212 140 läst ·
1 015 svar
212k läst
1,0k svar
Festool - Nya verktyg!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jodå jag har fått den och det är en mycket trevlig liten skruvdragare, grymt trevlig att hålla i och och ochEnd skrev:Har du fått din TXS?
Om ja, hur känns den? Jag har inte sett den irl men på bilderna ser det ut att passa mina labbar perfekt då jag gillar smala handtag (typ Makita, Panasonic 14-18V och DeWalt 10,8V).
Har gått och funderat på att klicka på "köp-knappen" i flera dagar men får alltid någon form av ångest precis sekunden innan. Hjälp en broder i nöd![]()
handtaget är hämtat från de övriga och allt smälter lätt in, dock synd att den inte är borstlös! men det kommer väl i nästa "facelift"
Det enda jag har att gnälla om är att den lider av samma symptom som min Metabo 18v skruvdragare som jag skrev om i en annan tråd.. att det är en liten fördröjning när man ska köra den(!!) tänkte först om det har något med batterierna att dom inte va laddade men det var det inte... provade även de nya batterierna på min gamla CSX och den reagerar såfort man nuddar på avtryckaren.. men inte denna :/ så det e väl det enda som är negativt, så annars är det bara att handla
Hm... Det var inte bra. Fördröjningar retar mig enormt, speciellt vid precisionsarbete som den är tänkt att användas till. Låter bli med impulsköp och testar på plats först.
Känns inte festoolaktigt det där, kanske måndagsexempel eller barnsjukdom?
Jag skulle i varje fall åberopa nöjdkundgarantin på 30 dagar om de nu fortfarande har det.
Känns inte festoolaktigt det där, kanske måndagsexempel eller barnsjukdom?
Jag skulle i varje fall åberopa nöjdkundgarantin på 30 dagar om de nu fortfarande har det.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ja, det återstår och se vad andra tycker om den och fördröjningen som den visar sig ha i mitt fall ..isåfall så får man hoppas att det är ett måndagsexemplar jag fått så kanske man kan lämna in den!?
Får också känslan av att det inte känns festo kvalite över den när den gör så..
Får också känslan av att det inte känns festo kvalite över den när den gör så..
15 dagar såg jag nu.
https://www.festool.se/Service/all-inclusive/Pages/15-day-money-back-guarantee.aspx
De kommer säkert att vilja veta varför. Och då är fördröjning tillräckligt bra argument tycker jag.
Kollade sprängskissen och det är samma motor på CXS och TXS. Elektroniken verkar också snarlika sånär som på någon enstaka detalj. Vet dock inte hur det ser ut inuti elektroniken, d.v.s. om det är exakt samma komponenter men eftersom det inte skiljer sig nämnvärt fysiskt utgår jag från att de ska ha samma funktion och prestanda, så jag börjar tro att du har fått måndagsexempel.
https://www.festool.se/Service/all-inclusive/Pages/15-day-money-back-guarantee.aspx
De kommer säkert att vilja veta varför. Och då är fördröjning tillräckligt bra argument tycker jag.
Kollade sprängskissen och det är samma motor på CXS och TXS. Elektroniken verkar också snarlika sånär som på någon enstaka detalj. Vet dock inte hur det ser ut inuti elektroniken, d.v.s. om det är exakt samma komponenter men eftersom det inte skiljer sig nämnvärt fysiskt utgår jag från att de ska ha samma funktion och prestanda, så jag börjar tro att du har fått måndagsexempel.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Är detta något nytt? Har sett det länge hos "utländska" Festool men när jag skulle handla Kapex hävdade den svenska ÅFen att det inte fanns något sådant program.End skrev:15 dagar såg jag nu.
[länk]
Det finns och gäller i Sverige! Om din ÅF säger annorlunda hade jag påmint honom om vad som står på Festools svenska hemsida och sedan åkt till näsa ÅF istället.
Från https://www.festool.se/Service/all-inclusive/Pages/service-webspecial.aspx:
"Testa våra maskiner i upp till 15 dagar efter köp. Om du inte är nöjd är det bara att lämna tillbaka den lätt använda maskinen och allt som medföljde i originalförpackningen till återförsäljaren. Gäller alla Festool-maskiner som köpts från och med 2013-04-02 ........ "
Från https://www.festool.se/Service/all-inclusive/Pages/service-webspecial.aspx:
"Testa våra maskiner i upp till 15 dagar efter köp. Om du inte är nöjd är det bara att lämna tillbaka den lätt använda maskinen och allt som medföljde i originalförpackningen till återförsäljaren. Gäller alla Festool-maskiner som köpts från och med 2013-04-02 ........ "
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
lite mer info om CTL sys dammsugaren.. ska enligt fogen kosta 229 pund!
Sen ang min TXS så måste jag säga att det är den sämsta Festool produkt jag köpt! måste vara något måndags ex jag fått, först och främst är det denna fördröjning som gör min galen!
