212 140 läst ·
1 015 svar
212k läst
1,0k svar
Festool - Nya verktyg!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ja oja nåt är fel på denna, ska skicka iväg den imorgon! nu när jag provade en sista gång att skruva så kände man att nåt tog i och de lät lite som metalliskt eller att nåt skrapade(!) :/End skrev:Jag var idag hos en av de få Festoolåterförsäljare som har öppet på söndagar. Kollade på både TXS och CXS sida vid sida. Upplevde inte det problemet du beskrev så jag är nu ganska säker på att du har fått en defekt produkt.
Förövrigt var CXS faktisk skönare att hålla i. Till montering kändes CXS bättre då man håller hela maskinen och trycker avtryckaren med ringfingret.
och jag tycker samma! CXSen är skönare att hålla i konstigt nog
Har du funderat på mini eller midi? Jag baxade fram min CT22:a i helgen för att hemmadammsuga, eftersom vår vanliga dammsugare hade börjat lukta kräks (varför gör de så?). Jag måste tyvärr erkänna att 22:an är en rätt stor best som inte är direkt smidig för hemmastädning. Ganska opraktisk faktiskt. 26:an är väl inte direkt smidigare?SamiHus skrev:Blir nog en CTL26 då. Behöver man autocleanfunktionen? Större delen kommer ju att vara städning hemma, damm och sågspån/slipspån. Riktigt äckeljobbiga slipningar kommer det nog vara någon gång men inte ofta alls. Men man vill ju inte ångra i efterhand att man valde bort den.
Har suttit med Festoolprylarna säkert 10 gånger i kassan(internet) utan att "pull the trigger" än. Mycket pengar men fina verktyg:/.
26:an är ett as att kånka på. MIDI:n är trevlig men den är lite störig att dra runt i slangen om man använder 36mm-slang utan vinkel vid slangfästet in i dammsugaren. Vet inte ens om det finns vinklad 36mm-slang. Problemet är att man drar så att kraften kommer i bakkant i ena hörnet på dammsugaren, med risk att den tippar eller rullar åt fel håll. Med original vinklad 27mm-slang löses detta genom att man leder ut slangen genom ett spår i framkant på slanggaraget.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
CTL-sys , C18 och Diamantkap DSC-AG 125, batteri 18v 2,6ah (mindre storlek) är nyheter nu!
och som någon skrev längre upp i här i tråden så släpper Festool en vanlig cirkelsåg för batteridrift HKC 55! 18volt och skenan är 670mm lång.. är av Mafells KKS typ så jag vet inte om den vanliga skenan passar (?)
Har länge suktat efter att Festool ska göra en vanlig batterisåg,(har redan en sänksåg) och voila! måste finnas en grön gud!!!!!
Jag har redan mailat min säljare om pris på den för denna ska jag bara ha!!!!!!!! :wow:

och som någon skrev längre upp i här i tråden så släpper Festool en vanlig cirkelsåg för batteridrift HKC 55! 18volt och skenan är 670mm lång.. är av Mafells KKS typ så jag vet inte om den vanliga skenan passar (?)
Har länge suktat efter att Festool ska göra en vanlig batterisåg,(har redan en sänksåg) och voila! måste finnas en grön gud!!!!!
Jag har redan mailat min säljare om pris på den för denna ska jag bara ha!!!!!!!! :wow:
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Longlife påse finns till denEnd skrev:
https://www.festool.se/Produkter/Ac...CT-Longlife-filtersaeckar-Longlife-FIS-CT-SYS
Nästan så de kittlas lite att ta hem en sådan dammsugare men nah jag har redan köpt en CTL 36 för några månader sen som fungerar fint, jag är ingen hantverkare som springer mellan jobbena så
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
gGår lättare att klyva plank och bräder.. jobba på tak osv.. iaf i mitt eget tycke! det är nog oxå en smaksak.. måånga här på BH förespråkar sänksåg före cirkelsåg, och jag är nog den enda här på denna site som gillar cirkelsågen mer än sänksågen!SamiHus skrev:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
HKC 55 släpps i juni och den kommer i 4 olika versioner.
Cirkelsåg HKC55 Li 5.2EB-PLUS-FSK420 (med 42cm skena) Pris 6285:-
Cirkelsåg HKC55 Li 5.2EB-PLUS-FS (med 1400/2 skena) pris 5660:-
Cirkelsåg HKC55 Li 5.2-PLUS pris 5220:-
Cirkelsåg HKC55 EBLi-BASIC pris 3025:-
de nya FSK Skenorna finns i 25, 42, och 67 cm längd
1230:- , 1420 och1610:-
notera att priserna är exkl moms :x
Jag kommer att köpa FSK420 versionen! (redan förhandsbokat den)
enligt Festools vårkampanjblad som jag fick så är denna såg för takläggare osv för vikten!
Sågbladen är 1,8mm tjocka och maskinen har en himla massa funktioner,
Vidare nyhet är 2 nya Shinex poler maskiner , en låg och en hög hastighetsmaskin! samt 2 nya limpuckar (svart brun) till conturo maskinen!
Cirkelsåg HKC55 Li 5.2EB-PLUS-FSK420 (med 42cm skena) Pris 6285:-
Cirkelsåg HKC55 Li 5.2EB-PLUS-FS (med 1400/2 skena) pris 5660:-
Cirkelsåg HKC55 Li 5.2-PLUS pris 5220:-
Cirkelsåg HKC55 EBLi-BASIC pris 3025:-
de nya FSK Skenorna finns i 25, 42, och 67 cm längd
1230:- , 1420 och1610:-
notera att priserna är exkl moms :x
Jag kommer att köpa FSK420 versionen! (redan förhandsbokat den)
enligt Festools vårkampanjblad som jag fick så är denna såg för takläggare osv för vikten!
Sågbladen är 1,8mm tjocka och maskinen har en himla massa funktioner,
Vidare nyhet är 2 nya Shinex poler maskiner , en låg och en hög hastighetsmaskin! samt 2 nya limpuckar (svart brun) till conturo maskinen!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Sänksågen är ju bland de bästa man köpa i sågväg så är det ju, men den har sina nackdelar och även fler fördelar!
Jag själv delar de stora skivorna med min TS55 så jag lättare kan kapa dem i formatsågen(min formatsåg tar ju inte de stora 120 skivorna :/), blir bättre resultat och det går fortare med formatsågen!
Sen att jag är verktygs och såg fetish gör inte saken bättre :/
Nu när jag håller på och skriver så tänkte jag önska mig till dig du grönsvarta gud!
ge oss en batteri kapex (till hösten viskade någon???), tigersåg,slagskruvdragare för 10,8v och 18v, snabbladdare för 18v!! eller är det på fogen man ska surfa in på när man ska önska sig saker, om nu ens Festool lyssnar på sina kunder?
Jag själv delar de stora skivorna med min TS55 så jag lättare kan kapa dem i formatsågen(min formatsåg tar ju inte de stora 120 skivorna :/), blir bättre resultat och det går fortare med formatsågen!
Sen att jag är verktygs och såg fetish gör inte saken bättre :/
Nu när jag håller på och skriver så tänkte jag önska mig till dig du grönsvarta gud!
ge oss en batteri kapex (till hösten viskade någon???), tigersåg,slagskruvdragare för 10,8v och 18v, snabbladdare för 18v!! eller är det på fogen man ska surfa in på när man ska önska sig saker, om nu ens Festool lyssnar på sina kunder?