K Klockanpå skrev:
Hantverkaren har av oklar anledning frågat oss om ett avstånd mellan ställ och skåp. Vi svarar mer eller mindre ”vi vill ha standardmått och har ingen koll det är därför vi anlitat er”. Vi hade heller ingen uppfattning om att avståndet måste vara något särskilt, annat än åtminstone 20-25 cm (annars slår blandaren i). Notera att han alltså inte frågat oss om vilken höjd skåpet ska installeras på. Du blandar ihop äpplen och päron. Hade hantverkaren frågat oss om installationshöjden hade avståndet till tvättstället som han föreslog inte hållit, såvida vi inte hade blivit upplysta om, avråtts från samt godkänt en avvikelse från en fackmässig höjd på spegelskåpet. Inte svårare än så egentligen.
Nej, det är inte svårare än så. Du anser en sak och hantverkaren anser en annan sak.
Hade jag vart du så hade jag tyckt likadant som dig, men jag hade nog också vart lika förbannad på mig själv som på hantverkaren över att jag inte hade vart tydligare, gjort min hemläxa bättre, säkerställt att det blev exakt som jag ville ha det etc etc.
Men det är som vanligt i det nya samhället, allt är alltid nån annans fel, att rannsaka sig själv ligger inte som ett alternativ..

• Gilla
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jo, med tydlig angiven referens, tvättstället.
Ett avstånd mellan X och Y är inte samma sak som höjden mellan Y och Z.

Återigen var fråga om ett godtagbart avstånd, inte höjden på spegelskåpet. Kan du låta skillnaden sjunka in?

Sedan spelar det ingen roll, för han har oavsett omsorgs- och upplysningsplikt. Ifall ett monteringsavstånd får till följd att något annat inte installeras fackmässigt och inte kan användas ändamålsenligt, så ska han oavsett inte föreslå sådant trams och om han nu gör det, så måste han ändå avråda oss från avvikelsen samt inhämta vårt godkännande om att vi inte vill kunna se oss själva i spegeln.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Nej, det är inte svårare än så. Du anser en sak och hantverkaren anser en annan sak.
Hade jag vart du så hade jag tyckt likadant som dig, men jag hade nog också vart lika förbannad på mig själv som på hantverkaren över att jag inte hade vart tydligare, gjort min hemläxa bättre, säkerställt att det blev exakt som jag ville ha det etc etc.
Men det är som vanligt i det nya samhället, allt är alltid nån annans fel, att rannsaka sig själv ligger inte som ett alternativ..
Fast det du rabblar om nu är inte relevant för frågan om hantverkaren uppfyllt sin omsorgs- och upplysningsplikt samt om höjden på spegelskåpet är i fackmässig höjd.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det här är en standard som dom flesta storbyggare använder.
[bild]
Vart hittade du denna?

S skogaliten skrev:
Om det är något som är väldigt ovanligt, så är det att fälla in ett badrumsskåp i väggen och kakla runt!

Har ni verkligen beställt det?

Hur tänkte ni då?

Badrum med tätskikt och kakel/klinker har en lång livslängd, medan badrumskåp har en kort livslängd (oavsett material)och byts oftast ut långt innan resten av badrummet måste göras om/renoveras.

Samtidigt så måste man ju samarbeta med de hantverkare som jobbar i ens bostad, så att olika installationer hamnar på rätt ställe.

Man måste peka och berätta, annars hamnar ju saker på fel ställen och på fel sätt.

Men någon standard för höjd på badrumsskåp finns inte.
Vid renoveringar m.m så finns det mått att gå efter på all inredning och ö.k badrumsskåp brukar ligga på 1,9 m.

K Klockanpå skrev:
Det stämmer, däremot så är höjden mellan golvet och ovankant spegelskåpet beroende på avståndet mellan tvättställets överkant och spegelskåpets underkant samt tvättställets höjd.

• Gilla
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Avståndet X-Y + tvättställshöjd = installationshöjd underkant spegel. Det har du godkänt tyvärr.

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Men @Simon11… Resultatet är inte alls nödvändigtvis detsamma eftersom svaret på frågorna kommer ge ett annat resultat.

Inte är heller beställarens kompetens detsamma som hantverkaren. Det nu aktuella felet är fackmässigt, det innebär att det är näringsidkarens (alltså det av beställaren anlitade byggbolaget) kompetens man kan ha haft mer att önska av.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
ClasseClas
FredrikR FredrikR skrev:
Google hittade denna åt mig.
[länk]
Nu står det uttryckligen

Observera att detta endast är rekommendationer. Alla mått är i mm.

Alltså faller ansvaret på beställaren. Avvikelser från rekommendationen går inte att hävda som "icke fackmannamässigt".

• Gilla
  • Älska
Paul-Staffanstorp och 7 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Avståndet X-Y + tvättställshöjd = installationshöjd underkant spegel. Det har du godkänt tyvärr.
Svårt att godkänna något vi inte fått fråga om, synd att du och hantverkaren missade den detaljen.

Kanske blev lite överkurs för dig nu men X är tvättstället, Y spegelskåpet och Z golvet.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu står det uttryckligen

Alltså faller ansvaret på beställaren. Avvikelser från rekommendationen går inte att hävda som "icke fackmannamässigt".
Att följa rekommendationer är just det som gör ett arbete fackmässigt 😂

ClasseClas ClasseClas skrev:
Nu står det uttryckligen

Blir genast nyfiken, vad menar DU är fackmässigt?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Det är frågan för tråden. Jag kan läsa mig till att flera tillverkare i branschen rekommenderar 190 - 200 cm höjd i överkant. Spegelskåpet måste också gå att använda ändamålsenligt. Det betyder att om du installerar spegelskåpet i marknivå, att det inte kommer vara fackmässigt installerat.
Menar du att tillverkare av spegelskåp vet vilken takhöjd som finns i olika rum, samt inte minst hur långa de som ska äga och bruka spegelskåpet är?

• Gilla
  • Älska
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Men @Simon11… Resultatet är inte alls nödvändigtvis detsamma eftersom svaret på frågorna kommer ge ett annat resultat.

Inte är heller beställarens kompetens detsamma som hantverkaren. Det nu aktuella felet är fackmässigt, det innebär att det är näringsidkarens (alltså det av beställaren anlitade byggbolaget) kompetens man kan ha haft mer att önska av.
Väldigt många här är rörande överrens om att du, tillsammans med hantverkaren, har satt er rejält i klistret.
Jag säger som en tidigare skribent i tråden skrev, du behöver inte övertala mig, min ståndpunkt är och kommer förbli att både du och hantverkaren har gjort fel. Han försökte göra rätt men misslyckades och du vill inte se din del i det hela. Lycka till, jag lägger locket på och sitter och biter mig i tungan i fortsättningen i denna tråd. Kan bli så att jag behöver starta en tråd där jag skyller på dig att jag har ett sår på tungan, för det kan väl knappast vara mitt egna fel!?

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.