Sen håller batterierna längre på min gamla CXS än dessa nyare batterier som är på dubbelt så mycke ah , TXSen luktar dessutom väldigt mycket bränt och man märker när man håller skruvdragarna brevid varandra att CXs varvar fortare på 2ans växel än vad TXsen gör(vad jag förstått så delar dom 2 samma komponenter)..Den orkar inte heller att dra in en gipsskruv utan man får gå ner på 1ans växel.
Vidare så blir TXSen väldigt varm men det blir csxn med men denna vart mycket varmare än vanligt och då bara skruvat gips.. min andra hälft fick ha txsen och hon tyckte inte heller om den.. hon frågade mig varför jag skulle ha den bättre :|
ska ringa återförsäljaren och be att jag få skicka in den på koll för såhär ska inte en Festool produkt vara!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen ang min TXS så måste jag säga att det är den sämsta Festool produkt jag köpt! måste vara något måndags ex jag fått, först och främst är det denna fördröjning som gör min galen!
Sen håller batterierna längre på min gamla CXS än dessa nyare batterier som är på dubbelt så mycke ah , TXSen luktar dessutom väldigt mycket bränt och man märker när man håller skruvdragarna brevid varandra att CXs varvar fortare på 2ans växel än vad TXsen gör(vad jag förstått så delar dom 2 samma komponenter)..Den orkar inte heller att dra in en gipsskruv utan man får gå ner på 1ans växel.
Vidare så blir TXSen väldigt varm men det blir csxn med men denna vart mycket varmare än vanligt och då bara skruvat gips.. min andra hälft fick ha txsen och hon tyckte inte heller om den.. hon frågade mig varför jag skulle ha den bättre :|
ska ringa återförsäljaren och be att jag få skicka in den på koll för såhär ska inte en Festool produkt vara!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Återstår bara att se om det kommer finnas Long-Life påsar till CTL SYS.
Med bara 3,5L blir det nog dyrt med vanliga påsar.
Med Long-Life påsar blir det en klar vinnare! Nu finns det ingen anledning att inte koppla dammsugare maskinerna.
Med bara 3,5L blir det nog dyrt med vanliga påsar.
Med Long-Life påsar blir det en klar vinnare! Nu finns det ingen anledning att inte koppla dammsugare maskinerna.
Jag var idag hos en av de få Festoolåterförsäljare som har öppet på söndagar. Kollade på både TXS och CXS sida vid sida. Upplevde inte det problemet du beskrev så jag är nu ganska säker på att du har fått en defekt produkt.
Förövrigt var CXS faktisk skönare att hålla i. Till montering kändes CXS bättre då man håller hela maskinen och trycker avtryckaren med ringfingret.
Förövrigt var CXS faktisk skönare att hålla i. Till montering kändes CXS bättre då man håller hela maskinen och trycker avtryckaren med ringfingret.
Redigerat:
Jag är lite inne på att köpa CMS med modulerna för såg och fräs. Tänkte även köpa en dammsugare då jag brände upp min hemmadammsugare när jag slipade. Första tanken var att köpa en CTL26 och ha den både hemma och i hobbyrummet med CMSen. Nu såg jag dammsugaren ovan. Anledningen att jag vill köpa CMS är för att jag har ganska lite yta annars hade jag nog köpt andra stationära. Med lite yta så kan dammsugaren ovan bli en konkurent? Ska jag köpa den och komplettera med en vanlig dammsugare eller vad tycker ni? Har ni några förslag eller tips?
26 liter kontra 3,5 liter är ju en viss skillnad, på gott och ont. Dessutom ingen variabel hastighet. Ska du ha den stationärt vid CMS hade jag valt CTL26 alla dagar i veckan. Sen finns ju Mini och Midi också om du vill ha något mindre.
CTL sys dammsugaren såg trevlig och helt ok vid mindre slipjobb."axlerem" så man kan bära med den när man t ex har mindre slipjobb och ska köra med en Ro125 eller annan mindre maskin.
Vinkelslipen/kakelskäraren har jag bara klämt på och den var trevlig men svårt att säga något mer när man inte har testat.
Det kommer även en cirkelsåg viskade någon till mig
Vinkelslipen/kakelskäraren har jag bara klämt på och den var trevlig men svårt att säga något mer när man inte har testat.
Det kommer även en cirkelsåg viskade någon till mig
Blir nog en CTL26 då. Behöver man autocleanfunktionen? Större delen kommer ju att vara städning hemma, damm och sågspån/slipspån. Riktigt äckeljobbiga slipningar kommer det nog vara någon gång men inte ofta alls. Men man vill ju inte ångra i efterhand att man valde bort den.
Har suttit med Festoolprylarna säkert 10 gånger i kassan(internet) utan att "pull the trigger" än. Mycket pengar men fina verktyg:/.
Har suttit med Festoolprylarna säkert 10 gånger i kassan(internet) utan att "pull the trigger" än. Mycket pengar men fina verktyg:/.