57 851 läst ·
733 svar
58k läst
733 svar
Finns det en fackmannamässig höjd på ett spegelskåp?
Menar du att försäkringsbolag endast täcker vattenskador? Källa? Försäkringar täcker inte skador till följd av olyckor i något som inte är fackmässigt.BirgitS skrev:
Vet ej det var inte vad jag sa. Jag skriver att skador för sådant som inte är fackmässigt utfört aldrig täcks, spelar ingen roll om det gäller skåp, vattenlås, avloppDemmpa skrev:
Du har enligt egen utsago handlat upp en totalentreprenad.K Klockanpå skrev:
Då är det ditt ansvar att ta fram en kravspecifikation på det nya badrummet.
Kan vara att det skal finnas en mugg att skita i eller vad du nu anser vara lämpligt för att få den funktion på badrummet du önskar dig.
Entreprenören ansvarar för att projektera det som behövs för att bygga badrummet utifrån din specifikation. Och sedan bygga det du specificerade i din kravspecifikation på funktion och materialval, eller vad du nu önskar reglera.
Men gissar på att du inte gjort någon upphandling av en totalentreprenad, utan det är nått löst i kante bara kom å bygg
I alla fall tyder dina inlägg och svar på att så är fallet.
Entreprenören skulle presenterat ritningar på hur han tänkt lösa det hela och du skulle godkänt allt detta innan avtal ingicks och dom startade upp jobbet.
Nej det var din tolkning av vad jag skrev. Att det är en IQ-befriad tolkning du gör kan vi vara eniga om.S Simon11 skrev:
Det jag skrev, och kan upprepa det, var att ett försäkringsbolag inte ersätter skador till följd av något som inte är fackmässigt utfört. Menar du att det inte stämmer?
Du kan vara lugn. Att det ska vara fackmässigt är inget vi behöver avtala om, det framgår redan av konsumenttjänstlagen. Vad är det du inte förstår med det?GoC skrev:
Du har enligt egen utsago handlat upp en totalentreprenad.
Då är det ditt ansvar att ta fram en kravspecifikation på det nya badrummet.
Kan vara att det skal finnas en mugg att skita i eller vad du nu anser vara lämpligt för att få den funktion på badrummet du önskar dig.
Entreprenören ansvarar för att projektera det som behövs för att bygga badrummet utifrån din specifikation. Och sedan bygga det du specificerade i din kravspecifikation på funktion och materialval, eller vad du nu önskar reglera.
Men gissar på att du inte gjort någon upphandling av en totalentreprenad, utan det är nått löst i kante bara kom å bygg
I alla fall tyder dina inlägg och svar på att så är fallet.
Entreprenören skulle presenterat ritningar på hur han tänkt lösa det hela och du skulle godkänt allt detta innan avtal ingicks och dom startade upp jobbet.
177 cm är lite lägre än 190 vad gäller höjd. Det är t o m lägre än 185 cm. Jag har sagt åt dig hur du ska göra. (I min värld var detta nästan det enklaste problem som jag har hört talas om i byggsammanhang. Mer ett förtret än bekymmer, faktiskt. Min lösning blir nästan en förbättring i ditt badrum.)K Klockanpå skrev:
Man bygger inte ett badrum efter konsumentköplagenK Klockanpå skrev:
Kan inte entreprenören så anlitar han en arkitekt, som du självklart får betala i priset till entreprenören. Det är liksom det som är finessen med en totalentreprenad som du skriver att du köpt.
Att det sedan skall byggas fackmannamässigt är en självklarhet.
Och en snickare är inte fackman inom inredningsarkitektur. Hade däremot en inredningsarkitekt ritat det med ett allt för lågt placerat badrumsskåp så kan man börja fundera på att det inte är fackmannamässigt utfört.
Konsumentköplagen? Vad röker du egentligen?GoC skrev:
Man bygger inte ett badrum efter konsumentköplagen
Kan inte entreprenören så anlitar han en arkitekt, som du självklart får betala i priset till entreprenören. Det är liksom det som är finessen med en totalentreprenad som du skriver att du köpt.
Att det sedan skall byggas fackmannamässigt är en självklarhet.
Och en snickare är inte fackman inom inredningsarkitektur. Hade däremot en inredningsarkitekt ritat det med ett allt för lågt placerat badrumsskåp så kan man börja fundera på att det inte är fackmannamässigt utfört.
