K Klockanpå skrev:
Frågan om avståndet mellan spegelskåpet och tvättstället säger lika lite om vad höjden på spegelskåpet ska vara som vad höjden på tvättstället ska vara. Det säger ingenting annat än vad som är av oss godkänt avstånd.

Ifall avståndet inte är lämpligt eftersom det medför att spegelskåpet, eller för den delen tvättstället, kommer att monteras långt under standardmått så att det inte kan användas på ett ändamålsenligt sätt så är det ett sådant fel som hantverkaren varit skyldig att upplysa oss om.

Inte svårare än så.

Man kan tänka sig 1000 andra situationer där en hantverkare kan fråga oss om ett mått, placering av något eller annan detalj som får negativa konsekvenser på annat. I sådana fall måste den upplysa oss om det.
Hej - Man kan konstatera att du är missnöjd - istället för att bli mer osams med hantverkaren - fråga vad det kostar att flytta och be samtidigt någon annan räkna på samma jobb. Ta det pris som känns bäst. Du kommer reta dig på skåpet lång tid framöver - och du har redan lagt för mycket frustration som synes här i tråden. Ibland blir det fel. I detta fallet har väl rörmokaren satt handfatet på standardhöjd - han har inga andra direktiv att följa. Snickaren satt badrumsskåpet - den personen använde inte standardmått utan hade ju fått ett mått som han skulle förhålla sig till. Helhetsbilden hade du som byggherren/beställare av jobbet.

K Klockanpå skrev:
Jag har godkänt ett avstånd mellan tvättstället och spegelskåpet, ifall det får påverkan för ett annat standardmått och användningen av spegelskåpet på ett sätt som vi inte godkänt, så behöver vi naturligtvis bli upplysta om det. Det är inte vi som anlitas som fackmän. Faktum är att frågan var specifikt ställd för det mellanrummet, inte som fråga hur högt spegelskåpet ska sitta. Visst kan man tycka att vi kunde räkna ut det, men det är inte vi som är i ställning att räkna ut vad för påverkan olika val får på annat, det är hantverkaren.

Det är inte konstigare än att vi skulle peka ut var en handdukstork ska sitta, då måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den inte är för nära duschen. Eller om vi vill ha en lång takdusch, så måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den kan monteras på ett sätt att vi inte slår i huvudet när vi ska duscha. Och så vidare…
Hur kan hantverkaren veta hur lång er son är? Det är faktiskt en sak ni borde ha kollat med badrumsskåpet ni köpte, hantverkaren har faställt ett mått med er och utfört tjänsten korrekt, resten får ni leva med. Ni valde skåpet, ni godkände placeringen, man har stort ansvar för vilka saker man köper i badrummet och ber en hantverkare sätta upp. Det går ju ej emot reglerna, så som dina förslag gör. Skåpet är placerat enligt godkända byggregler i ett badrum, så kan omöjligt vara hantverkarens fel, ibland får man faktiskt ta sitt egna ansvar.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.

Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Jag förstår inte riktigt varför denna tråd startades då alla svar här inte tas emot. Förstår då inte varför tråden ens är startad om du inte ville ha hjälp och synpunkter på om hantverkaren gjort fel eller inte när du redan bestämt dig.

• Gilla
Gripe och 4 till
  • Laddar…
Oj, 27 delsidor! Orkar inte läsa allt så nån har säkert föreslagit detta tidigare, men finns det möjlighet att sätta upp en extra enkel spegel nånstans i badrummet, i en höjd som passar din son? Enkelt och billigt om det funkar.

K Klockanpå skrev:
Precis och vi har inte ”i plågsam detalj” sagt något om vilken höjd spegelskåpet ska installeras på, vad ska hantverkaren göra då? Jo efterfråga vilken höjd vi vill ha spegelskåpet på.
Och det är precis vad han gjort. Han har monterat efter anvisningar och du kan inte begära att han ska ha koll på hur långa era barn är. Det borde faktiskt ni själva tänkt på.
Det enklaste borde väl att byta dörr eller spegel till en större.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
177 cm överkant verkar vara ett normalt mått eller till och med lite högt enligt denna spegeltillverkare

• Rund spegel med LED-belysning ovanför ett handfat på ett stilrent badrum med grå väggar och dekorativa föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GreenYoda och 6 till
  • Laddar…
För att ett badrum ska vara handikappanpassat bör väl botten på spegeln vara mellan 100-110 cm, och då får långa människor böja sig om spegeln inte är tillräckligt hög.

K Klockanpå skrev:
Hantverkaren har inte frågat om var spegelskåpets underkant ska vara i förhållande till tvättstället. Han har frågat oss om vad för avstånd mellan tvättställ och spegelskåpet som vi är ok med och han har då själv föreslagit ett mått. Vi har svarat att vi är ok med standardmått. Det är inte samma fråga som ”vilken höjd vill ni att spegelskåpet ska monteras på”.
Det är exakt samma fråga! Den som inte inser det har väldiga problem, vilket alla inlägg visar.

• Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det här är en standard som dom flesta storbyggare använder.
[bild]
Denna har mina hantverkare refererat till.

I TS fall så är problemet en miss i kommunikation. Det har nog hänt alla som tagit in hantverkare, undertecknad inkluderad.
Hantverkare förutsatte helt sonika att ni insåg konsekvensen av beslutet om avståndet mellan tvättställ och spegelskåp.
Om det sitter som överenskommit finns det inget att anmärka på där.

Däremot tycker jag absolut ni ska investera i den extra dagens arbete för att korrigera det.
Jag kollade precis i mina badrum och jag har 194 cm respektive 196,5 cm till överkant på mina speglar. Vi sate dem medvetet lite högre än standard (190 cm).

Jag blir helt vimmelkantig av denna tråden. Detta är nog i särklass den sjukaste tråden jag läst på detta forumet i alla fall. Det är rena rama ekokammaren,

Finns spegelskåpet ens, eller är spegelskåpet vännerna (eller hantverkarna) vi träffar på vägen?

Kan TS snälla lägga ut en bild på skåpet, eller kanske skicka en länk var det är inköpt?

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Absolut. Hantverkaren ska ta till vara på dina intressen i möjligaste mån och jag är en stark förespråkare av konsumenträtt. Här tycker jag dock att du går bort dig. Handfat sitter monterade på ungefär samma höjd överallt, det diffar kanske 10 cm. Att därifrån dra slutsatser om spegelhöjd är rätt enkelt. Du vet väl rimligen vilken storlek på spegelskåp du köpte? Du är ansvarig för att tala om för hantverkaren hur du vill ha det. I plågsam detalj oftast, om man har särskilda krav. Vilket jag anser att ett i tätskiktet infällt skåp är. Det är väldigt udda, jag har inte sett det i någon bostad som jag besökt.

Nåväl, vad jag säger eller tycker ändrar inget. Jag beklagar att du fått problem och det är trist att det kostar så mycket pengar att få hantverkare att göra något. Jag tycker dock att du i första hand har dig själv att skylla vad gäller skåpet.

Du borde, som det skrevs ovan, ha haft en arkitekt eller projektledare som motpart.

Purre Purre skrev:
och kolla här, spegelskåp mot tak. Fan vad sjukt 😮

[länk]
Men det där var oerhört pöbelaktigt, även om det var ett stort spegelskåp! Ser du inte toaletten, en alldeles vanlig golvstående toastol, för den rätta Jem & Fix-känslan!? Pöbelaktigt, som sagt.

• Haha
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vem läser endast ämnesrubriken och sedan svarar i en tråd?
Det är nog inte ovanligt i en tråd med mer än 200inlägg..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.