpet. Det finns inget inlägg i denna tråd annat än dina spekulationer som talar för det. Vi har kommit överens om att vi ska ha fackmässiga mått och har på hantverkarens förfrågan sagt ok till att det åtminstone ska vara 25 cm mellan tvättställ och spegelskåpet (om det är fackmässigt). Sedan har hantverkaren tänkt A, men inte B (alltså det du systematiskt gör i denna tråd), och monterat spegelskåpet på 177 cm från golv till spegelns överkant. Detta mått är inte fackmässigt eftersom det är i strid med monteringsanvisningar. Det är också ett fel eftersom en för lågt monterad spegel i strid med vår överenskommelse inte kan användas ändamålsenligt.

• Haha
  • Wow
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Du ligger troligtvis sömnlös för att du försöker prata runt det faktumet att du systematiskt saknar förmåga att förstå enkel juridik. Det är helt ok att ditt intellekt är i nivå med hantverkares. Du har säkert andra styrkor. Då tar vi det igen.

Vi har inte godkänt en höjd på överskåpet. Det finns inget inlägg i denna tråd annat än dina spekulationer som talar för det. Vi har kommit överens om att vi ska ha fackmässiga mått och har på hantverkarens förfrågan sagt ok till att det åtminstone ska vara 25 cm mellan tvättställ och spegelskåpet (om det är fackmässigt). Sedan har hantverkaren tänkt A, men inte B (alltså det du systematiskt gör i denna tråd), och monterat spegelskåpet på 177 cm från golv till spegelns överkant. Detta mått är inte fackmässigt eftersom det är i strid med monteringsanvisningar. Det är också ett fel eftersom en för lågt monterad spegel i strid med vår överenskommelse inte kan användas ändamålsenligt.
Men visa monteringsanvisningarna då? Vad är problemet med det? Saknar du förmåga att förstå att de behövs i detta sammanhanget? 🤔

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vi har inte godkänt en höjd på överskåpet. Det finns inget inlägg i denna tråd
Varför skrev du då följande?
K Klockanpå skrev:
Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer.
När avståndet mellan tvättstället och underkant av spegelskåpet stämmer så hamnar överkanten på skåpet på ett fast avstånd/höjd från tvättstället.
Så beroende på vilken höjd tvättstället hamnar på så hamnar automatiskt överkanten på spegelskåpet på en viss höjd över golvet.

• Gilla
Jenpet och 11 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:

Neeeeej..
Jag trodde verkligen att jag hade knäckt koden här, äntligen förstått vad du försökt förmedla utan att lyckas.
Att inte se sambandet mellan höjden på överkant skåp / underkant skåp, att inte förstå att om man anger en höjd på underkant skåp blir överkant skåp samma höjd + höjden på skåpet är för mig brist på intelligens. Så kalla mig dum du, men med mig som referens blir ju du dummare..

• Gilla
orutti och 14 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Neeeeej..
Jag trodde verkligen att jag hade knäckt koden här, äntligen förstått vad du försökt förmedla utan att lyckas.
Att inte se sambandet mellan höjden på överkant skåp / underkant skåp, att inte förstå att om man anger en höjd på underkant skåp blir överkant skåp samma höjd + höjden på skåpet är för mig brist på intelligens. Så kalla mig dum du, men med mig som referens blir ju du dummare..
Du har inte hört talas om Silver Stretch Mirror?

Demmpa Demmpa skrev:
Varför skrev du då följande?

När avståndet mellan tvättstället och underkant av spegelskåpet stämmer så hamnar överkanten på skåpet på ett fast avstånd/höjd från tvättstället.
Så beroende på vilken höjd tvättstället hamnar på så hamnar automatiskt överkanten på spegelskåpet på en viss höjd över golvet.
TS har bevisligen inte förstått att det är tvättstället som är för lågt och inte spegelskåpet. Svårt det här med badrumstermer, vad som är vad. 😀

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Du är ett bra exempel på varför det krävs en utbildning för att bedöma vad som är fackmässigt i juridisk mening.
Ta det till domstol då, du kanske har bättre lycka där om man ska tro dig. Du har godkänt en placering och missat att tänka hela vägen. Det händer alla någon gång, med eller utan utbildning. Det kan du inte lägga på någon annan. Hantverkaren kunde påtalat var skåpet översida hamnar som en konsekvens av vad du godkände. Men precis som du trodde att han skulle reagera trodde han kanske att du hade tänkt efter, kan det vara så? Han ställde åtminstone frågan och fick ett godkännande. Det enklaste här hade väl varit att stå på plats med hantverkaren och diskutera placeringen och mäta tillsammans hur det hamnar på väggen. Tyvärr har man ett eget ansvar i att få det precis som man vill och ger man vaga riktlinjer och dessutom ger sitt medgivande till förslag som får konsekvenser för slutresultatet, ja då får man stå sitt kast.
Du får nog snällt tugga i dig detta dessvärre.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
du systematiskt saknar förmåga att förstå enkel juridik.
Tror du verkligen på fullt allvar att din egen "förståelse" är den rätta här och kommer att hjälpa dig att få rätt trots att i princip alla i tråden förklarat för dig upprepade gånger att du helt enkelt har fel?

Kan du åtminstone för ett ögonblick försöka tänka tanken att det faktiskt är du som har fel denna gång? Jag tror det skulle vara nyttigt för dig.

• Gilla
Tullio och 14 till
  • Laddar…
S Skåning82 skrev:
Det enklaste här hade väl varit att stå på plats med hantverkaren och diskutera placeringen och mäta tillsammans hur det hamnar på väggen.
Instämmer helt, viktig lärdom.

Nuförtiden försöker jag alltid ha alla delar på plats innan arbetet ska utföras, så att man tillsammans kan titta och hålla upp saker osv.

Jag undviker även att kravställa i form av mått, utan förklarar de bakomliggande tankarna. T.ex

- Denna kanten ska linjera med det hörnet
- Den här dörren ska gå att öppna utan att den slår i
- Den här detaljen ska vara centrerad i utrymmet

osv

• Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:

Tror inte du ska vara så kaxig och döma hur andra uttryck sig här i frågan.
Du har själv skapat felet med att fackmässigt gått ifrån "bransch standard" - hade du inte lagt dig i måttsättningen hade allt hamnat på rätt höjder!
Har du inte mer intresse att följa upp bygget? Infällanden borde ju funnits där några dagar innan ytskikt kommit på plats? Du borde ju funderat på när tätskikt mm var på plats hur hålet i väggen var placerat - fattar inte hur du kan komma på detta när din son ska använda spegeln.
Sedan förstår jag att kostanden på 570' är för mycket och att det då inte ens blev "bra" - får bägaren att rinna över.

• Gilla
Jorel03 och 7 till
  • Laddar…
Brukar emellanåt läsa trådar här då man kan lära sig ett och annat inför framtida projekt. Förstår mångas frustration när saker inte blir som man tänkt. Har själv varit med om det och har i grund och botten inget större förtroende för hantverkare i allmänhet. Men, denna trådstartare "Klockanpå" är bara för mycket!! Hur orkar människan sitta och mata på med hur många kommentarer som helst, ofta i en väldigt otrevlig ton, utan att det leder någon vart? Inse att DU har brustit själv, att DU är del av problemet! Och när du ser vilka svar du får här så lägg ner i stället för att tjata på som du gör. Det bäddar inte för någon hjälp vid framtida frågeställningar.

• Gilla
Dizzy84 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.