Fackmässigt enligt konsumenttjänstlagen innebär att den totalentreprenad som vi beställt ska vara fackmässigt utförd. Vilket innebär per definition att badrummet ska vara utfört fackmässigt.
K Klockanpå skrev:
Du är verkligen helt verklighetsfrånvänd.K Klockanpå skrev:
Du påstår på något underligt sätt att ditt försäkringsbolag inte täcker en eventuell skada på ditt spegelskåp för att du anser det sitta för lågt och därmed inte är utfört fackmässigt. Jag vill med 100% säkerhet påstå att de skiter blanka fan i om det sitter på 1,9 eller 1,7 meters höjd till överkant, så med ditt resonemang har du ju själv sagt att skåpet är fackmässigt installerat då försäkringsbolaget till 100% INTE kommer neka dig ersättning för skåpet vid en eventuell skada.
Hur skulle motiveringen ifrån försäkringsbolaget lyda?
"Vi avser härmed att neka dig ersättning för spegelskåpet då det är placerat för lågt för att du skall kunna se dig själv i spegeln och därmed inte är att betrakta som ett spegelskåp. Det du däremot har möjlighet till, är att yrka på ersättning för en ikea bänkstomme, typ metod eller likvärdig, som vi anser är mer likvärdig ditt så kallade spegelskåp. MVH // Försäkringsbolaget"
Frågan är vad du röker för något.K Klockanpå skrev:
Så har en inredningsarkitekt varit engagerad och ritat handlingar som byggaren skal bygga efter?
Du kan väl fråga byggaren vilken Arkitekt dom anlitat som tagit fram underlaget ?
Om du vill ha svar på din fråga om montaget av badrumsskåpet är fackmannamässigt utfört behöver du fråga en domstol om.
Då får du till slut en dom som avgör om så är fallet eller inte.
Men du har ju fått minst hundra liknande svar som inte faller dig i smaken.
Det var du som påstod att försäkringsbolag täcker skador för sådant som inte är fackmässigt installerat.S Simon11 skrev:Du är verkligen helt verklighetsfrånvänd.
Du påstår på något underligt sätt att ditt försäkringsbolag inte täcker en eventuell skada på ditt spegelskåp för att du anser det sitta för lågt och därmed inte är utfört fackmässigt. Jag vill med 100% säkerhet påstå att de skiter blanka fan i om det sitter på 1,9 eller 1,7 meters höjd till överkant, så med ditt resonemang har du ju själv sagt att skåpet är fackmässigt installerat då försäkringsbolaget till 100% INTE kommer neka dig ersättning för skåpet vid en eventuell skada.
Hur skulle motiveringen ifrån försäkringsbolaget lyda?
"Vi avser härmed att neka dig ersättning för spegelskåpet då det är placerat för lågt för att du skall kunna se dig själv i spegeln och därmed inte är att betrakta som ett spegelskåp. Det du däremot har möjlighet till, är att yrka på ersättning för en ikea bänkstomme, typ metod eller likvärdig, som vi anser är mer likvärdig ditt så kallade spegelskåp. MVH // Försäkringsbolaget"
Sedan börjar du snacka runt ditt påstående genom att hitta på en fiktiv situation som involverar mitt spegelskåp. Jag håller med dig att det är svårt att förutse vad för skador ett skåp som inte installerats fackmässigt skulle kunna leda till, troligtvis inga. Men det förändrar inte faktumet att ditt påstående är felaktigt i sak och att ett försäkringsbolag därför inte skulle ersätta skada till följd av att skåpet inte installerats fackmässigt.
Redigerat:
Men vad flummar du om? Man behöver inte engagera en inredningsarkitekt för att kunna göra gällande krav på att något ska vara fackmässigt.GoC skrev:
Frågan är vad du röker för något.
Så har en inredningsarkitekt varit engagerad och ritat handlingar som byggaren skal bygga efter?
Du kan väl fråga byggaren vilken Arkitekt dom anlitat som tagit fram underlaget ?
Om du vill ha svar på din fråga om montaget av badrumsskåpet är fackmannamässigt utfört behöver du fråga en domstol om.
Då får du till slut en dom som avgör om så är fallet eller inte.
Men du har ju fått minst hundra liknande svar som inte faller dig i smaken.